امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

انتقادهای بی‌اساس به دولت در مناظره بی‌انصافی بود

اسلام دستگداز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اینکه نامزدها به جای ارائه برنامه های خودشان و جلب آرای مردم از این طریق تلاش می کنند تا اینگونه وانمود نمایند که دولت در این هشت سال هیچ کاری نکرده است و یا کارهایش درست نبوده ، در واقع زحمات تمامی مجموعه اجرایی کشور را زیر سئوال می برند و واقعیت ها را نادیده می گیرند.

وی ادامه داد : باید بپذیریم که همه دولت ها در هر دوره ای با مشکلات خاص آن دوره مواجه بودند و دولت تدبیر و امید هم با توجه به شرایطی که در آن قرار داشت حرکت های خوبی انجام داد و نتایج مطلوبی هم رسید که از جمله آن به سرانجام رساندن برجام بوده است که دستاورد مهمی در زمان خودش به حساب می آمد. 

دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت : واقعیت این است که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روی کار آمدن ترامپ و خروج یکجانبه آمریکا از برجام که با محکومیت بقیه طرف ها مواجه شد ، معادلات دولت به هم ریخت و دولت بار دیگر با مشکلاتی مانند تحریم فروش نفت و مبادلات بانکی و کسب درآمد مواجه شد ، مشکلاتی که واقعا در مقایسه با مشکلات دولت های قبلی بسیار  بزرگ تر و جدی تر بوده است.

وی افزود : باید به یاد داشته باشیم ، برجام سبب شد تا پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت به آژانس بین المللی انرژی هسته ای برگردد در حالی که پرونده در دولت قبل  از دولت آقای روحانی فرستاده شده بود و در آن زمان فردی رییس جمهور بود که اعتقاد داشت قطعنامه ها علیه ایران ارزشی ندارد و آمریکا هر چقدر می خواهد قطعنامه صادر کند. نتیجه آن رجزخوانی ارسال پرونده فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل بود و دولت تدبیر و امید توانست با برجام پرونده را به جای تخصصی اش برگرداند که دستاورد قابل توجه و مهمی بود.

دکتر دستگداز با تاکید بر این که نقد عملکرد دولت های گذشته بدون ارائه راهکار توسط نامزدهای ریاست جمهوری برای مردم قابل قبول نیست و سبب ناامیدی بیشتر مردم می شود ، گفت : مردم پس از دیدن مناظره نامزدها این پرسش برایشان مطرح شده است که نامزدهای ریاست جمهوری برنامه اشان برای رفع مشکلات کشور چیست ؟ قطعا مردم خودشان در جریان مسایل و مشکلات کشور قرار دارند برای این که در زندگی روزمره اشان اثرگذاری کرده است و اکنون به دنبال برنامه ای هستند که  آنها را امیدوار کند که مشکلات کشور با راه بدیلی که نامزدها ارائه می دهند ، قابل حل است.

وی افزود : به عنوان یک تحصیل کرده رشته علوم سیاسی معتقدم دولت آقای روحانی با مجموعه شرایطی که کشور را در سال ۹۲ تحویل گرفت و تلاش هایی که انجام داد ، توانست کشور را خوب اداره کند چون ما از شرایطی حرف می زنیم که کشور تحت شدیدترین تحریم ها طی چهار دهه گذشته قرار داشت. عملا فروش نفت کشور منتفی شد. راه مبادلات تجاری با جهان به خاطر تحریم های بانکی بسته شد . دولت درآمدهای اصلی خودش را به خاطر چنین شرایطی که از دولت قبل به ارث مانده بود ، از دست داد ولی با این وصف توانست کارها را به پیش ببرد.

این صاحب نظر سیاسی شیوه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را نادرست ارزیابی کرد و گفت : ظاهرا نقد عملکرد دولت به تنها دستمایه تبلیغ و مناظره نامزدها تبدیل شده است. انگار واقعیت ها دیده نمی شود. به محض این که دوره فعالیت دولتی تمام می شود ، همه سرگرم نقد عملکرد دولت می شوند بدون این که برنامه ای برای رفع مشکلات ارائه دهند.

وی افزود : مهم ترین مشکل کشور این است که نامزدهای ریاست جمهوری برنامه مدون و قابل فهم برای رای دهندگان ارائه نمی دهند . طرح مسایل کلی و پوشاندن آن با نادیده گرفتن دستاوردهای دولت و بزرگنمایی ضعف ها قطعا به ترغیب مردم جهت شرکت در انتخابات نخواهد انجامید. باید به فهم و شعور مردم احترام گذاشته شود . نامزدها در مناظره برنامه هایشان را در زمینه های مختلف ارائه و استدلال کنند که چگونه قرار است در هر بخش مشکلاتی را که دولت کنونی داشته رفع کنند  .

انتقادهای بی‌اساس به دولت در مناظره بی‌انصافی بود

کاهش ارزش پول ، مشکلی برای همه دولت‌ها 

دکتر دستگداز با اشاره به اظهارات برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره مبنی بر اینکه ارزش پول کشور در دولت کنونی کاهش یافته است ، توضیح داد : واقعیت این است که کاهش ارزش پول ملی فقط در این دولت رخ نداد. ما شاهد سیر نزولی ارزش پول ملی در همه دولت ها بوده ایم . البته ریشه ایم مشکل در مدیریت ضعیف و بی برنامگی در همه دولت های گذشته بوده است و در کنارش نمی توان نقش تحریم ها و اثرگذاری آن بر تولید را که پشتوانه اصلی پول هر کشوری است ، نادیده گرفت.

این فعال سیاسی مازندران گفت : اقتصاد کشور حال خوشی ندارد با این روند  ما همچنان شاهد کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود. بدون برنامه مدون و کارشناسی ، قاطعانه می توان اعلام کرد که رییس دولت آینده هر کسی که باشد با همین مشکلات نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی مواجه خواهد بود چون وضعیت اقتصادی کنونی یک معادله تک مجهولی نیست . عوامل مختلفی در آن دخیل است از سیاست خارجی گرفته تا قوانین و مقررات داخلی و منسوخ شده. برای حفظ ارزش پول ملی ، تولید کشور باید روز به روز از رونق بیشتری برخوردار شود. رسیدن به این وضعیت نیازمند اقدامات چند جانبه از جمله رفع تحریم ها است.

وی مشکل اصلی اقتصاد کشور را اتکا به فروش نفت و کسب درآمد از این ناحیه دانست و افزود : کسی می تواند بگوید که با رییس جمهور شدن می تواند ارزش پول ملی را حفظ کند و افزایش دهد که بتواند برای اداره کشور بدون فروش نفت برنامه مدون داشته باشد. نامزدهای ریاست جمهوری بهتر است به جای زیر سئوال بردن دستاوردها و عملکرد دولت ، برنامه خودشان را در این زمینه با جزییات تشریح و تبیین کنند و نقد عملکرد دولت را به کارشناسان در هر زمینه ای بسپرند چون کارشناسان بی طرف می توانند ضعف ها را شناسایی کرده و راهکار برای رفع آن ارائه کنند .

دستگداز گفت : معادله کاهش ارزش پول ملی در کشوری که فروش نفت مهم ترین درآمدش محسوب می شود و تحریم ها نه تنها جلوی فروش نفت را گرفته بلکه راه انتقال درآمد به داخل کشور را هم بسته ، چندان پیچیده نیست. وقتی دولت ها برای فروش نفت با مشکل مواجه می شوند ناچار به چاپ پول بدون پشتوانه روی می آورند. تمامی دولت های قبلی هم متاسفانه این مشکل را داشتند. خلق نقدینگی بدون پشتوانه در همه دولت ها کم و بیش وجود داشته و به طور قطع در دولت آینده هم وجود خواهد داشت. به نظرم هیچ نامزدی نباید بدون ارا ئه راهکار قابل فهم و کارشناسی ، ادعای حفظ و افزایش ارزش پولی ملی را مطرح کند چون وعده  غیرقابل تحقق محسوب می شود.

 وی ادامه داد : بررسی کارنامه اقتصادی تمامی دولت ها در ایران نشان می دهد که تلاش کردند تا کاهش ارزش پول کشور محسوس نباشد ، ولی در دولت آقای روحانی پس از توافق برجام ما شاهد این بودیم که ارزش پول ملی به سمت ثبات و افزایشی شدن جهت مسیر داده بود اگر چه با خروج یکجانبه آمریکا این وضعیت تداوم نیافت. اکنون نیز می توان امیدوار بود که از طریق به فرجام نیک رسیدن برجام و عمل آمریکا و دیگر طرف ها به تعهداتشان باز هم راه برای تقویت ارزش پول ملی باز شود.

دکتر دستگداز همچنین با اشاره به اظهارات برخی نامزدها در مناظره در باره افزایش میزان فقر در کشور ، توضیح داد  : وقتی کشور به خاطر تحریم فروش نفت نتواند درآمد اصلی خودش را کسب کند ، مجبور است اندک درآمدش را با سازوکارهای اضطراری هزینه نماید. در چنین شرایطی طبیعی است که رانت و سودجویی بروز می کند. وظیفه برخورد با چنین شرایطی در وضعیت اضطراری با تمامی قوای سه گانه و مجموعه های حاکمیتی است ، چون در چنین شرایطی یک عده با سودجویی و سواستفاده از وضعیت هر روز فربه تر می شوند و فقر در جامعه گسترش می یابد. نامزدها اگر می خواهند با فقر برخورد کنند ، باید  با ریشه های آن برخورد نمایند. باید برنامه مدون ارائه کنند .

انتقادهای بی‌اساس به دولت در مناظره بی‌انصافی بود

 FATF راه خروج از محدودیت‌ها

این دانشجوی دکترای علوم سیاسی  دانشگاه تهران یکی از مشکلات جدی کشور در استفاده بهینه از اندک درآمدهای ناشی از فروش نفت و صادرات را تحریم های بانکی از یک سو و مهم تر از آن معطل نگه داشتن وضعیت پیوستن ایران به گروه اقدام ویژه مالی یا FATF  دانست و تاکید کرد : آنچه مسلم است این که دولت کنونی نقشی در پیوستن یا نپیوستن ایران به این گروه نداشته است.

وی افزود : متاسفانه برخی از نامزدها در مناظره به گونه ای در باره FATF  اظهار نظر می کردند که انگار از اثرگذاری آن بر اقتصاد و مبادلات تجاری کشور آگاهی لازم را ندارند. هر عقل سلیمی می داند که انسان ها حتی وقتی در جامعه کوچک زندگی می کنند بدون ارتباط داشتن با همسایه نمی توانند زندگی خوشایندی داشته باشند. ارتباط لازمه زندگی اجتماعی است. در اقتصاد هم وضعیت به همین گونه است. اقتصاد جهان به هم پیوسته است. می توان ادعا کرد که بدون پیوستگی با اقتصاد جهانی می توان کشور را به توسعه رساند و ارزش پول ملی را افزایش داد.

دکتر دستگداز گفت : FATF یک موضوع بین المللی است و همه کشورها بجز چند کشور محدودی و انگشت شماری در آن عضو شدند و عدم عضویت در آن مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند. باید توجه داشته باشیم که وقتی کشورهای جهان عضو این پیمان هستند عدم عضویت ما در آن و یا بیان اینکه به دنبال انجام اعمال فراتر از این پیمان هستیم ، نه تنها مشکلات کشور را برطرف نمی کند حتی می تواند مشکلات را بیشتر کند چرا که با قرار گرفتن در لیست سیاه این پیمان ، دیگر قادر به انجام مبادلات و یا بده بستان ها در فعالیت های خود با هیچ کشوری نخواهیم بود یعنی حتی محدودتر از زمان تحریم ها خواهیم شد .

وی افزود : هر کشوری برای خودش استقلالی دارد و هرکجا احساس کند که پیمانی به ضررش است می تواند اعلام نظر کرده و برای رفع آن تلاش کند ولی به این بهانه اصل پیمان و قرارداد را رد کردن ، بی توجهی به مشکلات اقتصادی و مشکلات مردم است.

این فعال سیاسی مازندرانی گفت : نکته جالبی که در مناظره اول نامزدها وجود داشت این بود که دیدم برخی از این افرد که قبلا با پیوستن به این گروه مالی مخالفت می کردند ، در مناظره جزو موافقان قرار گرفته بودند. اینگونه برخورد کردن با موضوعی که روی زندگی روزمره مردم اثرگذاری کرده درست نیست و این پیام را دارد که فرد مورد نظر یا فریبکاری می کند و یا این که اطلاعی از موضوع نداشته و قبلا احساسی برخورد می کرد و اکنون عقلایی برخورد می کند.

 وی با تاکید بر اینکه مردم به دنبال امنیت اجتماعی و اقتصادی هستند  وهر دولتی با هر جناحی روی کار می آید باید این خواسته را به  صورت جدی مورد توجه قرار بدهد ، گفت :  آقای ظریف و عراقچی برای رفع مشکلات ایران در عرصه بین المللی اقدامات خوبی انجام داده اند و دولت آینده باید حداقل از بنیان گذاری هایی که در وزارت امور خارجه برای مسائل خارجی از سوی این خبرگان سیاسی پایه گذاری شده است استفاده کند. این افراد واقعا توانستند راه را برای حل مشکلات کشور باز کنند و حداقل این که اجازه ندهند شرایط به سمت وخیم شدن برود.

انتقادهای بی‌اساس به دولت در مناظره بی‌انصافی بود

بی برنامگی فضای مجازی در انتخابات 

دکتر دستگداز همچنین با اشاره به اینکه در زمان فعلی کرونایی که محدویت تبلیغات و حضور مردم در اجتماع مورد تاکید است ، گفت : فضای مجازی می تواند اصلی ترین وسیله برای شفاف سازی و اعلام برنامه ها و همچنین نزدیک تر کردن ارتباطات باشد .

وی افزود : نکته ای که در اینجا حائز اهمیت است این که برای فضای مجازی هیچ برنامه ای وجود ندارد . مشکل اصلی اینجاست که هیچ کس پاسخگوی مردم در این زمینه نیست. مردم احساس می کنند که با احساسات و شعورشان بازی می شود چون هیچکس در زمینه قطع و وصل شدن برنامه های این فضا مسولیت نمی پذیرد و جوابگو نیست در حالی که دولت طی سال های گذشته سرمایه گذاری های زیرساختی عظیمی در این زمینه انجام داده است . در مقایسه با هشت سال پیش امروز در دوردست ترین روستاهای کشور اینترنت پرسرعت وجود دارد و تلفن همراه براحتی در دسترس است ولی مشکل مردم این است که عده ای بدون این که پاسخگو باشند با ایجاد اختلال در فضای مجازی با روح و روانشان بازی می کنند .

این دکترای علومی سایسی گفت : اگر قرار بر این است فضای مجازی در کشور و جود نداشته باشد ، پس این فضا باید واقعا تعطیل شود و کسی که به دنبال چنین وضعیتی است باید شهامت اعلام آن را به مردم به عنوان یک برنامه انتخاباتی داشته باشد . کلی گویی در این زمینه دیگر مردم را قانع نمی کند. زیرساخت ها را به عنوان مقصر وضعیت کنونی اختلال در فضای مجازی مطرح کردن ، مشکلی را حل نمی کند. اگر قرار است مملکت به سمت و سویی برود که این بستر در کنار دیگر بسترهای اطلاع رسانی فعالیت کنند پس باید نقاط ضعف و قوتش شناسایی شود و حتی راهکارهای قانونی برای نظارت بر آن تعبیه شود تا در صورت وارد کردن اتهامی قابل پیگیری باشد و در غیر این صورت بی خود و بی جهت برای همه مردم با ایجاد اختلال  مشکل درست نکنند  .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *