امین، امانت‌دار وقت شما...1403-04-13
اشتراک گذاری:

مازندران چشم انتظار صنعت پتروشیمی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: دولتمردان امروزی عقب ماندگی صنعت را به دوش پیشینیان می‌اندازند و معتقدند زمانی که دلار هفت تومان بود، این استان را به بهانه کشاورزی و گردشگری و مسائل زیست محیطی از صنعت باز نگهداشتند اما وقتی این مسئله را ریشه یابی می‌کند، گذشتگان نیز دلیل و منطق خاص خودشان را دارند.

طی هفت سال گذشته طرح‌های ریز و درشتی روی میز قرار گرفت تا کمبودهای صنعتی مازندران را جبران کند، زمانی پالایشگاه سازی را به میان کشیدند و وعده ساخت پالایشگاه شیر را دادند و بعدها نیز عنوان شد صنایع مادری نظیر پتروشیمی علاج دردهای مزمن مازندران است.

پالایشگاه شیر از چهارسال پیش در دوره استانداری محمد اسلامی که اکنون بر کرسی وزارت راه تکیه زده، روی میز قرار گرفت و قرار شد، این پالایشگاه در آمل احداث شود.

نوسانات بازار شیر و بالارفتن قیمت‌ها و فروش شیر به مغازه داران سبب شده تا سکوهای سنتی جمع آوری شیر و کارخانه لبنیات در مازندران حال ناخوشی داشته باشند و بسیاری از کارخانه‌های صنایع غذایی در استان به تعطیلی کشیده شد و همه این سال دست به دست هم داد تا در سال‌های اخیر، یادی و نشانی از پالایشگاه شیر نباشد.

پالایشگاه شیر در هاله‌ای از ابهام / ‏‬ کارخانه‌های لبنیات رو به تعطیلی است

احمد مهدی زاده دبیر انجمن صنایع غذایی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حال و روز صنایع غذایی خوب نیست و نوسانات بازار شیر و روغن در سال گذشته مشکلات زیادی را ایجاد کرده است، افزود: ۸۰ کارخانه صنایع غذایی در استان وجود دارد که برخی به دلیل کمبود مواد اولیه تعطیل شده است.

وی با اظهار اینکه گرانی نهاده‌ها بر قیمت شیر و در نهایت تولیدات کارخانه تأثیر گذاشته است، افزود: در حال حاضر بیش از قیمت مصوب شیر را از دامداران و جایگاه داران خریداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گرانی قیمت شیر سبب شده تا دامداران بیشتر تولیدات را به مغازه داران بفروشند و واحدهای لبنی برای تولیدات با مشکلات روبرو هستند خواستار برنامه ریزی برای رفع مشکلات است.

۶۰ سکوی تولید شیر در مازندران وجود دارد و در نیمه اول سال ۴۵۰ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود که بخش زیادی از این تولیدات به استان برای فراوری به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

سنگ بزرگ پتروشیمی در مازندران

مازندران که دستش از پالایشگاه شیر کوتاه مانده در تقلا و تلاش است تا با راه اندازی صنایع پتروشیمی و فولاد بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کند و کلنگ ساخت پتروشیمی در استان به زمین زده شد و مازندرانی‌ها چشم انتظار به بار نشستن این پروژه هستند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به صدور مجوز پتروشیمی در منطقه شرق استان اظهار داشت: این پروژه بزرگ و مادر برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی کوچک بودن صنایع را از جمله مشکلات استان بیان کرد و گفت: مازندران در زمینه توسعه صنایع بزرگ در کشور رتبه خوبی ندارد و باید این خلاء جبران شود.

وی با عنوان اینکه استقرار صنایع بزرگ نظیر پتروشیمی و فولاد سبب تحرک و رونق اقتصادی در استان می‌شود، گفت: پتروشیمی مازندران با سرمایه گذاری ۳۷۰ میلیون دلاری احداث می‌شود.

استاندار مازندران ظرفیت تولید این کارخانه را ۱۲۰ هزار تن پروپیلن و حجم سرمایه گذاری را ۳۷۰ میلیون دلار بیان کرد و گفت: پتروشیمی صنعت اول کشور محسوب می‌شود و راه اندازی آن سبب شکوفایی اقتصادی استان می‌شود.

تهیه زمین برای ایجاد صنایع مادر و بزرگ از جمله نیازمندی‌ها در مازندران به شمار می‌رود و باتوجه به بالابودن ارزش زمین نسبت به سایر استان‌ها، این استان با فقر اراضی صنعتی روبرو است. احداث شهرک صنعتی هزار هکتاری در شرق مازندران از دو سال قبل کلید خورد تا بخشی از نیازها را تأمین کند اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که ۵۰۰ هکتار از این شهرک باید صرف فضای سبز و کمربند سبز شود.

احداث شهرک صنعتی هزار هکتاری در شرق مازندران از دو سال قبل کلید خورد تا بخشی از نیازها را تأمین کند اما آخرین خبرها حکایت از آن دارد که ۵۰۰ هکتار از این شهرک باید صرف فضای سبز و کمربند سبز شود

دامادی با اظهار اینکه برای استقرار صنایع فولادی در استان رایزنی شده است، گفت: استقرار این صنعت می‌تواند به توانمندی اقتصادی استان به ویژه روستاها کمک کند.

معاون پارلمانی وزارت صمت یادآور شد: شرکت‌های مهم و مادر می‌تواند برای توانمندسازی روستاها مفید واقع شوند و علاوه بر حمایت از واحدهای صنعتی موجود باید نسبت به ایجاد واحدهای بزرگ و مادر اقدام کنیم.

وی تاکید کرد تنها راه برون رفت مازندران از وضعیت موجود این است که به تولید در استان بها دهیم و مقام معظم رهبری سال‌ها روی این مسئله تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به ساخت شهرک هزار هکتاری در شرق استان، اظهار داشت: ۵۰۰ هکتار از این شهرک اجرا شد و متأسفانه ۵۰۰ هکتار جزو کمربندی سبز واقع شده و از بانک زمین تقاضا داریم ۵۰۰ هکتار زمین دیگر به این شهرک اختصاص دهد.

در حاضر سطح اراضی صنعتی در مازندران حدود دو هزار هکتار است که قرار بود با ساخت شهرک صنعتی بزرگ شهید سلیمانی در شرق به سه هزار هکتار برسد و بخشی از کمبودهای صنعتی استان را در زمینه استقرار صنایع مادر جبران کند.

اکنون به دلیل کمبود زمین صنعتی، سرانه اراضی در شهرک‌ها و نواحی استان کمتر از ۵۰ هکتار است و پایین این سرانه از جمله موانع برای استقرار صنایع بزرگ و مادر است. همچنین بسیاری از اراضی صنعتی استان طی سال‌های گذشته به سرمایه گذاران بدون اهلیت واگذار شده است.

واگذاری زمین به سرمایه گذاران بدون اهلیت

کیوان مرادیان عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه برخی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان به افراد غیراهل سپرده شده است و از واگذاری بیش از ۱۲ هکتار زمین صنعتی به یک سرمایه گذار غیرمتخصص که حدود ۱۵ سال راکد مانده است، انتقاد کرد و گفت: این درحالی است که سرمایه گذارانی داریم که با داشتن بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه و بدون نیاز به تسهیلات حاضر به سرمایه گذاری هستند.

وی افزود: سرمایه گذارانی متقاضی ساخت کارخانه‌های تولیدی و فولادی در منطقه لنگ تهیه زمین هستند و آن وقت شاهد راکد ماندن هکتارها زمین هستیم که باید پشت پرده این واگذاری‌های غیراصولی برملا شود و تا ببینیم چگونه زمین صنعتی به یک فرد غیربومی و بدون داشتن اهلیت واگذار شده است.

سنگ اندازی های متعدد فراروی صنعت در مازندران سبب شده تا این استان تاکنون نتواند به جایگاه خود در این زمینه دست یابد و اکنون همه امید مردم استان به روشن شدن چراغ صنایع مادر و پتروشیمی است تا گره سردرگم سرمایه گذاری را باز کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *