امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

مصاحبه با سید علی هاشمی نسب؛ کارآفرین موفق مازندرانی

به نقل از بلاغ، کارآفرینی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب‌وکار بر همگان روشن است.


 تحریم‌های شدید اقتصادی و محدودیت‌های کسب‌وکار داخلی و ارتباطات خارجی دست‌وپا گیر، شرایطی را فراهم ساخته تا یک‌بار دیگر تفکر ناب ایرانی پا به عرصه وجود گذاشته و راه‌حلی غافلگیرانه و اساسی را برای مقابله با این‌گونه فشارها ارائه دهد.

سیدعلی هاشمی‌نسب نمونه همین تفکر و همت ناب ایرانی است که رابطه‌ مستقیم اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی و نوآوری را به خوبی معنا کرده است.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000318/n00318921-r-b-000.jpg

وی مهندس عمران و یکی از جوان‌ترین کارآفرینان جوان کشور و استان مازندران است که متولد 12 فروردین 1371 از خطه سرسبز سوادکوه است.

این جوان باهمت مازندرانی که در سال 90 کار خود را از یک اتاق کوچک منزل شخصی پدرش آغاز کرد؛ هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان جعبه‌های مقوایی، پاکت پول و جعبه‌های فانتزی در کشور است.

برای آشنایی بیشتر با این جوان خلاق و کارآفرین از او دعوت کردیم تا با حضور در دفتر پایگاه خبری بلاغ در خصوص فعالیت خود از بدو تا ختم توضیحاتی را ارائه دهد که در ادامه می‌خوانید.

جوان‌ترین کارآفرین ایران هستم

سیدعلی هاشمی‌نسب در ابتدای سخنانش با بیان اینکه من جوان‌ترین کارآفرین کشور و شاید دنیا هستم، گفت: بنده کار خود را از سال 1390 و با 5 هزار تومان سرمایه در یک اتاق دو در سه آغاز کردم. انبار مواد اولیه من انباری خانه پدری، انبار تولیداتم فضای موتورخانه و کارگاهم همان اتاق دو در سه خانه پدری‌ام بود و در این راه هرگز ناامیدی برایم معنا نداشت.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000318/n00318921-r-b-001.jpg

وی با بیان اینکه هم‌سن‌وسالان من به‌دنبال کارهای ساده، پردرآمد و بدون تلاش زیاد همراه با آرزوهای بزرگ هستند، افزود: من کارم را با هزاران مشکل آغاز کردم و هرگز از شروع یک ایده و تبدیل به تولید هراس به خود راه ندادم و به این نکته ایمان داشتم که اگر شکست بخورم، یک تجربه جدید در زندگی‌ام کسب کرده‌ام و اگر پیروز شوم یک انسان موفق شده‌ام.

کارآفرین موفق مازندرانی با بیان اینکه تولیدات ما کاملا ایرانی و تولیداتمان در خانه‌های مردم صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این حرفه، در کشورهای دیگر با صرف هزینه چند میلیاردی و خرید ماشین‌آلات محقق می‌شود اما من این شغل را در خانه‌های مردم و با صرف هزینه اولیه 10 هزار تومان ایجاد کردم که محصولاتمان به لحاظ کیفی قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

هاشمی‌نسب در خصوص تولیدات فعالیت کاری خود عنوان کرد: جعبه کادو، هدایا، طلاوجواهر، سکه، گوشی همراه، جعبه تبلیغاتی، پاکت‌های بسته‌بندی، کاغد کادو، پاکت پول، دفتر و دفترچه و هرگونه سفارشی در حوزه بسته‌بندی، دامنه تولیدات و فعالیت ما است.

وی ادامه داد: هم اکنون دو کارگاه تولیدی در ساری و قائم‌شهر داریم که تولیدات در خانه‌های مردم را بسته‌بندی و جهت توزیع در کشور به دفتر تهران ارسال می‌کنیم.

اشتغال‌زایی مستقیم برای 50 نفر

این کارآفرین موفق استان با بیان اینکه در حال حاضر، 50 نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند، بیان کرد: این مجموعه ظرفیت جذب تا 500 نیرو در صورت وجود منابع مالی برای توسعه این کار را هم دارد و این آمادگی از سوی ما وجود دارد.

هاشمی‌نسب افزود: درآمد این حرفه برای نیروهای فعال این مجموعه از 300 هزار الی یک میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه ما هرگز با مشکل فروش مواجه نبودیم و کالاهای چینی هرگز رقیب من نیست، گفت: حجم ریالی تولیدات ماهانه ما 30 تا 40 میلیون تومان و در ایام پرتقاضا حتی به 180 میلیون تومان هم می‌رسد.

کارآفرین جوان مازندرانی با بیان اینکه در حوزه بسته‌بندی و تولید تخصصی جعبه‌های کادویی و فانتزی، خلایی در کشور وجود داشت که با واردات کالاهای چینی جبران می‌شد، تأکید کرد: ما این خلأ را تا حد زیادی پر کردیم و جالب اینکه، شرکت ایرانی معروفی که این محصولات را به کشور وارد می‌کرد، هم اکنون با ما قرارداد بسته است و پاسخگوی مطالبات این حوزه در کشور است.

مجموعه‌ای کامل و پویا

هاشمی‌نسب با بیان اینکه هم‌اکنون و با گذشت چند سال، مجموعه‌ای کامل هستیم، اذعان کرد: از بابت تنوع، طرح، سایز، خلاقیت و کیفیت واقعا پویا هستیم و توانایی حتی فعالیت در حوزه صادرات را هم داریم.

وی افزود: سال گذشته به کشور روسیه دعوت شدیم، طی سال‌جاری به نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی آلمان دعوت شدیم و هم‌اکنون نیز به بسیاری از استان‌های کشور نظیر تهران، البرز، تبریز، همدان، مازندران، گیلان، گلستان، اهواز، شیراز، کرمانشاه، یزد، همدان و … تولیداتمان را ارسال می‌کنیم.

این کارآفرین خلاق و خوش‌ذوق مازندرانی تصریح کرد: ما تنها تولیدکننده این حوزه در تمام دنیا هستیم که محصولاتمان را با دست اما با کیفیت قابل رقابت با تولیدات دستگاهی مشابه خارجی، تولید می‌کنیم.

هاشمی‌نسب در ادامه ضمن انتقاد به نحوه ارائه تسهیلات به کارآفرینان و واحدهای تولیدی، خاطرنشان کرد: در کشور ما، تسهیلات برای همه برابر است و این در حالی است که شاید واحدی با 50 میلیون پا بگیرد و واحدی دیگر با 500 میلیون هم کاری از پیش نبرد و نباید برای همه یک نسخه پیچید و این لازمه‌اش، تغییر برخی قوانین برای حمایت از واحدهای تولیدی و کارآفرینان است.

ارگان‌های آزاررسان

وی با بیان اینکه متاسفانه در فواصل کار، برخی ارگان‌ها که وظیفه‌شان حمایت از کارآفرینی است، بسیار آزارمان دادند و برای کوچک‌ترین امور، سنگ‌اندازی کردند، اضافه کرد: چرا باید ارگانی که چندین شعب در استان دارد و متولی حمایت از کارآفرینان است و چند ده نیرو در آن مشغول کار هستند، وقتی به آن مراجعه می‌کنید و درخواست تسهیلات بدهید، پاسخی جز، تسهیلات نیامده است نمی‌شنوید؟ و حال سوال این است که این همه پرسنل برای بیکاری، حقوق می‌گیرند؟ ثمره این مجموعه چیست؟

این کارآفرین جوان مازندرانی در خصوص ویژگی‌های یک واحد تولیدی موفق به ما پاسخ داد: ابتدا اینکه اگر کاری را می‌خواهیم انتخاب و یا شروع کنیم در آن چیزی را تولید کنیم. دوم این کالای تولیدی، قابلیت مصرف داشته باشد. سوم اینکه بتوانیم خدمتی را ارائه دهیم. چهارم آن کالا، متناسب با نیاز جامعه باشد. پنجم اینکه قابلیت بین‌المللی شدن داشته باشد و آخر اینکه کارش تیمی باشد، یعنی جمعی با یک هدف واحد در این فرآیند شرکت کنند. امری که متأسفانه در بسیاری از واحدهای تولیدی ما محقق نشده و عدم هدف واحد از سوی نیروهای یک واحد تولید از کارگر گرفته تا مدیرعامل، موجب شکافی می‌شود که موجب ایجاد خلل در رسیدن به اهداف باشد.

http://www.bloghnews.com/images/docs/000318/n00318921-r-b-006.jpg

هاشمی‌نسب ضمن اشاره به اینکه حمایت مسئولان با تخصیص یک سوله بزرگ کارگاهی و منابع مکفی مالی می‌تواند فرصت‌های شغلی این مجموعه را تا 10 برابر هم افزایش دهد، یادآور شد: شهرک‌های صنعتی ما با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری و با ایجاد اشتغال برای چند ده نفر، هم‌اکنون آرامگاه سوله‌هاست و این در حالی است که این سرمایه و این فضا، اگر در اختیار کارآفرینان خلاق قرار گیرد، موجب ایجاد اشتغال و امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تأکید کرد: یک تولیدکننده بسیار ارزشمند است و نباید تولیدکننده را زمین‌گیر کرد؛ این هنر نیست که به او تسهیلات بدهیم و تا شکست خورد شانه خالی کنیم و عاقبتش ورشکستگی و زندان شود. نباید به‌دنبال افزایش آمار تسهیلات باشیم بلکه باید به دنبال حمایت از تولید ملی و کارآفرینی باشیم.

این کارآفرین جوان و موفق مازندران در پایان سخنانش بیان کرد: باید تمام مسئولان ذیربط در کشور به‌دنبال ترویج تفکر کار اقتصادی با ریکرد ایجاد اشتغال، اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی باشند و تمام همت خود را برای تحقق منویات مقام معظم رهبری به‌کار گیرند.

به گزارش بلاغ، بدیهی است توسعه کارآفرینی در کشور ضمن فراهم آوردن زمینه رشد و توسعه پایدار، مسائل و مشکلات جاری از جمله فقر، نابه‌سامانی اجتماعی و فرهنگی، بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی و معضل انبوهه سایر بیکاران را مرتفع خواهد کرد.

در پایان باید به این نکته طلایی اشاره کنیم که توجه به آنچه مقام معظم رهبری درباره تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت کارآفرینی بیان می‌کند می‌تواند جامعه اسلامی را به الگوی برتر در جهان امروز تبدیل کند و سلطه مستکبران را نابود ساخته و اجازه تحرک به دشمن نداده و تحرکات اسلامی مبتنی بر عدالت را در جامعه جهانی سازماندهی کند.

منبع: بلاغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *