امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

کتابی که شما را در ماه رجب متحول می کند!

ماه رجب

ماه پر خیر و برکت رجب دارای فضائل بیشماری است. اگر به دنبال تحول جدی در ماه مبارک رجب هستید، حتما خواندن این کتاب را در برنامه‌ی خود قرار دهید. در ادامه خلاصه‌ای از کتاب را با هم مرور خواهیم کرد:

مقدمه

کتاب «ماه رجب ماه یگانه شدن با خدا»، سخنرانی استاد طاهرزاده در جمع برادران و خواهرانی است که مایل بودند با آگاهی بیشتر نسبت به مقام ماه رجب و آداب و اذکار آن ماه، نهایت استفاده را از این ماه عظیم الهی ببرند.

در این بحث سعی شده ابتدا جایگاه ماه رجب در متون روایی، خوب تبیین شود و سپس جایگاه اذکار و اعمال این ماه در سلوک یک انسان سالک مشخص گردد، تا مومنین دانسته و آگاهانه نسبت به آن اعمال برخورد کنند و صرفا مشغول آداب قالبی آن ماه نگردند.

ماه رجب ماه غلبه اسم رحمت

رجب؛ ماهی که خداوند جنگ با دشمنان را نیز ممنوع فرموده است، تا برای همه انسان‌ها امن و امان باشد، تا هر کس خواست به جوار حضرت حق نزدیک شود، اسم رحمت حق به استقبال او رود و او را وارد رحمت الهی نماید و طعم ورود به مقام انس با حق را به قلب او بچشاند.

رجب؛ عامل شکل دهی به شخصیت قیامتی انسان

روایت هست که: «در روز قیامت در موقف محشر، یعنی در آن تنهایی محض، ندا می‌آید: «اَيْـنَ الرَّجَبيُّون»؛ یعنی کجایند کسانی که در ماه رجب، با خدای خود اُنس خاص گرفتند و نگذاشتند ماه رجب به راحتی از دستشان برود؟

ماه رجب، ماه فضیلت و انس با خدا

پس معلـوم اسـت كـه بـا اعمـال مـاه رجـب بـراي انسـان يـك نـور شخصيت خاص پديد می‌آيد، يعنـي رجبـی شـدن يـك نـور وجـود تكوينی و يک هويت خاص برای انسان بـه وجـود مـی‌آورد كـه در عالم قيامت كه حقايق ظاهر می‌شـود، ايـن شخصـيت خـاص آنهـا ظاهر ميگردد. رجبی شدن، چيـز سـاده اعتبـاری ملل اسـمگـذاری روی افراد نيست كه بدون رابطه با حقيقت افراد باشد.

ماهی که همه چیز خدایی است

روايت هست كه خدا ميفرمايد: «اَلشَّهْرُ شَهْري» ماه، مـاه من است. چه قدر آدم دلش گرم ميشود كه كجـا آمـده اسـت و بـا چه شرايطی روبه‌رو است. با زماني روبه‌رو است كه خداوند آن را به خودش نسبت داده. ميفرمايد: «وَالْعَبْدُ عَبْدي» بنده هـم بنـده‌ی مـن است. وقتی ميفرمايد: ماه، ماه من و بنده هم بنده‌ی من است، يعنی جـا دارد كه رو بنده با اين ماه متّحد شود تا با صاحب ايـن مـاه ارتبـاط يابد. به ما خبر ميدهـد شـرايط و مقـامی اسـت كـه مـن در ايـن مـاه بندهام را برای خودم خالص ميكنم. من و شما را در اين ماه به عنوان بنـده خـودش مينگـرد و آلودگی‌هـا و عصـيان‌هايمان را نمی‌نگـرد. زمينه يگانه شدن بنده با خدا در اين ماه فراهم است، اين ماه عجيـب است.

ماه رجب، ماه امنیت از غضب الهی

آيت الله ملكـی در كتـاب المراقبـات در رابطـه بـا مـاه رجب به عنوان يكی از ماه‌های حرام مـيفرماينـد: در ماههـای حـرام خداوند آنچنان غضب فروكش ميكند كه حتی بر دشمنان هـم آن غضب فروكش ميكند، لذا در ماه حرام اگر دشمنتان، يعنـی دشـمن اسلام هم به شما حمله نكند، در اين ماه بايـد تـرك مخاصـمه كـرد.

مگر غضب خدا بر دشمنان خدا جاری نيست؟ ولی اين مـاه اينقـدر عجيب است كه خداوند ميفرمايد: بايد به دشـمنان خـدا هـم امنيّـت بدهيد. اين يعني چه؟ يعني شرايط غيبـی ايـن مـاه مـا را در شـرايطی قرار ميدهد كه عامـل فاصـله گرفتن و دور افتـادن مـا از مقـام غيبـی عالم ملكوت كه همان غضب خداست، در اين ماه در صـحنه نيسـت و لذا در چنين شرايطی زمينه ارتباط مـا بـا خـدا شـديدا فـراهم اسـت.

ماه اتصال به بهشت

خود اين ماه، ماه رحمت بزرگ خداسـت كـه در دعاهـای آن اين نكته مورد توجه هست. پس تأكيد ما يكی اين اسـت كـه كـاری كنيم اين ماه را كه در درون ذات هـركس نهفتـه اسـت بـه نـام مقـام رجبيّت، با اعمال ايـن مـاه كشـف كنـيم، اگـر كشـف شـد خـودش جلوه‌هایی از بهشت است، يک نحوه وصل به بهشت است.

پس مـا در مـاه رجـب وارد بهشـت ميشـويم. الّا اينكـه عده‌ای نسبت بـه آن در كمـال غفلـت به‌سـر ببرنـد. كـه اينهـا، وارد رجب نميشوند، بلكه مثل بقيه زمان‌های روزگـار، وارد يـک زمـان ميشوند. ولی اگر ما در عـين توجّـه و انتظـار و اسـتقبال وارد رجـب شويم، وارد يک مقام خـاص از بهشـت ميشـويم، كـه آن مقـام بـه تعبير روايت از عسل شيرين‌تر و از شير سفيدتر اسـت و آن هـم روی حساب است.

سلوک انسان

سلوکی بی سر و صدا

مـا دو نـوع عارف داريم. يك نوع عارف پرآوازه كه عموما همه مردم آنهـا را ميشناسند و بنا به مصلحتی كه نزد خدا محفوظ است. خداوند آنها را به مردم شناسانده است؛ و يك نوع عارف بي سروصدا هم داريـم، كه بي سروصدا از عمق جان، نوراني شده‌اند. عموما بزرگانی كـه بـه حقايق وصل شدند سروصدا ندارند و شما هم بايد بي سروصدا دنبال نـورانی شـدن جـان خـود باشـيد. و ايـن نكتـه را بايـد بـه خوبی بـرای خودتان حل كنيد كه شما بنا نداريد آوازه سير و سلوكتان بـه گـوش احدی برسد.

جمع بندی

در روايت داريم كه پيامبرخـدا فرمودنـد: « انَّ لرَبِّكُمْ في اَيّام دَهْر كُمْ نَفَحاتٍ اَلا فَتَعَرَّضوا لَهـا»؛ یعنی در روزگـار و گـاه وبيگـاه در زنـدگيتان نفحـات و نسـيم‌های معنـوی برجانتان ميوزد. آگاه باشيد كه خود را در معرض آنها قـرار دهيـد. حال چگونه خودمان را در معرض نفحات ماه رجب قرار دهيم تا آن بصيرت و همّت و شور بندگي را پيدا كنيم؟

مسلّما همـين دسـتورات ماه رجب را بـا اطمينـان عمـل كـردن، مسـاوی اسـت بـا در معـرض نفحات و نسيم‌های ماه رجب قرار گرفتن.

برای خواندن این کتاب کوتاه اما فوق‌العاده، می‌توانید آن را از لینک زیر دانلود کنید:

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *