امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

اهمیت انتقال‌های بجا و جمله‌بندی درست در القای معانی

در تکمیل تکنیک‌هایی که قاری باید در آیتم «القای معانی و رعایت تعبیرات و خشوع در تلاوت» مورد توجه قرار دهد در جلسه گذشته به مواکبه و تشویق و اشباع اشاره شد و این جلسه به تکنیک‌های دیگری چون «انتقال‌های به‌جا و مفهومی براساس مفاهیم آیات»، «تفکیک و جمله‌بندی» و حس معنوی پرداخته شد.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبت‌نام متقاضیان چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم. در ذیل، متن و فیلم ششمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.

«در جلسه گذشته درباره آیتم «القای معانی و رعایت تعبیرات و خشوع در تلاوت» و نمرات آن که مورد توجه داوران لحن در رشته قرائت تحقیق است، مواردی مطرح و تکنیک‌هایی چون فنون مواکبه و تشویق و اشباع، که ناظر بر «قَفله» است، اشاره شد.

اما درباره تکنیک «استفاده از تشویق و اشباع که ناظر بر قفلات» است، یعنی اینکه قفله را قاری به گونه‌ای تنظیم کند که به صورت ناقص و تام اجرا شود، این موضوعی است که به انتقال مفهوم کمک می‌کند و از ویژگی جمله سؤالی این است که پایانش تام نباشد بنابر این در آیاتی که سؤالی هستند، قاری مطلب را تمام نمی‌کند، چنانکه در محاوره نیز این اتفاق می‌افتد؛ به طور مثال علی آمد؟ یا در آیه «و من یغفر الذّنوب الّا اللَّه».

در ادامه این بحث، تکنیک‌های دیگری چون «انتقال‌های به‌جا و مفهومی براساس مفاهیم آیات» وجود دارد، مراد در آن انتقال‌هایی است که می‌خواهد فضای تلاوت را تغییر دهد، به طور مثال، قاری از مقام بیات وارد مقام شور یا حسینی می‌شود که دارای فضایی متفاوت است و این تغییر فضا نیز با جریان مفهومی آیه اتفاق می‌افتد و قاری می‌تواند آن را انجام دهد، اما با تلاوتش با سیر معنا پیش می‌رود.

از دیگر تکنیک‌هایی که برجسته و معروف است، بحث «تفکیک و جمله‌بندی» است، یعنی قاری باید توجه کند تا تلاوت‌هایش از نظر آهنگی و کلام با هم مطابقت داشته باشد. این کار یکی از تکنیک‌های انتقال مفهوم است که قاری می‌تواند استفاده کند.

همه این تکنیک‌ها در مجموع به قرائت تعبیرات کمک می‌کند. داور نیز به این موارد توجه می‌کند که متسابقین تا چه اندازه به این موضوع اشاره می‌کنند. در پایان این آیتم نیز بحث حس معنوی است که چه میزان در تلاوت حکم‌فرماست و در این بخش نمره‌دهی می‌شود.

امید است که تمام قراء عزیز به این بخش توجه کنند».

ویدیو را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *