امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

نظر مراجع عظام تقلید درباره استفاده از شبکه های مجازی

• مقام معظم رهبری: به طور کلی استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشدو یا موجب تقویت دشمنان اسالم و مسلمین شودو یا خالف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسالمی باشد جایز نیست. و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.


• آیت الله مکارم شیرازی: اگر یقین دارید که سود آن متعلق به صهیونیست هاست باید از آن اجتناب کنید در غیر این صورت چنانچه خالف مقررات نباشد و یقین داشته باشید استفاده نامشروعی از آن نمی شود مانعی ندارد.


• آیت الله نوری همدانی: بسمه تعالی، سالم علیکم، در این امور به دفتر مقام معظم رهبری مراجعه شود.


• آیت الله صافی گلپایگانی: به طور کلی استفاده از فضاهای مجازی برای جهات مشروع و صحیح که موجب فساد عقیده و اخالق نشود بلکه بتوان از آن در جهت تبلیغ و ترویج معارف دینی استفاده کرد مانعی ندارد، بلکه مطلوب است، اما رفتن در سایت هایی که باعث سست شدن عقیده و فساد اخالق و یا ترویج باطل باشد، حرام است. مؤمنین باید در چنین فضاهایی که افراد با اهداف متعددی فعالیت می کنند و اندیشه های گمراه کننده خود را تبلیغ و ترویج می نمایند، با همین وسائل و همین فضا، به شبهات آن ها پاسخ دهند و احکام اسالم و معارف اهل بیت علیهم السالم را به همگان، ابالغ کنند و در این خصوص از علماء اعالم و اهل تخصص در کالم کمك بگیرند.


• آیت الله مظاهری : استفاده از هر سایتی که خالف اخالق و یا خالف دین باشد و یا بدآموزی داشته باشد، حرام است و خطر آن زیاد است.


• آیت الله صادق روحانی: عضویت در این قبیل سایتها و شبکه های اجتماعی اگر موجب اعمال خالف شرع و دین نگردد، بالمانع است.

جمع بندی حکم استفاده از شبکه های اجتماعی
بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان در سه صورت جایز نیست و الا اشکالی ندارد:
1 -مستلزم مفسده مانند نشر اکاذیب یا ترویج فساد و … شود.
2 -موجب تقویت دشمان اسالم مانند صهیونیسم شود.
3 -خالف قانون باشد.
اگر سه مورد بالا نبود استفاده شبکه های اجتماعی و پیام رسان مانند تلگرام و اینستاگرام و … اشکالی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *