امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-29
اشتراک گذاری:

نقد و بررسی بازی ایرانی ماشین جنگی

در سال های اخیر صنعت بازی سازی ایران، پیشرفت های چشم گیری داشته و توانسته است در زمینه های مختلف خودی نشان دهد که یکی از آن ها فعالیت درساخت بازی برای تلفن های همراه می باشند. می بایست قبول کنیم که گوشی ها نیز به عنوان پلتفرمی پر مخاطب، بخشی از حوزه ی بزرگ بازی های کامپیوتری را شامل می شود؛ به طوری که بارها شاهد عرضه ی بازی های اشاره و کلیک کنسول ها برای گوشی ها بوده ایم. صنعت بازی سازی ایران نیز توانسته با رعایت المان های موجود، بازی های جذابی برای سیستم عامل اندروید، مطابق با استانداردهای جهانی بسازد. استودیو خلاق باران رویا (Dream Rain) مدتی پیش از ساخت بازی آنلاین و چند نفره در سبک رانندگی و مبارزه ای خبر داد. از همان ابتدا فعالیت های این شرکت زیر ذره بین رفت تا بالاخره از عنوان جدیدشان به نام “ماشین جنگی” رونمایی کردند. در این مقاله قصد داریم نگاهی کوتاه و مختصر به روند اصلی بازی داشته باشیم.

نمی توان گفت بازی ماشین جنگی ایده ای نو و جدید است؛ چرا که بسیاری از عناوین نام آشنای دیگری می شناسیم که جریانی مشابه دارند. اما نکته ای که ماشین جنگی را متفاوت با سایر عناوین می کند، افزوده شدن بخش آنلاین است. همین که در گوشی های همراه خود بتوانید یک بازی سه بعدی ماشینی و مبارزه ای را به صورت آنلاین با رقیبان و یا دوستان خود انجام دهید، خود نکته ای مثبت قلمداد می شود.

با توجه به سایر نمونه ها، گرافیک “ماشین جنگی” نمره ی 7 از 10 را به خود اختصاص می دهد. در طراحی منوها از تصاویر پس زمینه ی خوش رنگ و لعابی استفاده شده که نشاط خاصی را به بازیباز القا می کند. طراحی ماشین ها در حد قابل قبولی بوده و سعی شده با رنگ بندی و برچسبهای درج شده بر روی بدنه، کمی خشن به نظر برسند. محیط بازی پر جزئیات بوده و شامل آیتم های مختلفی می باشد.

همان طور که گفته شد منوها از ظاهری زیبا بهره مند هستند و علاوه بر آن، کارایی آسانی دارند و بازیباز به راحتی می تواند گزینه ی ورود به بازی را لمس و بدون دردسر خاصی وارد بازی شود. بدون تردید از همان ابتدا نمی توان به تمامی نکات ریز و درشت پی برد؛ از این رو در بین Loadingهایی که وجود دارد، نکات مهم و کلیدی زیرنویس می شوند که با استفاده و عمل به آن بازی جذاب تر و سریع تری پیشه رو خواهید داشت.

یک بازی ماشینی برای جلوگیری از روند یکنواخت گیم پلی باید کلاس های متفاوتی داشته باشد؛ دقیقا همان چیزی که بازی “ماشین جنگی” دارد. این عنوان دارای سه کلاس A-B-C بوده که با روند رو به رشد خودتان می توانید وارد آن شوید و  ماشین های مخصوص کلاس را خریداری نمایید. حال می توانید با قدرت و شتاب بیشتر به جنگ با سایر ماشین ها بپردازید. زمانی که بازی را شروع می کنید در کلاس C بوده و یک Cheta GT در پارکینگ خود دارید. راه های سنجش قدرت ماشین توسط نواری در بالا تعیین می شود که شامل: سرعت، حمله، دست فرمون و زره می شود. مسلما هر چه کلاس شما بالاتر باشد، ماشین بهتر و قدرت مندتری نیز سوار خواهید شد.

نبردها در دو نقشه با نام های “راه آهن” و  “قبرستون ماشین ها” برگزار می شوند. در حال حاضر تنها نقشه ی “راه آهن” قابل دسترس بوده و برای بازی در “قبرستون ماشین ها” باید مدتی صبر نمود. همان طور که ذکر شد، بازی به صورت آنلاین بوده و در آن به جنگ با سایر رقیبان می پردازید. هر نقشه 6نفر را در خود می گنجاند که با توجه به وسعت آن، قابل قبول است. برای کنترل ماشین دو شیوه در نظر گرفته شده که بازیباز می تواند مطابق با میل خود اقدام به انتخاب آن نماید. البته ناگفته نماند که سیستم هدایت ماشین در هر دو شیوه، مشکل و سخت است. اگر نیازی به فشار دادن پدال گاز نبود و تنها گوشی را برای تغییر جهت تکان می دادیم طبیعتا لذت بیشتری شامل حال می گردید. برای مبارزات می توانید از آیتم های مختلفی استفاده کنید. بر روی هر ماشین یک تیربار نصب شده و علاوه بر آن با دریافت موشک و یا مین های درون نقشه می توانید صدمه ی بیشتری به دشمنان وارد نمایید.

“ماشین جنگی” از گرافیکی سه بعدی بهره مند است. محیط راه آهن پر از اجسام گوناگون بوده که با استفاده از آن ها می توان به دشمن ضربه وارد نمود و یا به عنوان راه فراری از آن استفاده کرد. متاسفانه اجسام و ماشین ها از بافت باکیفیتی بهره مند نیستند و هر از گاهی نیز شاهد افت فریم هستیم. اگر تیم سازنده برای طراحی اجسام وقت بیشتری می گذاشت، بدون تردید انتقادی بر آن وارد نمی شد.

در هنگام مبارزات موزیک های گوش نوازی را می شنوید که با ریتم تند و منحصر به فردش، بازیباز را به وجد می آورد. در ساخت موزیک سنگ تمام گذاشته شده و از هر لحظه ی آن لذت خواهید برد. قابل به ذکر می باشد که ماشین جنگی از موزیک اختصاصی “راک” استفاده کرده است.

به طور کلی می توان بازی “ماشین جنگی” را عنوانی جدید در زمینه ی آنلاین معرفی نمود که توسط استودیو “باران رویا” ساخته و پرداخته شده است تا بازیبازان را در قالب جنگجویانی ماهر و کارکشته به نبردی بر سر قدرت دعوت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *