امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-05
اشتراک گذاری:

آشنایی با جواد فروغی

در سال 1358 در مشهد مقدس به دنیا امد.

دوران زندگی:

اساتیدش در زمینه قرائت حاج حسین علمی و حاج سید مرتضی سادات فاطمی بوده‌اند. سبکش در قرائت سبک تقلیدی است که از طریق گوش دادن به قرائت قاریان برجسته مانند عبدالباسط موفق به تقلید سبک و آهنگ آنان می‌گردید. بیش از ۳۰۰۰ برنامه قرائت قرآن در داخل و خارج ایران اجرا کرده ‌است و ۲۰۰ برنامه قرآنی در کشورهای عربستان، سوریه، لبنان، کشورهای شوروی سابق، سنگاپور، اسکاتلند، مالزی، تایلند، هنگ کنگ، امارات، قطر و انگلستان و…، دانشگاه‌های منچستر، لیورپول و بلکبرن بوده‌ است که با بیش از ۴۰ پرواز خارجی و با بیش از ۴۵۰ پرواز داخلی جهت برنامه‌های قرآنی سفر کرده است. همچنین با دعوت بسیاری از نهادها و سازمان‌های گوناگون کشوری و لشکری در محضر علمای اعلام و مراجع عظام و در کنفرانس‌ها، اجلاس‌ها، سمینارها، افتتاحیه‌ها و… حضور فعال داشته ‌است. قرائتهای او و علی الخصوص قرائت سوره تکویر او در زمان نوجوانی بارها از تلویزیون ایران و دیگر کشورها پخش گردیده و در مسابقات مختلف قرائت جوایز بسیاری به دست آورده ‌است. خودش میگوید:«پدرم فرهنگی و مادرم خانه دار است. دارای یک خواهر هستم که دبیر دبیرستان های مشهد می باشد.و دارای یک فرزند می باشم. با یک سال جهش تحصیلی در سن 17 سالگی در رشته ریاضی فیزیک، دبیرستان را به پایان رساندم. در سال 77 در دانشگاه بین المللی کیش پذیرفته شدم و در سال 81 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم، خدمت سربازی را در بسیج منطقه تهران بزرگ به پایان رساندم. اینجانب بنا بر احساس وظیفه و به تاسی از مقام معظم رهبری در جهت تقویت هر چه بیشتر مبانی علمی و اشاعه معارف و فرهنگ قرآنی مشغول مطالعه دروس حوزوی و مطالعه در شاخه ادبیات از قبیل مولوی، حافظ، سعدی و… بوده و حدود 10 سال با تلاش مضاعف به فراگیری زبان انگلیسی و عربی اهتمام دارم تا ان شاء الله بتوانم در فرصت های مقتضی جوانان مسلمان خارجی را به سهم خود با واقعیات اسلام عزیز و قرآن مجید آشنا نمایم. حضور در مساجد و مراکز مختلف در سطح کشور و نیز سخنرانی و انتقال مفاهیم و معارف قرآنی و قرائت قرآن کریم در دانشگاه ها برای دانشجویان آینده ساز از افتخارات اینجانب می باشد. همچنین شرکت در کنفرانس ها و مجالس مذهبی خارج از کشور و با سخنرانی انگلیسی و عربی در انتقال مفاهیم قرآن برای مسلمانان و غیر مسلمانان از افتخارات بنده در خارج از کشور است».

تحصیلات و مدارک علمی:

رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه بین المللی کیش

نقل قول و خاطرات: نامه آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

باسمه تعالی
جناب مستطاب آقای جواد فروغی (دام عزه)
با اهداء سلام و تحیت؛
موفقیت های شما در زمینه نشر قرآن و علوم قرآنی مرا بسیار شاد کرد و به شما تبریک می گویم. روزی در یکی از برنامه های تلویزیونی که کمتر موفق به استفاده از آن می شوم، سخنرانی شما را به زبان انگلیسی دیدم، لذت بردم. از خداوند قادر متعال می خواهم شما را حفظ کند و بیش از پیش موفق دارد.
همیشه موفق و مؤید باشید
قم-مکارم شیرازی

نامه آیت الله العظمی بهجت:

باسمه تعالی
ضمن توصیه به تحفظ از آنچه کسب نموده اید به تکرار مرتب یک جزء در روز و توصیه به رعایت اعتدال و نشاط در تحصیل بدلیل آنکه صرف ده ساعت در روز در همه احوال و ازمنه و امکنه موافق اعتدال لازم الرعایه نبوده، بلکه گاه مانع و مضر برای مزاج و دوام عمل می باشد و باید در تمام موارد تحصیل و تعلم و تعلیم و سخنرانی و تبلیغ اعتدال را رعایت نمائید. و نیز توصیه می نمایم به تحصیل علوم و معارف از همان راهی که علمای سلف رضوان الله علیهم تحصیل می نمودند به تعلم علوم و دراسات حوزه های علمیه و همنشینی و معاشرت با علمای وارسته و مهذب که با اعتقادات صحیح و کسب پختگی لازم از مضلات و ناپختگی ها به دور بمانید، با رعایت ترتیب در تحصیل و استفاده از نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و مجمع البیان و بعد هم بالاترها تا ان شاء الله ضمن تحصیل و تثبیت قدم در صراط مستقیم و عامل بودن، ضمن تعلم به ترک معاصی و مراقبت اقوال و افعال بتوانید در هدایت و تعلیم دیگران به هر زبانی شریک بوده که فرموده اند: لئن یهدی الله بک رجلاً خیر لک مما طلعت علیه الشمس. و السلام علیکم و رحمه الله
موفق باشید.
العبد محمد تقی بهجت- 2/جمادی الاولی/1428

خاطره ای از زبان خودش:

یکی از پربارترین و جالب ترین سفرهای من سفر حج بود. ایام مقدسی برای من بود.تمام لحظات این سفر پر از خاطره است و از خاطرات جالب این سفر، روزی بود که روبروی ضریح پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در مدینه منوره قرآن می خواندم و مأموران انتظامی عربستان گریه می کردند. یکبار دیگر هم یکی از مأموران انتظامی عربستان نزدم آمد و گفت: قسمتی از قرآن فاطمه (سلام الله علیها) را برای من بخوان. من در جواب او گفتم منظور شما از قرآن حضرت فاطمه (سلام الله علیها)چیست؟ او گفت: ما دو قرآن داریم، یکی قرآن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و دیگری قرآن فاطمه (سلام الله علیها)، قرآن شیعیان همان قرآن فاطمه (سلام الله علیها) است. به او گفتم اگر می خواهی، فردا شب بیا مسجد الحرام، آنجا من قرآن خواهم خواند. فردای آن شب خوب که نگاه کردم، آن مأمور را که در گوشه ای نشسته بود دیدم. وقتی شروع کردم به خواندن قرآن، متوجه شدم متأثر شده و گریه می کند. وقتی برنامه تمام شد، پیش من آمد و گفت: قرآن شیعیان با قرآن ما هیچ فرقی ندارد، و در حالی که صورتم را می بوسید با بدگویی و ناسزا گفتن به وهابیون آنجا را ترک کرد. برادران عزیز! جوانان و نوجوانان آینده ساز! امروز که دشمن به کمک جنگ افزارهای مدرن موفق به شکست ما نشده است، راه تبلیغ دروغین را علیه شیعه در پیش گرفته و با شبیخون فرهنگی، فرهنگ غلط غرب و ضد ارزشها را مرموزانه به کشور وارد می کند. امروز وهابیون، میلیونها دلار برای تبلیغ علیه شیعه در دنیا هزینه می کنند. بی شرمانه ترین تبلیغ وهابیون در دنیا، تشویق به ریختن خون شیعه و مباح دانستن آن است. نیز بی شرمانه ترین کار آنها ویران کردن اماکن متبرکه و زیارتگاه معصومین (علیهم السلام) است، به گونه ای که تخریب آنها را جایز می دانند. جوانان و نوجوانان گرامی! برای آنکه علیه آنان قیام کنیم و همه ترفندهایشان را خنثی سازیم، باید بسوی قرآن بشتابیم. از قرآن و عترت دست نکشیم که دشمن در کمین است. نماز اول وقت را فراموش نکنیم که بهترین وسیله ارتباطی ما با خداوند است.

گزارش مختصری از شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی هنگ کنگ در سال 1386:

این کنفرانس در مسجد و مرکز اسلامی هنگ کنگ ایراد گردید بر اساس استناد به آیات قرآن کریم به برادران پاکستانی حاضر در جلسه عرض کردم: بندگان شایسته خدا کسانی هستند که بر روی زمین با وقار با خضوع و خشوع و با تواضع راه می روند و اگر از کسی خطاب و عتاب بدی شنیدند، جوابشان را با خوبی و تحیت و سلام می دهند، و مثل خودشان برخورد نمی کنند، این شیوه ی پیامبر ما حضرت محمد (ص) است. ضمنا متذکر شدم که در تاریخ آمده، گروهی از مردم نادان پشت درب خانه رسول خدا (ص) او را به اسم صدا می زدند، یا اگر برای عبادت به مسجد می آمدند و می نشستند و استراحت می کردند پاهایشان را روی شانه پیامبر (ص) می گذاشتند و یا عده ای دیگر پیامبر خدا را دیوانه و مجنون می خواندند و می گفتند اگر راست می گویی به مانند پیامبران دیگر معجزه ای غیر از قرآن بیاور، ولی پیامبر با آنان با مهربانی رفتار می کرد و بر آنان سخت نمی گرفت، خشم نمی کرد؛ گذشت می کرد و چیزی به آنان نمی فرمود، این گروه نادان هیچگونه راهنمایی و هدایتی را از پیامبر خدا نمی پذیرفتند. خداوند آیه نازل نمود که: « ای مردم صدای خود را از صدای پیامبرتان بالاتر نبرید و با پیامبرتان مثل خودتان که با هم صحبت می کنید صحبت نکنید، اعمال خودتان را ضایع نکنید، صدایتان را پایین بیاورید و …. » خدا در قرآن فرمود: « محمد (ص) پدر هیچ یک از شما نیست بلکه او فرستاده و رسول خدا و آخرین نبی است. » پیامبر (ص) انسانها را به وحدت دعوت کرد و فرمود به ریسمان خدا چنگ بزنید و متفرق نشوید. پس باید در انسجام اسلامی محکم باشیم . ولی متاسفانه عدم وحدت و فرقه گرایی، مسلمانان را از هم جدا کرده و دشمنان اسلام و قرآن تخم نفاق و نفرت و پراکندگی را در قلبهای مسلمانان کاشته اند و … در ادامه سخنرانی به این مطالب مهم هم اشاره نموده ام که: برادر کشی در عالم اسلام رواج پیدا کرده، فرقه گرایی و حرکتهای ناپسند و عدم وحدت متاسفانه به حساب اسلام گذاشته می شود، در حالی که پیامبر (ص) فرمود: « دوستی و مودت ایجاد کنید، نه جنگ و خشونت » ؛ وحدت ایجاد کنید که انشاالله مورد لطف خداوند قرار خواهید گرفت. در زمان جاهلیت دو فرقه و دو گروه که سالیان سال تشنه خون هم بودند جنگ و خونریزی می کردند ( اوس و خزرج ) پیامبر (ص) این دو گروه را به اتحاد و وحدت دعوت کرد و این اتفاق افتاد و آنان با هم دوست و متحد شدند، لذا امروز عصر بیداری مسلمانان و وحدت محور این بیداری است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *