???? مقطع زیبا با صدای استاد شیخ شحات محمد انور
???? سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷
???? فهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾
پس او در یک زندگی خوش و پسندیدهای است.
???? في جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾
در بهشتی برین
???? قطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾
که میوههایش در دسترس است.
???? كلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾
[به آنان گویند:] بخورید و بیاشامید، گوارایتان باد به سبب اعمالی که در ایام گذشته انجام دادید.
???? تحلیل:
???? مقطع در مقام سگاه آغاز میشود.
???? مقام سگاه عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس راست. دو درجه بالایی نیز تشکیل یک ثلاثی رست دیگر میدهد.
???? استاد فراز سگاه را با تاکید روی درجه پنجم (درجه سوم جنس فرع) آغاز میکند، که این تاکید تا عبارت «فِي جَنَّةٍ» ادامه دارد.
???? در کلمه «عَالِيَةٍ» درجه پنجم ربع پرده به سمت پایین جابجا شده، جنس رست به جنس نهاوند تبدیل میشود. این نغمه «اوشار» نام دارد.
???? اوشار عبارت است از سگاه، نهاوند متصل.
⬅️ البته در برخی از منابع دو فرم رفت و برگشت متفاوت برای مقام سگاه قائل شدهاند و این حالت را همان فرم برگشت (نزولی) مقام سگاه شمردهاند، نه مقامی جدید.
???? سپس در ادامه استاد به اجرای ثلاثی سگاه پرداخته، چند اشاره مختصر به درجه چهارم (به صورت جنس عراق و جنس هزام) نیز دارد.
???? استاد عبارت «فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ» را در مقام «عراق» اجرا میکند.
???? «عراق» عبارت است از ثلاثی سگاه متصل با جنس بیات.
???? ادامه دارد …
دیدگاهتان را بنویسید