امین، امانت‌دار وقت شما...1403-09-02
اشتراک گذاری:

موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم – قسمت دوم

????نکته تجویدی:
موارد اختلافی در روایت حفص از عاصم
قسمت دوم – ادامه مقدمه

???? در همین زمینه توجه به ۴ اصطلاح لازم است:

1️⃣ ﻗﺮاﺋﺖ

???? آنچه که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري ﺑﺮ آن اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ.
???? ﻣﺎﻧﻨد «یکذِبون» (بقره: ۱۰) که راویان عاصم، شعبه و حفص، هر دو «یَکذِبون» خوانده‌اند و قالون و ورش، راویان نافع نیز آن را «یُکَذِّبون» خوانده‌اند. بنابراین این عبارت بنابر قرائت عاصم «یَکذِبون» و بنابر قرائت نافع «یُکَذِّبون» است.

2️⃣ روایت

???? آﻧﭽﻪ که راوﻳﺎن ﻳﻚ ﻗﺎري در ﻧﻘﻞ آن اﺧﺘﻼف ﻛﺮده‌اند.
???? مانند «کُفُواً» که روایت حفص از عاصم است اما شعبه این کلمه را از عاصم «کُفُؤاً» روایت نموده است.

3️⃣ ﻃﺮﻳﻖ

???? آﻧﭽﻪ از ﻳﻚ راوی ﺑﻪ اﺧﺘﻼف ﻧﻘﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ.
???? مانند مد منفصل که در منابع مختلف، بنا به روایت حفص از عاصم، به قصر یا توسط یا فوق توسط نقل شده است.

4️⃣ وجه

???? آنچه قاری در عمل به هریک از انواع آن مختار است.
???? مانند مد بدل که بنا به روایت ورش از نافع دارای سه وجه قصر، توسط و طول است.

???? از ۳ مورد اول به «خلاف واجب» و از مورد آخر به «خلاف جائز» تعبیر می‌شود و بر همین مبنا همان‌گونه که خلط قرائات و روایات جائز نیست، به عقیده اکثر علمای فن، ترکیب طرق مختلف نیز صحیح نمی‌باشد.

✨ جلسه تخصصی قرائت ✨

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *