امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

ابداع روش جدید برای ارائه حس لامسه به ربات ها

محققان روش جدیدی را ابداع کردند که با کمک آن می توان تقریباً حس لامسه صد درصدی را برای ربات ها به وجود آورد.

بسیاری از شرکت های رباتیک در سراسر جهان به دنبال افزودن حس لامسه انسان به طور مصنوعی روی ربات ها هستند. اکنون محققان یک روش جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند انگشتان رباتیک را به حس لامسه صد در صدی مجهز کند.

بسیاری از شرکت های سازنده ربات در جهان به دنبال الگوبرداری از حس لامسه انسان و تولید ربات های جدید هستند. روش جدید محققان نیز می تواند این حس را به ربات های متشکل از مواد نرم اضافه کند. در واقع روش شبیه سازی حس لامسه می تواند یک شاهکار برجسته مهندسی در اضافه کردن حس لامسه به اندام های رباتی محسوب شود.

 در سالهای اخیر بسیاری از مهندسان از مواد مختلفی استفاده کردند تا بتوانند حس لامسه انسان را تقلید کنند. مشکل اساسی در رسیدن به این هدف عدم طیف وسیعی از ورودی های حسی بوده که جمع آوری آن کار مشکلی است. همچنین مکانیسم های بیولوژیکی پیچیده ای وجود دارد که بر اثر تکرار آن حس لامسه در انسان به وجود می آید. در این مورد برای افزودن به ربات ها با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود. در واقع حس عمقی همان حس نورون های احساسی مکانیکی است است که در اندام ها، ماهیچه ها و مفاصل قرار دارد.

چون چنگ، از محققین این پروژه گفته است: تحقیقات این پروژه با استفاده از یک دست مصنوعی است و ما سعی می‌کنیم تا با استفاده از راه‌های مختلف بازخورد حسی را در این دست مصنوعی به وجود بیاوریم. این سیستم نمونه اولیه از یک محرک خطی، حسگر کششی، تاندون و انگشت رباتیک خواهد بود. این محقق ادامه می دهد: تاندون بر اثر حرکت محرک کشیده شده و خم شدن یا صاف شدن انگشت را به وجود می آورد. همچنین مجموعه ای از سیگنال های کششی توسط حسگر موجود و بر اثر لمس اجسام به عنوان گزارش خروجی به ما داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *