امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

چرا باید شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم؟

در این بخش مصاحبه سایت آموزشیار فناوری اطلاعات با دبیر نهضت سواد رسانه ای استان مازندران در مورد شبکه ملی اطلاعات خدمت شما ارائه میشود .

سعید آهنگر دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب(نسرا) مازندران در مصاحبه با آموزشیار فناوری اطلاعات گفت:

اگر فواید شبکه ملی اطلاعات برای مردم تشریح شود شبهاتی از قبیل اینترنت محدود یا قطع شدن اینترنت جهانی از بین میرود.

مردم باید بدانند اینکه دیتاهای پرطرفدار مستقیما بر روی شبکه داخلی به گردش در آید و یک بار به خارج و داخل کشور برنگردد، به سود همه خواهد بود.

مردم باید بدانند که عملیاتی شدن طرح اینترنت داخلی در ایران، موجب می شود اگر اینترنت در فضای جهانی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، کاربران در داخل کشور می توانند از شبکه ملی استفاده کنند و نیاز خود را در زمینه های مختلف بخصوص دولت الکترونیک، ارتباطات دانشگاهی و علمی و … بر طرف نمایند. به این ترتیب، وابستگی به منابع خارجی اینترنت (در عین مجاز بودن آن)از بین می رود و استقلال در این زمینه برای کشور به دست می آید.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب سعید آهنگر درباره شبکه ملی اطلاعات گفت :

یه تعریف جمع و جور اگه از شبکه ملی اطلاعات بخوایم داشته باشیم میشه بستری که درخواست های داخلی برای دسترسی به اطلاعاتی که در سرورهای داخلی موجود هست و به هیچ وجه از خارج رهگیری و مسیریابی نشود را تامین کند،در این تعریف قرار نیست اینترنت جهانی قطع شود بلکه از طریق درگاه هایی امن این اتصال نیز تامین می شود.

وی افزود: کشورهای مختلف در دنیا اقدام به تاسیس چنین شبکه ی ملی کرده اند از جمله خود آمریکا که از گردانندگان اصلی اینترنت بین المللی هست. ترزامی  نخست وزیر انگلیس گفته است ما نیز باید یک اینترنت جدید راه اندازی کنیم در صورتی که انگلیس به همراه آمریکا، کانادا و چند کشور دیگر خود از گردانندگان اصلی اینترنت بین المللی هستند.

او یک سوال از مخاطبین آموزشیار مطرح کرد:

بنطرتان علت اهتمام این کشورها – که خود از گردانندگان اصلی اینترنت بین المللی هستند – مثل آمریکا و انگلیس به راه اندازی این شبکه در چیست؟ چرا می‌خواهند که برای خود اینترنت داخلی مجزا بسازند؟

از دیگر کشور ها که در این زمینه اقدام کرده اند می توان به کره جنوبی اشاره کرد. آلمان هم کشور بعدیست. روسیه نیز جزو کشورهای دارای شبکه ملی اطلاعات قرار گرفته است.چین نیز وارد این عرصه شده است.

در یک کلام طبق نگاه آیت الله خامنه ای ما در شبکه ملی اطلاعات به دنبال اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان هستیم.

وی در پاسخ به شبهات مطرح شده در مورد این شبکه گفت:

شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت جهانی نیست.

مسئله شبکه ملی اطلاعات متاسفانه دست مایع منازعات سیاسی قرار گرفت  و به این طریق اعتماد عمومی به این طرح کاهش یافت. به واسطه این منازعات سیاسی به شایعات پیرامون این طرح ضریب داده شد و همین امر باعث شد با روی کارآمدن دولت های مختلف این طرح با حواشی مواجه شود.

صرفه اقتصادی داشتن یا نداشتن یا سایر دلایل که سیاسیون در رد یا قبول اجرایی کردن این طرح مطرح می کنند،  به تنهایی نمی تواند ملاک یک کشور اسلامی برای وارد شدن یا نشدن آن کشور به یک موضوع باشد برای تصمیم‌گیری در این موارد باید از زوایای مختلف به این موضوع نگاه کرد ,وتاثیرات متقابل آن دلایل را توامان دید.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب(نسرا) مازندران از مخاطبین خواست اگر در باره تحلیلشان نقد دارند به گوششان برسانند به همین منظور گفت: این تحلیل برداشت بنده هست و ممکن است اشتباه باشد اگر عزیزی فکر می کنند اشتباه هست لطفا نظرشان را بفرمایند تا خدای نکرده به اشتباه دروغی به خدا و ائمه نسبت نداده باشم، مثلاً  در آموزه‌های اسلامی ما سخاوت یک امر پسندیده است است اما تا جایی رواست که عزت ما لطمه نخورد و دچار فقر و نیازمند دیگران نشویم. به همین علت است که امام علی(ع) می فرمایند سخاوتمند باش اما اسراف نکن با این توصیه از سخاوت نهی نمی کنند بلکه از ما می خواهند مصلحت اندیشی بدانیم اهم و مهم کردن بدانیم، اولویت بندی کنیم.

وی از این تحلیل اینگوه نتیجه گرفت:

پس در تعیین این که ما به این شبکه نیاز داریم یا نه باید با این سویه اسلامی پیش برویم.

آیا در این شرایط جهان تشکیل شبکه ملی اطلاعات نباید از اولویت های ما باشد؟

وی با اشاره به ضعف تبلیغاتی دولت در آگاه سازی مردم نسبت به مزایای این شبکه گفت وظیفه نسرا این است در این مورد کمک کار دولت باشد سپس افزود:

اگر فواید شبکه ملی اطلاعات برای مردم تشریح شود شبهاتی از قبیل اینترنت محدود یا قطع شدن اینترنت جهانی از بین میرود.

مردم باید بدانند اینکه دیتاهای پرطرفدار مستقیما بر روی شبکه داخلی به گردش در آید و یک بار به خارج و داخل کشور برنگردد، به سود همه خواهد بود.

مردم باید بدانند که عملیاتی شدن طرح اینترنت داخلی در ایران، موجب می شود اگر اینترنت در فضای جهانی به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، کاربران در داخل کشور می توانند از شبکه ملی استفاده کنند و نیاز خود را در زمینه های مختلف بخصوص دولت الکترونیک، ارتباطات دانشگاهی و علمی و … بر طرف نمایند. به این ترتیب، وابستگی به منابع خارجی اینترنت (در عین مجاز بودن آن)از بین می رود و استقلال در این زمینه برای کشور به دست می آید.

آقای آهنگر در پاسخ به خبر نگار آموزشیار فناوری اطلاعات مبنی بر چرایی اصرار کشور ها به برپایی شبکه ملی اطلاعات گفت:

در این رابطه باید بگویم ما به این شبکه نیاز داریمتا بتوانیم امنیت خود را تامین کنیم چند مثال از نقض امنیت به واسطه نداشتن شبکه ملی اطلاعات برایتان عنوان می کنم هم ایران هم سایر کشورها:

  • اسنودن سال ۲۰۱۳ از پروژه “خبرچینی بیکران” توسط ایالات متحده رونمایی کرد براین اساس در طول یک ماه ۱۴ میلیارد بسته اطلاعاتی از ایران جمع آوری شد.
  • در موردی دیگر در جریان افشاگری های ادوارد اسنودن بعد از شنود تلفن آنگلا مرکل توسط آمریکا که اسنودن بهمن ۹۲ سال ۲۰۱۲ افشاگری کرد، مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد ما باید شبکه ای مجزا (شبکه ارتباطی داخلی) طراحی بکنیم، هدف ما از این کار مقابله با جاسوسی هست.
  • در جریان اتفاقات آبان قطعی اینترنت جهانی ۹۰۰ میلیارد تومان به استارتاپهای ما ضرر زد وقتی شبکه ملی در زمان قطعی اینترنت زیر بار رفت تازه‌ ضعفهای این سیستم مشخص شد اصلاً آمادگی قطعی اینترنت رو نداشتیم. باید از قبل رزمایش های لازم انجام می شد.
  • اگر اینترنت ما ملی بود و سامانه های آموزش مجازی آزمون خود را پس داده بودند در شرایط فعلی که آموزش‌های مجازی رونق گرفته نگران آسیب‌های فرهنگی وارد شده به کودکان و نوجوانانمان نبودیم چرا که مدیریت مستقیمی بر محتوای آن می توانستیم داشته باشیم.

دبیر نهضت سواد رسانه ای انقلاب مازندران در ادامه به دلیل دیگر برای ضرورت داشتن شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت:

ما نباید ازنگاه اقتصادی و ایجاد بازار کار داخلی و منطقه ای و جهانی در این حوزه از رقبایمان عقب بیفتیم.

سپس با بیان چند مثال برای استدلال خود مصداق آورد:

  • چین این شبکه را ایجاد کرده و از مزایای تجاری آن درکشور خود سود می برد. چین سرویس‌های قوی تولید کرده از جمله پیام رسانهای ویچت و کیوکیو و موتور جستجوی بایدو که یک کپی حرفه ای از گوگل است.
  • اینترنت ملی یکی از دلایل اصلی سرعت پیشرفته اینترنت در کره جنوبی است. گفتنی است، که کره جنوبی از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد. جالب اینکه، ۸۰ درصد پهنای باند این کشور داخلی است. به این معنی که ۸۰ درصد شبکه اینترنت این کشور  بی‌نیاز از ارتباطات خارجی است و ارتباطات و انتقالات دیتای آن در داخل شبکه به گردش در می‌آید.

سعید آهنگر سایر دلایل نیاز کشور به این شبکه را لیست وار نام برد:

  • تا از مزیت سرعت بیشتر اینترنت بهره مند شویم
  • همچنین ارزان تر شدن اینترنت یکی از نکات مثبت اینترنت ملی است.
  • بهبود دولت الکترونیک را سرعت ببخشیم.
  • از خطرات و تهدیدات (تحریم ها) قطع و وصل اینترنت جهانی مصون بمانیم.

آهنگر در پاسخ به سوال خبرنگار آموزشیار فناوری اطلاعات مبنی بر این که در شرایط فعلی که این شبکه به خوبی کار نمی کند و از طرفی گذران زندگی فعلی مردم بدون اینترنت نمی شود چه باید کرد، گفت:

باید در این دوران گزار حضور هوشمندانه ای در  فضای اینترنت بین المللی داشت.

سپس ادامه داد:

برای حضور هوشمند در این فضای اینترنت بین المللی اول باید خودمان را مصون کنیم لازمه این کار پی ریزی شبکه ملی اطلاعات هست.

ما باید بدانیم داده های روی گوشی ها و سایر ذخیره سازها که داده های مطعلق به ملت ایران را نگهداری می کنند جزوه مایملک ما و حدود حکمرانی ما هستند. به همین دلیل باید سند حکمرانی سایبری و اسناد مرتبط چون سند نظام محتوایی شبکه ملی اطلاعات و سند تجارت الکترونیک را هرچه زودتر تنظیم و بروز رسانی کنیم.

طبق اسناد نوشته شده ما باید تا سال ۱۴۰۴ هاب منطقه‌ای شویم و سرویس‌های مختلف مانند موتور جستجو و غیره را اول در حوزه زبان فارسی بعد حوزه مسلمانان و بعد سایر کشورهای همسایه ارائه دهیم.

از دیگر ستون های ماموریت حضور هوشمندانه در اینترنت بین المللی وجود پلتفرمهای ایرانی هست که خدمات و محتواهای لازم و با کیفیت ارائه دهند اما این پلتفرم ها وقتی می توانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند که دوره آزمون خطای خود تا رسیدن به یک حد استاندارد را گذرانده باشند و پس از انتشار پشتیبانی قوی در رفع باگها و ارائه به‌روزرسانی‌ها داشته باشند، همچنین طراحی و تولید سامانه های جدید متناسب با نیاز کشور.

طبق بیانیه گام دوم انقلاب برای شکستن انحصار تبلیغاتی دشمن باید به جوانان متکی بود، یکی از راه های شکستن این حصار حضور هوشمندانه در اینترنت بین المللی است. اگر بتوانیم از فیلترینگ حبابی و بستن حسابها عبور کنیم و با زبان‌های مرجع کشورها خودمان را تبلیغ کنیم، می توانیم در فضای سایبر نشر دهنده نور باشیم در مقابل ضلالت پراکنی دشمنان.

یکی از ارکان این حضور هوشمندانه نوع تعاملمان با سرویس های معتبر جهانی هست. باید به این سمت برویم که سرویس‌های معتبر و معروف را محلی کنیم مثلاً گوگل و اینستاگرام دفتر حقوقی در ایران داشته باشند و در کشور ما سرورهای داخلی داشته باشند.گوگل پلی نرم افزارهای ما را پاک می‌کند و کاری می‌کند که نرم‌افزارهای درون گوشی ما اجرا نمی شود و این امنیت حکمرانی ما در فضای مجازی را به خطر می‌اندازد.

برای مدیریت این فضا بهتر است مرزبانی فضای مجازی مثل بقیه کشورها به دست وزارت دفاع یا نیروهای نظامی آنها باشد و در ایران دست ستاد کل نیروهای مسلح باشد ولی در ایران متاسفانه در حال حاضر دو وزارتخانه دولتی هستند که این فضا را مدیریت کرده و به آن  به چشم منبع درآمد نگاه می‌کنند و با روی کار آمدن دولت های مختلف شرایط شان تغییر می کند.

در پایان ایشان از فعالیت های مرکز آموزشیار فناوری اطلاعات قدردانی کردند و اظهار امیدواری کردند توفیقات روز افزون به یاری خداوند نصیب این مرکز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *