امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-11
اشتراک گذاری:

ثبت نام دوره آموزشی اوسینت

توجه: مهلت ثبت نام به پایان رسید

اوسینت چیست؟

اوسینت یا  Open Source INTelligence (OSINT) به معنی «جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد» است. با وجود آزادی دسترسی به این اطلاعات برای همه، به دست‌آوردن اطلاعات درست در زمان مناسب و همچنین بهره‌برداری از این اطلاعات کار ساده‌ای نیست اما تکنیک‌های اوسینتی این امر را ممکن می‌سازند.

اوسینت نوعی پژوهش است که در آن به صورت آگاهانه منابع بیشتری بررسی می‌شود تا دید جامع‌تری نسبت به یک موضوع ایجاد شود. در عین حال در اوسینت فهم علل یک پدیده مد نظر نیست. به این معنا که بر خلاف پژوهش‌های معمول که با هدف ایجاد ابزاری برای پیش‌بینی انجام می‌شوند، در اوسینت هدف جمع‌آوری هرچه‌بیشتر منابع مفید و فکت‌های قابل استفاده است.

از دیدگاه دیگری می‌توان اوسینت را «کارآگاهی» نیز نامید. یعنی اوسینت‌کار مثل یک کارآگاه به دنبال کشف پاسخ یک سوال در منابع عمومی که در دسترس همه قرار دارد می‌گردد. در نتیجه هر کسی که اراده‌ی حل سوال را داشته باشد، می‌تواند یک کارآگاه باشد. تنها کافیست به دنبال یادگیری ابزارهای جستجو بگردد و نسبت به یافتن پاسخ اقدام کند.

پس از یافتن اطلاعات، زمان تحلیل فرا می‌رسد. به هنگام تحلیل، از هر داده‌ای می‌توان استفاده کرد. خواه این داده‌ یک بند باشد از یک متن هزار صفحه‌ای ، یا خالی باشد روی چانه‌ی یک نفر در یک عکس دسته جمعی، یا حتی سرفه‌ای در یک سخنرانی که صدای ضبط شده‌اش موجود است. تمام این اطلاعات در اوسینت مورد استفاده‌اند. هنر متخصص اوسینت، یافتن ارتباط منطقی میان این حقایق و کشف پاسخ سوال از دل آن‌هاست.

اگر کسی تکنیک‌های دستیابی به این اطلاعات را بداند و در استفاده از این تکنیک‌ها مهارت پیدا کند، می‌تواند به راحتی و در زمانی معقول با صرف هزینه‌ی معقول در قیاس با سایر رویکردها به این اطلاعات دسترسی پیدا کند؛ اطلاعاتی که در ظاهر برای ناشرش اهمیت چندانی ندارند اما ممکن است برای دیگران بسیار گرانبها باشند!

در اوسینت، تنها به جستجوی اطلاعات عمومی پرداخته می‌شود. جستجوی اطلاعات شخصی افراد، نفوذ به شبکه‌های خصوصی، هک، استفاده از هرنوع ابزار غیرقانونی و همچنین دزدی اطلاعات، جایی در این فن ندارد. با این حال، عمده‌ی مردم به اطلاعاتی که در وب به اشتراک می‌گذارند، توجه چندانی نشان نمی‌دهند. به این ترتیب با استفاده از این تکنیک‌ها، گاها اطلاعاتی به دست می‌آید که دست کمی از نفوذ به اطلاعات خصوصی مردم ندارد.

توجه: هرگونه سوال خود را با شماره تماس 09332128508 یا شناسه Mazand_Gamedeveloper@ در شبکه های اجتماعی با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *