امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-07
اشتراک گذاری:

چرا رعایت حجاب با هر اعتقادی لازم است؟

خیلی از مردم از خود می‌پرسند که چرا اینقدر به بحث حجاب پرداخته می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که اگر الزامی به حجاب در جوامع دینی دیده می‌شود، طبق فرامین الهی و برای حفظ منافع است؛ نه یک استراتژی سیاسی موقت.

اگر مسلمان هستید…

حجاب‏ از واجبات و ضروريّات دين‏ اسلام است؛ دین انسان را ملزم به صیانت از گوهر حیاء در پوشش، نگاه، گفتار، رفتار و آرایش می نماید. این وجوب دینی حجاب فرآیندی منطبق با فطرت توحیدی و در راستای حفظ گوهر حیاء است که در تمدن ها و ادیان پیشین نیز بدان پرداخته می شد. بازشناسایی زنان به عفت و مصونیت از آزارها؛ حفظ مردان از شعله غریزه؛ مصونیت خانواه؛ کاهش فرزندان نامشروع؛ حفظ ارزش و احترام زن؛ استواری اجتماع و حفظ نيروی فعال و كم كردن هزينه اقتصادی و ايجاد آرامش روحی زنان و مردان و … از حکمت های وجوب دینی حجاب است.

علاوه بر موضوع حیاء، فقها و مفسران حداقل شش آیه از قرآن را دال بر لزوم رعایت پوشش شرعی می دانند.

برای مثال در آیه 31 سوره نور می خوانیم که: «و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را [از نگاه هوس ‏آلود] فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و [اطراف] روسرى‏ هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه با آن پوشانده شود]».

همچنین در آیه 59 سوره احزاب می خوانیم: «اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها [روسرى‏ هاى بلند] خود را بر خويش فرو افكنند. اين كار براى اينكه [از كنيزان و آلودگان] شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است».

اگر ایرانی هستید…

بر پایۀ متون تاریخی، در تمدن‌ها و ادیان پیشین جهان، به‌ویژه درسلسله‌های مختلف ایران باستان، در دورۀ ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب در‌میان زنان معمول بوده است؛ و این حقیقت روشن می‌شود که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی از دوران باستان حجاب داشته‌اند و حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاصی داشت؛ آنچه بر صحت این ادعا گواهی‌دارد، نوع پوشش آنها است که می‌توان آن را در دوران باستان از روی کتیبه‌های به‌جا‌مانده در مکان‌های باستانی (نقش‌رستم، تخت‌جمشید، نقش‌رجب و …)، ظروف، تندیس‌ها و مجسمه‌های محافظت شده در موزه‌ها، و در دوران بعد از اسلام از‌طریق منابع وکتب معتبر مانند شاهنامۀ فردوسی ـ که آیینۀ تمام‌نمای فرهنگ ایران‌زمین است ـ مشاهده کرد.

نقش برجسته‌ها نشان می‌دهد که پوشاندن سر و موها پیشینه‌ تاریخی دارد.

اگر جزء اقلیت‌های مذهبی هستید…

شهید مطهری در این باره می گوید: در ایران و در بین یهود و مللی که از فکر یهود پیروی می کردند حجاب به مراتب شدیدتر از آنچه اسلام می خواست وجود داشت. در بین این ملت ها وجه و کفین هم پوشیده می شد، بلکه در بعضی از ملت ها سخن از پوشیدن زینت زن و چهره زن نبود، سخن از پنهان کردن زن و به اصطلاح «قایم» کردن زن بود و این فکر به صورت عادت سفت و سختی درآمده بود. اسلام گرچه پوشانیدن وجه و کفین را واجب نکرد ولی تحریم هم نکرد، یعنی اسلام علیه پوشانیدن چهره قیام نکرد و باز گذاشتن را واجب ننمود و در نتیجه ملت های غیرعرب که مسلمان شدند از همان عادت و رسم دیرین خود تبعیت کردند.

اما جدای این موارد، اقلیت‌ها باید در احترام به هنجارهای جامعه اسلامی وفادار باشند و آنها را عملاً نقض نکنند و در عمل به ظواهر اسلامی ملتزم باشند و تظاهر و تجاهر به منکر در کشور اسلامی نداشته باشند.

اگر هیچ یک از موارد بالا نیستید…

اگر مسلمان نیستید و به تاریخ ایران باستان اعتقاد ندارید، حضور در اجتماع در کل جهان باید تابع قوانین باشد و این موضوع را همه عقلا پذیرفته‌اند. قانون پوشش در تمام کشورها به عنوان Dress Code وجود دارد که در کشور ما هم در ماده 638، قانون همه را ملزم به رعایت حجاب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *