امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

چگونه بفهمیم کرونا داریم!

این روزها با شیوع ویروس کرونا در کشور، زندگی همه افراد دچار اختلال شده است و در این میان هر کس نگران وضعیت خود و خانواده‌اش است.  

در شرایط امروز کشور و شیوع ویروس کرونا، آگاهی بسیاری از هموطنان از نحوه ابتلا به ویروس کرونا علامت‌های آن و یا مشابهت‌های بین این ویروس و دیگر بیماری‌ها مدیریت افکار عمومی در این زمینه را سخت کرده است؛ این روزها اگر در خانه، محل کار مکانهای عمومی و یا به هنگام خرید ناگهان سرفه‌تان بگیرد بی‌اختیار اطرافیانتان از شما فاصله گرفته و شما را به مبتلابودن به بیماری کرونا متهم می‌کنند.

هر سرفه‌ای ناشی از کرونا نیست و این نکته مهمی است که شما بتوانید علائم بیماری کرونا را از بیماری‌های مشابه تشخیص دهید. دلیل اهمیت دادن به تشخیص بیماری کرونا صرفا مراجعه به مراکز درمانی که به‌صورت بالقوه، مکان‌هایی با سطح آلودگی بالای ویروسی و میکروبی هستند و خطر ابتلای شما به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، نیست.

آنفلوانزا چیست؟

استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، جهت کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می‌شود.آنفلوانزا عفونت ویروسی بینی، گلو و ریه‌هاست که عموماً از نظر بالینی با سرماخوردگی معمولی اشتباه می‌شود؛ ولی از آن خیلی شدیدتر است و ناگهانی بروز می‌کند. شایع‌ترین علائم آنفلوانزا عبارت‌اند از لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی.

البته ممکن است برخی از بیماران و اسهال هم داشته باشند. بیشتر افراد مبتلا به آنفلوانزا در ظرف چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند. عوارض جدی آنفلوانزا در هر سنی ممکن است دیده شود، ولی در کودکان زیر دو سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.

نحوه انتشار ویروس آنفلوانزا

ویروس آنفلوانزا عمدتا از طریق ترشحات تنفسی بیماران در اثر سرفه یا عطسه گسترش می‌یابد، اما از طریق دست دادن و تماس با وسایلی که فرد مبتلا به آن‌ها دست زده است نیز منتقل می‌شود.

بیماران مبتلا به آنفلوانزا از دو روز قبل تا ۲۴ ساعت پس از فروکش کردن تب، ناقل بیماری هستند. بعضی از افراد ممکن است مبتلا به ویروس آنفلوانزا شوند ولی هیچ علائمی نداشته باشند و هم‌زمان ویروس را به دیگران منتقل کنند.

نکته مهم: هر یک از این علائم به تنهایی نشانه کرونا نیست. به عنوان نمونه  اگر آب ریزش بینی دارید و مرتب عطسه می‌کنید، نشانه سرماخوردگی، آنفلولانزا و مانند آن است که ارتباطی با کرونا ندارد.

علائم بیماری کرونا

علائم عمده کروناویروس جدید به این صورت است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبه آنفلوآنزا ظاهر می‌شود و در مواردی منجر به بیماری شدید تنفسی خواهد شد. این ویروس همچنین می‌تواند منجر به ایجاد علائمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس شود.

انتقال کروناویروس جدید از طریق تماس مستقیم با فرد آلوده و از طریق قطرات تنفسی  بوده و این ویروس به شکل قطرات تنفسی از طریق عطسه و سرفه و از طریق  تنفس  و پخش ذرات در هوا قابل انتقال است. طبق بررسی‌ها مشخص شده است که انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علائم ابتلا به آن است و از طریق قطرات تنفسی و دست دادن، امکان‌پذیر است.

عمدتا هم علائم بالینی خفیفی ایجاد می‌کند که منجر به نشر ویروس می‌شود. اغلب با تب، سرفه و سایر علائم تنفسی است و آبریزش بینی و عطسه در کرونا کمتر از سایر ویروس‌های تنفسی دیده می‌شود. در موارد شدید کرونا، تنگی نفس دیده می‌شود.

باید توجه کرد که علائم عمده کروناویروس جدید به این صورت است که در اغلب موارد به شکل یک بیماری تنفسی خفیف شبه آنفلوآنزا ظاهر می‌شود و در مواردی منجر به بیماری شدید تنفسی خواهد شد. این ویروس همچنین می‌تواند منجر به ایجاد علائمی نظیر تب، سرفه و تنگی نفس شود.

کرونا ویروس

تشخیص کرونا ویروس

برای تشخیص این ویروس جدید ابتدا تست برای شناسایی ویروس خانواده کرونا انجام می‌شود، بعد نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود و اگر هر دو تست مثبت بود با تست سوم نوع ویروس کرونا (سارس، مرس یا کووید۱۹) مشخص می‌شود.

تست‌های آنتی بادی آثار وجود ویروس در بدن را بررسی می‌کند، سازمان بهداشت جهانی به این باور رسیده‌ که بهترین راه تشخیص بیماری کرونا تست‌های مولکولی است که در کشور ما هم از همان روزهای اول این تست با ارزش اجرا و جاری شد و حالا 120 آزمایشگاه با ظرفیت انجام 15 هزار تست روزانه را در سراسر کشور دارند.

در مواجهه افراد با ابتلا به ویروس کرونا سه حالت وجود دارد:

استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، جهت کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می‌شود.
– مورد محتمل
– مورد مشکوک 
– مورد قطعی که هر کدام دارای علائمی است:

مورد محتمل به کرونا چه نشانه هایی دارد؟
– تماس نزدیک با مورد قطعی مبتلا به کرونا در طی ۱۴ روز قبل
– سابقه حضور در مناطق با اپیدمی کرونا در طی ۱۴ روز قبل
– سابقه عفونت ریوی همراه با پاسخ بالینی نامناسب علی رغم درمان

مورد مشکوک به کرونا چه نشانه‌هایی دارد؟
– داشتن علائمی مانند سرفه‌های خشک، لرز و گلودرد همراه با تنگی نفس با تب یا بدون تب
– علائم تنفسی فوقانی-تحتانی

مورد قطعی به کرونا چه نشانه هایی دارد؟
– مثبت بودن آزمایش نهایی کرونا برای فرد با علائم تنفسی
– گروه‌های در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا

چه افرادی در برابر کرونا آسیب پذیرتر هستند؟

– بیماران با بیماری زمینه ایی: بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، بیماری‌های تنفسی زمینه ایی، چاقی مفرط ودیابت
– بیماران با نقص ایمنی: بیماران تحت درمان با کورتن، سیمی درمانی، بدخیمی ها، پیوند اعضا، مبتلایان به HIV

– سنین بالای ۵۰ سال همواره در معرض آسیب بیشتری قرار دارند.

نکته مهم: استفاده از ماسک برای تمام افرادی که دچار علائم تنفسی شده اند، جهت کاهش میزان انتقال به سایرین توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *