امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

فرماندهی سوانح و حریق

ویژگیهای فرمانده :

2- قبول مسئولیت :

مزایای فرماندهی

قبول فرماندهی

حالت‌های فرماندهی

واگذاری فرماندهی

3- ارزیابی موقعیت :

تعریف ارزیابی –روشهای ارزیابی از راه مشاهده  

طرح قبل از آتش‌سوزی

تعریف فاکتورهای آتش‌سوزی : (ساختمان آتش‌سوزی نوع تصرف خطر جانی نظم و ترتیب منابع اقدام) 

4- ارتباطات :

مشکلات ارتباطات کمبودهای آموزش مشکلات سازمانی ارتباطات مشکلات تجهیزات تکنیک‌های ارتباط (روبرو رادیو کامپیوتر) اولین گزارش کنترل ارتباط

5 – شناسایی حالت : گردش حادثه موقعیت حادثه اثرات حادثه شرایط ساکنین حفاظت اموال –  راه ورودیها ایجاد تهویه عملیات دفاعی عملیات حاشیه‌ای پشتیبانی کنترل عملیات

اولویت‌های تاکتیکی فرمانده : عملیات نجات کنترل آتش سوزی حفظ اموال 

نیازهای تاکتیکی فرمانده : حمله زنجیره‌ای داخلی جستجو کنترل بررسی مجدد

 6 – سازماندهی صحنه عملیات

تفویض مسئولیت نیروها نقش شاخه‌ها تعیین وظایف شاخه‌ها ایمنی استقرار روابط عمومی دسترسی تهیه آب ارتباط با پلیس

 7-  مرور ارزیابی :

      اقلام ارزیابی مقدماتی :  ایمنی مرحله آتش‌سوزی پیشرفت اقدام صحیح محل حمله و وسعت

8-  شناسایی انواع تصرف‌ها  :

بررسی وضعیت شهر به لحاظ آسیب پذیری

تعریف انواع تصرف‌ها

9-  مدیریت بحران:

تعاریف و مفاهیم

اردوگاه اضطراری

روش‌های مداخله در بحران

مدیریت سوانح طبیعی در ژاپن

مدیریت سوانح طبیعی در پاکستان

مدیریت سوانح طبیعی در نپال

سازمان متولی مدیریت بحران در کشور

ویژگیهای فرماندهی

فرماندهی در  عملیات اطفای آتش سوزی عبارت است از توانایی و فلسفه ای که فرمانده در کار رهبری خود اعمال می کند ، شخصیت فرمانده یک عامل مهم و تعیین کننده است که نقش مهمی را در رهبری و کنترل پرسنل ایفا می کند . ویژگیهای مورد نظر و مطلوب فرمانده عبارتند از :

1.   احترام گذاردن به کار و وظیفه

2.    قابلیت حفظ خونسردی

3.    دانش فرماندهی

4.    تمایل داشتن به نقش فرماندهی

5.    توانایی ایجاد فضای مثبت و حفظ ثبات از نظر روانشناسی

6.    داشتن آمادگی جسمانی

7.    منصف بودن

8.    داشتن قاطعیت به هنگامی که شرایط ارتباطی اقدام به ریسک کردن را ایجاب می کند

9.    در نظر داشتن تمام پرسنل و درک ظرفیت ها و محدودیت های آنان

10.   احترام به مراتب فرماندهی

11.   توانایی در سازماندهی

12.  دارای انضباط و ثابت قدم بودن

 قبول مسئولیت فرماندهی

عملیات موفقیت آمیز در آتش سوزی یا حوادث نیاز به کارگیری یک سیستم مدیریت کلی موثر و مهارت های یک فرمانده عملیات آزموده و قوی دارد . عدم درک اهمیت نقش فرماندهی اثر کاملا معکوس در عملیات آتش نشانی دارد و عواقب ناشی از آن بیش از آن چیزی است که بتوان تصور کرد.

مزایای فرماندهی

روش فرماندهی به سبب ایجاد تحرک و یکپارچه عمل نمودن هر کسی در موارد ذیل خواهد بود:

1. مسئولیت فرماندهی را در یک فرد شاخص از طریق یک سیستم استاندارد شناسایی و تعیین هویت و تثبیت می نماید.

 2. این اطمینان را به وجود آورد که یک فرماندهی مستقیم ، کارآمد و قابل مشاهده در حداقل زمان به وجود آمده است .

  3. یک چهارچوب و الگوی فرماندهی به وجود آورد که بطور واضح اهداف و وظایف فرمانده عملیات را

        مشخص نماید. 

می توان روش فرماندهی را به عنوان عاملی که برای یک نفر دستور صادر می کند ، تلقی نمود. چنین حالتی هویت شخص فرمانده ، وظایف فرماندهی و پست فرماندهی ( محل استقرار ) را مشخص می کند و او را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند از افسران ستادی ،‌عملیات و سایر پرسنل کلیدی در مواقع لزوم از کمک آنان بهره مند گردد.

قبول فرماندهی

به طور طبیعی فرمانده اولین گروه عملیاتی که به محل حادثه یا آتش سوزی می رسد باید با پذیرش و قبول مسئولیت فرماندهی ، شروع عملیات را به عهده بگیرد . فرمانده این گروه تا زمانی که فرمانده ارشد تری به صحنه نرسیده ، باید تداوم عملیات را حفظ کند و به محض ورود فرد مافوق اطلاعات لازم  را در اختیار وی می گذارد و کسب تکلیف در جهت واگذاری یا استمرار فرماندهی نماید و مطابق با دستور صادره اقدام کند.به این ترتیب در همه موارد وجود بیش از یک فرمانده عملیات در صحنه عملیات برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده عملا غیر ممکن است .

 حالت های فرماندهی

الف – فرماندهی متحرک

معمولا وقتی که اولین گروه عملیاتی به محل میرسند باید تحقیقات و بررسی های لازم را به عمل آورند . دراین هنگام نیروهای واحد عملیاتی در وضعیت)      ( staging Iباقی می مانند و سایر گروههای وارد شده به صحنه عملیات با حدود یک بلوک از محل حادثه فاصله گرفته و مستقر می شوند معمولا فرمانده مسئول به همراه گروه برای انجام بررسی روانه می شود و از طریق بی سیم دستی دستورات لازم را جهت حفظ و کنترل موقعیت و وظایف گروههای عملیاتی تحت الامر ارسال می کند . در حقیقت ، و با این شیوه یک فرماندهی متحرک را به وجود می آورد .

 ب- فرماندهی مستقر

به علت شرایطی از قبیل حجم اتش سوزی ، پیچیدگی وضعیت تصرف و ساکنان  محل و یا امکان گسترش آتش سوزی ، بعضی از سناریوها نیاز به یک فرماندهی قوی و مستقیم از موقعیت بیرونی دارد. در این شرایط فرمانده در ابتدا در محلی خارج از صحنه محلی را به عنوان مرکز فرماندهی به وجود می آورد و تا هنگامی که عهده دار فرماندهی صحنه است در آنجا باقی می ماند و کنترلها و اقدامات لازم و مناسب را از همان محل اعمال می کند.

فرمانده با تجربه وقتی از اختیار” فرماندهی مستقر ” صرف نظر می کند که تشخیص دهد شرکت مستقیم او در صحنه عملیات ،‌اثرات حیاتی و سازنده در به وجود آمدن نتیجه مثبت حمله دارد ، ضمن اینکه باعث به وجود آمدن شرایط ایمنی بیشتر برای افراد گروه خواهد بود.

 واگذاری فرماندهی

با فرض اینکه فرماندهی عملیات باید به وسیله اولین واحد عملیاتی مستقر در صحنه یا فرمانده واحد عملیاتی که وارد می شود صورت پذیرد ، شرایطی نیز وجود دارد که باید فرماندهی عملیات در اسرع وقت به فرد با تجربه دیگری که مقام مافوق محسوب می شود واگذار شود . یکی از این موارد هنگامی است که یک افسر عملیاتی لحظاتی پس از حضور اولین واحد عملیاتی در محل حاضر می شود . از موارد دیگر زمانی است که افسر عملیاتی همراه اولین نیروی مستقر در محل با شرایط تاکتیکی ویژه ، نجات فوری مواجه شود یا خطر خاصی پرسنل تحت امرش را در صحنه عملیات تهدید نماید . و نیاز به حضورش در کنار و همراه آنها باشد.

ارزیابی موقعیت

تعریف ارزیابی

تخمین زدن یا برداشت  اولیه ازصحنه حریق یا حادثه در ابتدای عملیات را گویند که عبارتست از یک مرحله سیستماتیک شامل بررسی و سنجش سریع از فاکتور های مهم و حساس مربوط به صحنه عملیات که در اثر آن می توان طرح حمله سریع را براساس همین فاکتور ها در عملیات مربوطه پیاده نمود.

ارزیابی اولیه بلافاصله پس از دریافت گزارش و مخاطره آتش سوزی یا حادثه شروع می شود و شامل اطلاعات مربوط به ساکنین محل حادثه یا آتش سوزی ، اطلاعات کلی در مورد محل و مکان حادثه و واکنش انجام شده ، شرایط جوی محل ، نوع مواد در حال سوختن ، تعداد افراد محاصره در آتش سوزی ، وسعت و میزان توسعه و …… را شامل می شود.

 طرح قبل از آتش سوزی

یک عامل پشتیبانی کننده مهم در مرحله ارزیابی ، طرح قبل از آتش سوزی می باشد و اکثریت سازمانهای آتش نشانی چنین اقداماتی را در برنامه های خود که شامل شناسایی منطقه و موقعیت تصرف بناها می باشد منظور می کنند. آن چیزهایی که در این شناسایی کسب می شود عبارتند از مشخص کردن و ثبت هر گونه خصوصیات هم که می تواند در اطفای حریق موثر باشد. این اطلاعات به دست آمده را معمولا” در دفتر های مخصوص که به همراه دارند ثبت و ضیط نموده ودر خودروهای فرماندهی به عنوان جزئی از تجهیزات و فایل سیار قابل دسترس قرار می دهند. داشتن طرح قبل از آتش سوزی دارای مزیت هایی است که می تواند شرایط ایده آل را برای اجرای عملیات فراهم سازد. این شناسائی ها و بررسی های تاکتیکی عمدتا” در روشنائی روز وتحت شرایطی که آتش سوزی وجود ندارد صورت می گیردو زمان کافی برای دیدن ، تصمیم گیری ، ترسیم و بازنگری مجدد آن برای پرسنل به لحاظ اینکه کاملا” و به درستی قابلیت انجام داشته باشد وجود دارد. هر چند که در شرایط واقعی صحنه های حریق و حادثه فرصت ها برای تصمیم گیری و به کاربستن شرایط تمرینی با بسته های عملیاتی ممکن است کاملا متفاوت و مغایر باشد .

 تعریف فاکتور های آتش سوزی

فرمانده عملیات نیازمند سیستمی است که وی را قادر به استفاده از اطلاعات مربوط به آتش سوزی سازد. بدون وجود این سیستم ، امکان ارزیابی شرایط ناممکن است و نمی تواند از عهده وظایف و مسئولیت های فرماندهی برآید.

فاکتور های آتش سوزی حاوی یک لیست از اقلام اساسی است که فرمانده عملیات هنگام ارزیابی شرایط تاکتیکی باید آنها را در نظر بگیرد.

این فاکتورها عا عبارتند از :

1-   ساختمان

اندازه- مساحت و ارتفاع- وضعیت داخلی از نظر دسترسی ( پله ها ، راهروها ، آسانسورها) نوع ساختمان توانایی مقاومت در مقابل آتش سوزی عمر ساختمان نقاط ضعف ارزش- تفکیکات داخلی- مکانهای جداسازی شده ورودی های افقی و عمودی شفت ها و کانال های تاسیسات محل های خروجی شامل درب ها پنجره ها ، عوامل حفاظتی خصوصیات کاربردی- فضاهای مخفی- دسترسی از بیرون اثری که اتش سوزی ایجاد کرده است- مدت زمانی که آتش سوزی ادامه داشته و اثرات آن برروی ساختمان- چه مقدار از ساختمان باقی مانده است.

2-   آتش سوزی

مفدار آتش سوزی- دامنه آتش سوزی در ساختمان یا تصرف مربوطه- محل و موقعیت صحنه آتش سوزی از هنگام شروع ، شعله ور شدن- مسیر حرکت آتش سوزی

3-   نوع تصرف

خصوصیات محل تصرف- نوع تصرف( تجاری- عمومی- اداری- صنعتی و ….) ارزش و محتوای تصرف حجم آتش سوزی-  وضعیت آتش سوزی(باز- بسته، اشغال شده، خالی،زیر زمین)

4-   خطر جانی

       محل قرار گرفتن ساکنین تعداد ساکنین- وضعیت ساکنین عدم توانائی ساکنین- اقدام لازم جهت جستجو و نجات- زمان تقریبی که آتش سوزی بر روی مصدومین اثر گذاشته- کنترل تماشاچیان- خطراتی که متوجه پرسنل عملیاتی است- مشخصات مسیر نجات- خیابانهای مسیر

5-   نظم و ترتیب

دسترسی- ترتیب و چگونگی قسمت داخلی محل حادثه- دسترسی ، فاصله بیرونی از محل حادثه- قابلیت احتراق محل- درجه آتش سوزی حجم و مقدار بیشترین سمت خطر خیابان مسیر- زمان تقریبی اثر آتش سوزی- موانع موجود در مقابل اتش سوزی- توانایی، محدودیت در حرکت تجهیزات آتشنشانی و استفاده از آن‌ها در ساختمان های چند طبقه

6-    منابع

منابع تهیه آب- فراوانی منابع تهیه آب- تعداد و محل های شیرهای آب آتش نشانی- وسایل جلوگیری و پیشگیری از بروز آتش سوزی ( کاشف ها- علایم اخطاری- اسپرینکلرها- لوله های آب)

7-   اقدام

اثری که اقدام انجام شده داشته است- کارهایی که نیاز به انجام آنها می باشد- صحنه عملیات ( نجات- کنترل و مهار آتش سوزی حفظ اموال)- تاثیرات اقدامات فرماندهی که آیا فرماندهی به وجود آمده و کاری انجام شده است- آیا در محل سازماندهی موثری وجود دارد- آیا پیش بینی های فرماندهی عملیات صحیح بوده است- آیا طرح موثری وجود دارد

8-   شرایط خاص

زمان(روز-شب)- روزهفته-فصل( خطرات مخصوص ناشی از مصادف بودن با تعطیلات و حوادث خاص- آب و هوا( باد- باران سرد رطوبت)

ارتباطات

سومین وظیفه اصلی فرمانده عملیات عبارت است از شروع ،حفظ وکنترل مراحل ارتباطات می باشد ارتباط باعث به وجود آمدن یک اتصال بین مدیریت (فرمانده عملیات) و پرسنل(واحد های حاضر در صحنه ) می شود

فرمانده عملیات دائما با مسائلی از قبیل وظایف، هماهنگی ، تجدید نظر وکنترل در ارتباط با شرح استراتژیک حمله خود ،روبرو می باشد .موقعیت اودر محل پست فرماندهی ثابت بوده و دراین محل از یک بی سیم دستی به عنوان ابزار اصلی ارتباط استفاده می کند.

مشکلات ارتباطات

مشکلات مربوط به ارتباطات یک عامل معمولی در عملیات تلقی می شود . این مشکلات در مواردی از قبیل کارآیی و قدرت شروع عملیات ،هماهنگی و به پایان بردن موفق عملیات اثر می گذارد

مشکلات قابل پیش بینی درارتبطات مربوط به عملیات اطفا حریق شامل موارد زیر می باشد

الف SOP ها

طرح ارتباطات یکی از الزامات اصلی SOP ها در آتش سوزی محسوب می شود. استفاده از آن کلیه افراد را قادر می سازد که فعالیت و وظایف خود را به طور یکسان و یکنواخت انجام دهند

ب کمبود آموزش

با اینکه اغلب افراد از بی سیم دستی در کارهای روزمره خود استفاده می کنند ،با این همه نیاز به برنامه آموزشی (اعمال فشار ، برقراری ارتباط) لازم وضروری  است .صحنه آتش سوزی برای انجام ارتباطات موثر،جایی نامناسب  و دشوار محسوب می شود

آلودگی صوتی ،هیجان ،حجم صدای بلندگو ها و بی سیم (معمولا بلند است)در هنگام ارتباط قالب و حاکم بر فضای محیط است و مقررات استفاده از این وسایل وتجهیزات صوتی باید به گونه ای باشد که امکان شنیداری پیام ها ی در یافتی وارسالی توسط آنان برای کاربران وجود داشته باشد

ج مشکلات سازمانی

ارتباط اغلب در رابطه با مشکلات سازمانی خود را به صورت یک(مشکل جداگانه ) ظاهر می سازد . وجود چند فرمانده ،نبودن فرمانده ،عدم وجود یک طرح حمله و سایر مسایل پیچیده می تواند یک سیستم ارتباط عالی  را از بین ببرد

د مشکلات تجهیزات

مشکلات مربوط به تجهیزات اثرات بسیار عمده در کل عملیات دارد. ضعف دستگاه گیرنده و یاکمبود و محدودیت کانالها ی ارتباطی را معمولا نمی توان در صحنه عملیات از بین برد. برای داشتن یک ارتباط موثر نیاز به یک سیستم خوب از پیش طراحی شده با قابلیت بالا نیز بهره مندی از پرسنل و متخصصان مجرب دارد

ه‌-     تکنیک های ارتباطی

تکنیک های شخصی ازقبیل حجم صدا ،انتخاب کلمات، زمان بندی ،میزان هیجانات و اندازه صبر و بردباری ،اثر مستقیم در توانایی برقراری ارتباط دارند . مشارکت و راهنمایی زبانی ممکن است سبب تقویت درک وفهم بیشتر شود. مشکلات مربوط به تکنیک ها نیازمند روش اصلاحی و بررسی قوی می باشد که با گوش کردن به مکالمات رادیویی شروع وسپس با اجرای پک آموزش مناسب پی گیری می شود. در ارتباطات عملیات آتش نشانی ،چهار فرم اساسی وجود دارد. فرمانده عملیات باید ترکیبی از این چهار فرم را برای حفظ ارتباطات موثر به کار ببرد فرم های چهارگانه عبارتند از :

1-    ارتباط و گفتگو از “رو به رو” با استفاده از صدا ،ژست ،علائم چهره و حرکات جسمانی و تماس های فردی.

2-    رادیو و بیسیم مرکزی و یا دستی

3-    کامپیوترها

4-     روشهای عملیاتی استاندارد (sopها )

 اولین گزارش

به هر مقدار که فرمانده عملیات از صحنه دور می شود و به پست فرماندهی می رود ،اطلاعات و آگاهی وی از صحنه عملیات ارتباط مستقیم و بیشتر را با گروههای حاضر در صحنه می طلبد ،تا بتواند فرماندهی خود را به نحو احسن به انجام رساند و این کار با یک گزارش توجیهی کوتاه از پست فرماندهی به تمام گروهها عملی میشود . این گزارش مستقیما برای افراد و گروههایی است که به صحنه وارد شده اند و هنوز مسئولیت صحنه را به عهده دارند ،به علاوه هشداری است برای آنانی که تازه به صحنه می رسند گزارش اولیه بهترین عملی است که یک فرمانده عملیات می تواند در آن لحظه به سرعت انجام دهند و شرحی از صحنه عملیات را با توجه به چهار چوب ذیل گزارش کند.

        اندازه و ابعاد ساختمان یا محل اتش سوزی و حادثه

        ارتفاع ساختمان

        ساکنین و نوع تصرف

        وضعیت آتش سوزی

        تایید و استقرار فرماندهی در محل و موقعیت آتش سوزی

        اقداماتی که باید انجام شود و پشتیبانی های مورد نیاز بعدی که اعلام گردد.

عبارتند از:

1- ارتباط و گفتگو از «رو به رو» استفاده از صدا، دست، علائم چهره و حرکات جسمانی و تماس‌های فردی

2- رادیو و بی‌سیم مرکزی و یا دستی

3- کامپیوتر ها

4- روش‌های عملیاتی استاندارد (SOPها)

اولین گزارش

به هر مقداری که فرمانده عملیات از صحنه دور می‌شود و به پست فرماندهی می‌رود، اطلاعات و آگاهی وی از صحنه عملیات ارتباط مستقیم و بیشتری را با گروه‌های حاضر در صحنه می‌طلبد، تا بتواند فرماندهی خود را به نحو احسن به انجام رسانده و این کار با یک گزارش توجیهی کوتاه از پست فرماندهی به تمام گروه‌ها عملی می‌شود. این گزارش مستقیماً برای افراد و گروه‌هایی است که به صحنه وارد شده‌اند و هنوز مسئولیت صحنه را به عهده دارند، به علاوه هشداری است برای آنانی که تازه به صحنه می‌رسند. گزارش اولیه بهترین عملی است که یک فرمانده عملیات می‌تواند در آن لحظه به سرعت انجام دهد و شرحی از صحنه عملیات را با توجه به چهار چوب ذیل گزارش کند.

       اندازه و ابعاد ساختمان یا حمل آتش سوزی و حادثه

       ارتفاع ساختمان

       ساکنین و نوع تصرف

       وضعیت آتش سوزی

       تأیید و استقرار فرماندهی در محل و موقعیت آتش‌سوزی

       اقداماتی که باید انجام شود و پشتیبانی‌های مورد نیاز بعدی که اعلام گردد.

کنترل ارتباطات

عملیات ارتباطات در صحنه آتش‌سوزی یا حادثه تلفیقی از تجهیزات و روش‌های استاندارد است که با فعالیت‌های انسانی مرتبط می‌باشد. تا زمانی که تجهیزات و روش‌ها پا برجا هستند، عامل انسانی فقط عامل تصمیم گیرنده محسوب می‌شود. از آنجایی که فرمانده عملیات در یک موقعیت تقریباً ثابت قراردارد، به عنوان ستاره ارتباطات به حساب می‌آید. طبیعی است هر کسی که در صحنه است صدای او را می‌شنود، بنابراین وجود او یک عامل تعیین کننده و نقطه قوت در عملیات است.

زمان ارتباط و فواصل آن به عنوان عوامل با ارزش هستند. در حالی که رقابت کردن در ایجاد ارتباط سبب بروز مشکلات اساسی خواهد شد. در آن واحد فقط یک نفر می‌تواند صحبت کند ولی چنانچه چند نفر به طور هم زمان مکالمه کنند، درک مطالب و دستورات توسط افراد غیر ممکن می‌شود. در اینجا فرمانده عملیات است که تعیین می‌کند چه کسی و چه وقت صحبت کند. او باید در تمامی حالات کنترل را به دست داشته و هرگز اجازه ندهد که او را از صحنه خارج کنند.

یکی از وظایف مهم فرمانده عملیات عبارتست از تعریف و تبین و ارزیابی کلی در حدود استراتژی عملیاتی و پیش بینی‌های شرایط ایجاد شده در ارتباط با آن می‌باشد. اصل وجود استراتژی در تصمیم گیری به عنوان یک هدف مهم وجودی در مواردی که از روش دفاعی یا تهاجمی استفاده می‌شود، محسوب می‌گردد.

فرمانده عملیات انتخاب حالت دفاعی یا حمله را از طریق تجزیه و تحلیل یک سری فاکتورهای آتش سوزی و خصوصیات مربوط به آن‌ها انجام می‌دهد. فاکتورها و سؤالات اساسی که باید در شناسایی حالت صحیح در نظر گرفته شوند شامل مراحل زیر می‌باشند:

       گسترش آتش سوزی و موقعیت آن در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمان یا محل حریق زده

       اثرات آتش‌سوزی بر ساختار ساختمان

       ساکنین و متصرفاتی که امکان و قابلیت نجات آنان وجود دارد.

       اموالی که قابلیت حفاظت داردند.

       راه ورود و نفوذ نیرو‌های عملیاتی به موقعیت و مکان آتش سوزی وجود دارد یا خیر

       ایجاد تهویه افقی یا عمودی وجود دارد یا خیر

       وجود منابع کافی و پشتیبانی لازم برای اجرای حمله هست یا خیر

مسئولیت اصلی فرمانده عملیات تصمیم گیری در حالت استراتژی می باشد، پس کلیه افراد تیم عملیاتی باید قادر به شرح، شناسایی و ردک حالت دفاعی و تهاجمی باشند. مراحل انجام کار باید به شکل ساده صورت گیرد تا بتوان به طور صحیح  و مؤثر تصمیم استراتژی فرمانده عملیات را به مرحله اجرا گذاشت.

در عملیات تهاجمی (حمله) معمولاً برای نفوذ از داخل و اطفاء آتش‌سوزی صورت می‌گیرد که در این وضعیت عملیات اولیه جستجو، پشتیبانی، کنترل آتش‌سوزی در ارتباط با اقدامات پشتیبانی تهاجمی آغاز شده تا راهی برای حمله و نفوذ ایجاد گردد.

در عملیات دفاعی، شرایط آتش سوزی به گونه‌ای است که امکان حمله از داخل موقعیت عملی نیست و باید عملیات مبارزه با آتش سوزی به طور گسترده و از قسمت بیرونی انجام شود تا از توسعه و گسترش آتش‌سوزی جلوگیری شود. به کار بستن این روش مستلزم کار سنگین و طولانی بوده و در طول چنین عملیاتی اعمال کنترل محیطی یک امر ضروری محسوب می‌شود. برای اینکه در این موقعیت و به کارگیری روش دفاعی، افراد نباید وارد منطقه آتش سوزی و نفوذ در آن شوند فرمانده عملیات از نجات و حفظ اموال چشم پوشی کرده و خاتمه چنین وضعیتی بستگی به تصمیم او دارد.

شرایط دشوار و خطرناک در صحنه آتش سوزی هنگامی است که صحنه عملیات از حالت تهاجمی رو به پایان بوده و حالت دفاعی شروع شده است. زمانی که فرمانده عملیات استراتژی خود را طرح و تصمیم می‌گیرد، به این نکته نیز واقف است که امکان دارد بنا به شرایط تغییراتی نیز در آن به وجود آورد. فلذا مدیریت و کنترل کلیه مراحل عملیات را باید بر مبنای استراتژی اسامی خود، محتوای عملیات را فرماندهی کند و آمادگی این را هم داشته باشد تا در صورت لز وم تغییر در آن ایجاد نماید.

تمام اعضای شرکت کننده در عملیات باید متکی به استراتژی اخذ شده توسط فرمانده عملیات باشند و بدانند که حالت عملیات دفاعی یا تهاجمی است و نه ترکیبی از آن دو. زیرا با به کارگیری عملیات ترکیبی سطح ایمنی کارکنان در حال عملیات و موقعیت محل را تحت الشعاع قرارداده و می‌توان گفت که عملیات مؤثر و ایمن امکانپذیر نبوده و از کنترل خارج خواهد شد. بنابراین باید توجه داشت که عملیات حاشیه‌ای به معنی انجام این دو حالت به طور هم زمان نمی‌باشد.

تصمیم گیری سریع و به موقع در مورد هر یک از حالت‌های عملیات تعیین کننده اساس اولیه پشتیبانی از ایمنی و نجات در صحنه آتش سوزی می‌باشد. استفاده از این روش فرمانده عملیات را وادار می‌سازد که با ارزیابی اوضاع و شرایط حاضر در صحنه ، عواقب و نتایج آتی را نیز پیش بینی نماید و سپس فاکتورهای لازم را در موقعیت تعیین شده و توسط تیم عملیاتی ماموریت یافته را برای انجام حمله به کار گیرد.

تعیین موقعیت ها در صحنه حادثه یا آتش سوزی در عین ساده بودن مهم و حیاتی است و تصمیم گیری فرمانده عملیات در ارتباط با حالت دفاعی یا تهاجمی تعیین کننده موقعیت ها و نوع کاری است که باید صورت گیرد . یعنی هر کسی می داند که محل او در کجاست و چه اقدامی باید انجام دهد .این روش سبب می شود که از بروز حوادث و تلفات و صدمات جانی پرسنل جلوگیری شده  واز به وجود آمدن صدمات و جراحات احتمالی ناشی از اقدام هم زمان حالت های دفاعی و تهاجمی نیز پیشگیری به عمل آید .

 کنترل عملیات :

روش اصلی دفاعی ، تهاجمی نقطه شروعی است برای آگاهی از مراحل طرح ریزی و کنترل .اساس کنترل صحنه اتش سوزی توسط فرمانده عملیات شامل توانایی بالقوه او در انتخاب محل قرار گرفتن و نحوه اجرای وظایف پرسنل می باشد .از نقطه نظر عملی اگر فرمانده عملیات قادر باشد تا فراد تحت امر خود را در محل ها و مکان مناسب مستقر نماید و انان را به حرکت در آورد و تغییرات لازم را در کارهایی که انجام می دهند صورت دهد ، در حقیقت توانسته است اعمال کنترل را در سطح بالایی انجام دهد .ولی چنانچه نتواند موقعیت ها و وظایف را تغییر دهد عملیات از کنترل خارج خواهد شد .

 اولویت های تاکتیکی :

فرمانده عملیات باید بتواند از طریق به وجود اوردن یک طرح حمله ، استراتژی خود را عملی سازد .طرح مزبور باید در ارتباط  مستقیم با استراتژی باشد نه اینکه جایگزین آن شود .تشخیص فرق میان طرح و استراتژی بسیار ساده است . استراتژی روش عمومی کلی عملیات را شرح می دهد و طرح حمله را به حرکت در می آورد . طرح حمله وظایف تاکتیکی مورد نیاز را در جهت دستیابی به هدف استراتژیک فراهم می سازد  به خاطر داشته باشید اول باید استراتژی اتخاذ شود و طرح را به حرکت درآورد . طرح باید پیرو استراتژی باشد و با ان مطابقت کند . یعنی اول استراتژی می آید و طرح را به پیش می برد .طرح حمله باید بر اساس سه اولویت تاکتیکی که به وجود اورنده فعالیت های تاکتیکی مورد نیاز برای گسترش و خاتمه دادن عملیات می باشد پایه گذاری شود . این اولویت های تاکتیکی مشخص کننده سه وظیفه جداگانه ای است که باید به ترتیب اولویت در تثبیت عملیات همه جانبه به کار گرفته و عبارتند از:

 1- عملیات نجات مصدومان و محصور شدگان در حریق

2- کنترل و مهار آتش سوزی

3- حفظ اموال

ترتیب چنین لیستی برای فرمانده عملیات به وجود آورنده وظایف ( چه بکند )، اولویت ها ( چه وقتی آنها را انجام دهد ) ، و علایم و نشانه ها است ( چگونه به آنها بگوید که وظایف به پایان رسیده است ) .

اولویت های تاکتیکی یک لیست ساده و کوتاه از اقدامات  دسته بندی شده  را برای فرمانده عملیات فراهم می کند تا در شرایط سخت و بحرانی از دستورالعمل های مناسب کمک بگیرد .

فرمانده عملیات باید نیازهای تاکتیکی را که باید برآورده شوند مشخص کند . این نیازمندیها تعیین وظایف مشخص برای افراد می باشد و بعضی از آنها عبارتند از :

1- حمله زنجیره ای داخلی

2- جستجوی کامل مقدماتی

3- کنترل آتش سوزی

4- بررسی مجدد محل ( برای اطمینان از عدم وجود هر گونه آتش سوزی یا مصدوم احتمالی )

5- شروع عملیات سالویج در حد نیاز

سازماندهی صحنه عملیات

تفویض مسئولیت:

به وجود آوردن موثر سازماندهی صحنه عملیات جهت اداره به محض شروع طرح حمله یکی از وظایف اصلی فرمانده در صحنه عملیات می باشد. انجام چنین عملی (ساختار سازمانی) رابطی است میان سطح فرماندهی و پرسنلی که در رده اجرایی مشغول انجام وظیفه هستند.

فرمانده باید به طور مستمر اندازه و ساختار سازماندهی خود را با توجه به افراد عمل کننده در صحنه عملیات در حالت تعادل و تطبیق نگه دارد. به عبارتی درخواست نیروی کمکی و احتیاط بیش از اندازه و یا استقرار تجهیزات و وسایل در محل عملیات و اشباع آنها در موقعیت با توجه به وضعیت پراکنده شدن در منطقه ای وسیع نظام کار و امور فرماندهی مطلوب را در اختیار فرمانده صحنه خارج می نماید.

ایجاد تعادل از طریق تفویض مسئولیت به فرماندهان تحت امر که از نظر جغرافیایی در محل های مختلفی مستقر شده اند، انجام می گیرد و این فرماندهان به نام افسران و رده های مافوق شاخه های عملیاتی که در صحنه حریق از جهات گوناگون مشغول عملیات هستند و مستقیماٌ باید در مقابل فرمانده اصلی صحنه عملیات پاسخگو باشند.

 نقش شاخه ها:

شاخه ها در عملیات عبارتند از کوچکترین واحد قابل مدیریت توسط فرمانده عملیاتی شاخه ای کردن گروهی و تیم های عملیاتی به مثابه یک سیستم استاندارد برای تقسیم فرماندهی در واحدها و بخش های کوچکتر می باشد.

وظایف استاندارد مدیریت از طریق تفویض مسئولیت، زمانی به وجود می آید که در عملیات از شاخه های مختلف استفاده شده باشد. این اشتراک در فرماندهی و وظایف به عنوان یک مکانیزم پشتیبانی کننده فرمانده عملیات برای تقسیم فرماندهی، کاهش فشار و استرس و حفظ کنترل تیم ها و صحنه عملیات در موقعی حجم آن گسترش و توسعه می یابد محسوب می گردد. هر یک از افسران یا فرماندهان شاخه ها مسئولیت دارند تا منابع تحت اختیار خود را از نظر تاکتیکی به کار گیرند، ضمن اینکه از طریق ارتباط، نیازها و پیشرفت کار خود را به فرمانده اطلاع دهند.

 تعیین وظایف شاخه ها:

 تعیین وظایف شاخه ها بر مبنای فاکتور های زیر انجام می شود:

1-   زمانی که صحنه حادثه حالت تراکم دارد

هنگامی که تعداد نفرات و مسئولیت ها به قدری باشد که احتمال کنترل آنها توسط فرمانده عملیات ممکن نباشد. در این صورت کنترل مستقیم آنها باید به فرماندهان شاخه ها تفویض شود تا به این ترتیب امکانات و توانایی فرمانده عملیات جهت مواجهه با صحنه آتش سوزی افزایش یابد.

2-   وقتی که احتمال عملیات اصلی وجود دارد

وقتی فزمانده عملیات پیش بینی می کند که نیاز به عملیات اصلی وجود دارد، بلافاصله باید حیطه کنترل خود را افزایش دهد. هر چه او سریعتر این احتمال را پیش بینی کند، به همان نسبت امکان مواجهه و فراهم کردن امکانات لازم سریع تر انجام می شود و در نتیجه از به وجود آمدن گسیختگی و بی نظمی جلوگیری می شود.

3-   موقعیت های تاکتیکی ایزوله شده

هنگامی که افراد آتش نشان در موقعیتی قرار دارند که فرمانده عملیات کنترل کمتر و یا عدم کنترل بر روی آنها دارد (مثل یک موقعیت پیچیده و سخت در داخل ساختمان و یا قسمتی از محل آتش سوزی که فرمانده عملیات قادر به مشاهده و رویت آن نیست.)

4-   شرایط خطرناک

در طول چنین عملیات با شرایطی خطرناک باید تماس و کنترل نزدیکتری با افرادی که با شرایط خطرناک و غیر معمول مواجه هستند، داشته باشد. سناریوهایی که در ارتباط با شرایط غیر مطمئن، مواد خطرناک، شرایطی که سریعاٌ در حال تغییر هستند و یا درگیر مسایلی از قبیل یک راه ورود و یا یک راه خروج هستند، نیاز به سرپرستی و کنترل نزدیکتر می باشد.

 شاخه های عملیاتی

شاخه های  عملیاتی (شاخه های ویژه) ملزم به اجرای وظایفی هستند که ممکن است در ارتباط با شاخه جغرافیایی نباشد. نیاز به چنین شاخه هایی امکان دارد که به سادگی توسط افسران و فرماندهان شاخه های جغرافیایی مشخص شود.

این شاخه ها عبارتند از:

        ایمنی

        استقرار

        روابط عمومی

        سقف

        منابع

        کنترل ورودی

        تهیه آب

        ارتباط با پلیس

        توان بخشی

        خدمات رفاهی

        خدمات درمانی

        خارج ساختن

        مداوا

        انتقال

        خطر

 جهت آشنایی با تعدادی از شاخه های فوق در زیر توضیحاتی درباره چهار مورد از آن داده می شود.

1-   ایمنی

شاخه ایمنی در هنگامی که عملیات درحال انجام است به وجود می آید تا فرمانده عملیات را ازشرایط موجود و غیر ایمن آگاه سازد. این شاخه باید طوری سازماندهی شود که بتواند موارد غیر ایمن و خطرناک را پیش بینی کرده و با آنها مقابله کند. همچنین موظف است تا شرایط پرسنل ، انجام روشهای ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی را نظارت نماید.

شاخه ایمنی مسئولیت ارزیابی ساختار ایمنی ،‌نظارت مستمر درارتباط با مواد قابل انفجار یا سمی و مدیریت درارتباط با هرچیزی که می تواند شرایط خطرناک ایجاد کند ، را دارد این شاخه باید دائما درحرکت و نظارت تمام صحنه آتش سوزی باشد و مدام از سیستم ارتباطی بهره جوید.

2-   استقرار

شاخه استقرار به فرمانده عملیات دراستقرار ، راه اندازی عملیات در منطقه کمک می کند قسمتی از این وظایف دررابطه با ایجاد هماهنگی با پلیس جهت ایجاد کنترل ترافیک می باشد. این شاخه همچنین موظف است که از تجهیزات معمول و مخصوص که در محوطه استقرار دارند صورت برداری کرده و مراقبت های لازم را انجام دهد.

ممکن است که به این شاخه دستور داده شود تا مستقیما با بخش ستاد فرماندهی و یا تجهیزاتی که مورد استفاده فرمانده عملیات قرار می گیرد ارتباط برقرار کند.

3-   روابط عمومی

حضور رسانه های عمومی در صحنه آتش سوزی ،‌فرمانده عملیات را ناچار می سازد که با تشکیل یک شاخه مربوط به روابط عمومی ارتباط موثری را با آنان به وجود آورد. این شاخه مسئولیت دارد جایی مخصوص را برای خبرنگاران و اصحاب رسانه دورتر از محل استقرار فرمانده عملیات تعیین کند و یک نفر را مامور نماید تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنان بگذارد.

چنانچه این شاخه به درستی عمل نماید،‌اطمینان خاطر دو جانبه ( خبرنگاران  سازمان آتش نشانی ) به وجود می آید.

داشتن یک طرح از قبل پیش بینی شده جهت آگاه کردن خبرنگاران در همان اوایل شروع حادثه باعث استحکام و اعتماد دو طرفه خواهد بود.

4-   دسترسی

شاخه دسترسی (کنترل کننده مسیر و معبر  ورودی  ) که معمولا در صحنه های حادثه های بزرگ وظیفه کنترل این مسیر را به عهده می گیرند. اولین وظیفه مهم آن عبارت است از حصول اطمینان از ایمنی و موثر بودن کار آتش نشانان با به وجود آوردن یک معبر و دروازه ورود و خروج در هنگامی که اطفای حریق نیاز به کنترل ترافیک درآن باشد.

پرسنل شاخه کنترل ورودی مستقیما هدایت آتش نشانان مجاز به ورود و خارج شدن از ساختمان را کنترل می کنند و لیستی از افراد که وارد و یا خارج می شوند را تهیه می نمایند.

5-   تهیه آب

شاخه تهیه آب تمام فعالیت ها و افکار و تلاش خود را معطوف به تهیه آب مورد نیاز میکند. افسر یا مسئول شاخه مربوط با استفاده از منابع آب و نقشه منطقه با بررسی همه جانبه از منابع ذخیره کافی آب باید اطمینان حاصل کند. استفاده از پمپ های پرتابل ،‌لوله های باقطر زیاد و تانکر و عملیات رله که از تمامی این موارد می توان به عنوان مدیریت آبرسانی نام برد از وظایف این شاخه می باشد.

6-    ارتباط با پلیس

اکثر اتش سوزیهای بسیار بزرگ و پیچیده مستلزم ارتباط داخلی میان پلیس و پرسنل آتش نشانی در سطوح فرماندهی می باشد. برای موثر بودن کار ، فرمانده شاخه باید به پست فرماندهی گزارش دهد و در عین حال ، با افسر رابط پلیس نیز در ارتباط و هماهنگی باشد. وظیفه این شاخه به وجود آوردن هماهنگیهای  زیر در ارتباط داخلی شاخه و میان پلیس می باشد:

        کنترل ترافیک

        کنترل تراکم جمعیتی و تجهیزاتی

        تخلیه

        حوادث و تلفات

        صحنه های جرم

        کسانی در عملیات آتش نشانی تداخل یا اخلال ایجاد میکنند .

کنترل مردم ، خودروها ،‌وضعیتهای غیر عادی ،‌به خصو ص آنهایی که درارتباط با جرم و بزهکاری هستند ،‌جزو وظایف سازمانی مامورین آتش نشانی نیست .

مرور ارزیابی

اقلام ارزیابی مقدماتی

به محض اینکه حمله اصلی به آتش سوزی  شکل بگیرد ،‌ارزیابی  باید آغاز شود. دسته بندی یک سری اقلام بازبینی استاندارد را فراهم می سازد و به عنون یک نمودار برای تکمیل ارزیابی و سازماندهی تجدید نظرهای لازم مورد استفاده قرار می گیرد فرمانده عملیات همه این اقلام را باید به خاط سپرده و از خود سوال بسازد ،‌مطمئن شود که ارزیابی  و تجدید نظر کاملی را انجام داده است .

1-   ایمنی صحنه عملیات

2-   استراتژی صحنه عملیات

3-   پیش رفتن  به ترتیب اولویت

4-   اقدام صحیح

5-   موقعیت و محل حمله

6-    وسعت حمله

7-   زمان و مقدار پشتیبانی

8-   پشتیبانی کامل

9-   کنترل عملیات

10-                      منابع کافی و کامل

11-                      ایمنی صحنه عملیات

سوال از باب اینکه آیا فرمانده عملیات شرایط ایمنی و خدمات رفاهی و تدارکاتی را برای پرسنل فراهم کرده است ؟ در نظر گرفتن ایمنی های آتش سوزی این اطمینان را به وجود می آورد که موثر بودن عملیات بطور مستقیم بستگی به وضعیت کار افراد دارد. مهم نیست که وضعیت آتش سوزی به چه نحوی پیش می رود،‌آن چیزی که مهم است این است که اگر  ایمنی در صحنه به خوبی رعایت نشود ،‌وضعیت آتش سوزی به هیچ وجهی بهتر از موقعیت قبلی آن نخواهد شد. فاکتور ایمنی  باید توسط همه افراد حاضر در صحنه رعایت شود و فرمانده عملیات باید ایجاد انگیزه رهبری در این مورد به طریق زیر عملی سازد:

        تصمیم گیری درارتباط با استراتژی کلی

        اداره کردن عملیات مبارزه با آتش سوزی درمحدوده تصمیم گیری دفاعی / تهاجمی

        تقسیم کردن عملیات با شاخه های قابل کنترل و متمرکز کردن افکار در امور رفاهی و تدارکاتی پرسنل

2- استراتژی صحنه عملیاتی

آیا استراتژی کلی طرح حمله دفاعی / تهاجمی / حاشیه ای با حوادث جاری در صحنه مطابقت می کند ؟

تعیین استراتژی  اصلی اساس توسعه طرح حمله موثر را به وجود آورد. مدیریت کلی استراتژی یکی از وظایف اصلی فرمانده عملیات است که باید به طور مستمر بازبینی و باید با شرایط جاری تطبیق داده شود. به عبارت دیگر ،‌چنانچه وضعیت تهاجمی باشد ، ولی آتش نشانان در بیرون از محل قرار داشته باشند،‌باید آنها را به داخل ساختمان و موقعیت فرستاد . این عمل چندان مشکل و پیچیده نیست ،‌ولی بسیار مهم است .

3- پیش رفتن به ترتیب اولویت

عملیات بر اساس یک ترتیب اصلی نجات ، کنترل آتش سوزی و حفظ اموال پایه گذاری می شود . این فعالیتها عبارتند از لیست وظایف اساسی که باید مثل یک سیستم ساده به اجرا در آیند. توجه به کنترل آتش سوزی باید در مرحله دوم قرار گیرد ، به خصوص در مواردی که متصرفین درانتظار نجات به سر می برند . هنگامی که عملیات نجات تکمیل شود ،‌سازمان آتش نشانی حداکثر تلاش خود را در جهت حفظ اموال معمول خواهد  داشت .

فرمانده عملیات کارآزموده و با تجربه ،‌ عملیات را در حول علایم و نشانه های استاندارد با انجام و پرسیدن سوالهای درست از فرد مناسب در موقعیت صحیح و دقت مناسب انجام دهد. سوالهای اساسی عبارتند از :

        آیا همه افراد بیرون هستند (آیا ایمنی جانی به طور کامل تثبیت شده است )

        آیا ، از آتش سوزی پیشی گرفته ایم ؟ (آیا آتش سوزی پایان یافته است )

        عملیات نجات به خوبی در حال انجام است ؟ ( آیا وارد شدن خسارت به اموال پایان یافته است )

4- اقدام صحیح

آیا افراد آتش نشان یک سری تکنیک های صحیح ،‌ارزیابی ها و روشهای صحیح را در ارتباط با وظایف و تاکتیک ها به کار می برند ؟

هر اولویتی که توسط فرمانده عملیات بر قرار و هر وظیفه ای که انجام می شود باید یک سری دستورالعمل در جهت ارتقای تمرینات آتش نشانی را دارا باشد بیشتر این فعالیتها در گرو استفاده مکانیکی ابزارها ،‌تجهیزات و دستگاهها می باشند. بیشتر این فعالیتها ی تاکتیکی در ارتباط با حرکت و کاربرد آب به همراه گسترش و هماهنگی فعالیت‌های پشتیبانی می‌باشند.

مبارزه مؤثر با آتش مستلزم انجام کار ماهرانه دستی می‌باشد. فرمانده عملیات از طریق سرپرستی افسران شاخه‌ها، باید در به کارگیری اینگونه فعالیت‌های جسمانی در حال اجرا، نظارت و هماهنگی داشته باشد تا اطمینان حاصل کند که آنان کاملاً در حال کار و فعالیت هستند.

 5- موقعیت و محل محله

آیا نقاط کلیدی صحیح برای حمله مورد مطالعه قرار گرفته‌‌اند؟

محل حمله اصلی همیشه مهمترین تصمیم‌گیری در عملیات آتش‌‌نشانی محسوب می‌شود. عواقب آتش‌سوزی بستگی به این دارد که نیروهای عملیاتی با توجه به موقعیت محل در کجا مستقر شده‌اند و چه کاری انجام می‌دهند و محل آتش‌سوزی کجا است. این تصمیم‌گیری در مورد محل‌ها بستگی دارد به :

   انجام جستجو‌های اولیه

   حفاظت از قسمت‌های نسوخته در صحنه و کانون آتش‌سوزی

   قطع ارتباط آتش با فضاها و محل‌‌هایی که درگیر آتش‌سوزی نشده‌‌اند.

6- وسعت محله

آیا حجم و شدت حمله به قدری هست که بتوان آتش‌سوزی را تحت کنترل در آورد؟

اساس مؤثر در کار بستگی مستقیم به حجم و شدت عملیاتی دارد که بر علیه مشکلات موجود انجام می‌شود. این اقدامات می‌تواند شامل ادامه توانایی و حفاظت از جستجوی اولیه سریع و همچنین مقدار آبی باشدکه مستقیم روی آتش ریخته می‌شود.

اثر تاکیتکی کلی عملیات بستگی به توانایی فرمانده عملیات درتدارک پرسنل آتش‌نشان، دستگاهها و تجهیزات آتش‌نشانی و سازماندهی به موقع جهت قطع ادامه خسارت دارد. (انسانی مالی).

چنانچه قدرت و توانایی تخریب آتش بیش از تدبیر و امکانات در دسترس فرمانده عملیات باشد، آتش‌سوزی ادامه خواهد داشت، ولی اگر قدرت فرمانده عملیات بر آن چیره شود، توانایی این را خواهد داشت تا آن را تحت کنترل در آورد.

  7- زمان و مقدار پشتیبانی

آیا عملیات آتش‌نشانی از پشتیبانی کامل برخوردار است؟

در بیشتر آتش‌سوزیها لازم می‌شود موانعی را که سرعت عمل را کم می‌کند از میان برداشته شوند. برای ورود اجباری، تهویه محل و فراهم آوردن راههای دسترسی مناسب، کمک‌‌های لازم و ضروری باید صورت پذیرد. شروع توسعه آتش‌سوزی از محل شدت می‌یابد که موانع موجود سبب می‌شوند که میان افراد آتش‌‌نشان و دستگاهها و منابع آب فاصله ایجاد شود. چنانچه این جدایی و فواصل به مدت زیادی ادامه داشته باشد، آتش به سادگی تمام منطقه را فرا می‌گیرد و حالت دفاعی را به وجود می‌آورد و در نتیجه برنده این مبارزه خواهد بود.

8- پشتیبانی کامل

آیا منابع لازم دردسترس هستند که عملیات جاری را به کار اندازند؟

تجدید نظر در طرح حمله باید وضعیت‌های ذخیره‌ای تاکتیکی و امکان گسترش آنها را در نظر داشته باشد.

افرادی که در حال عملیات نمی‌باشند باید آمادگی کمک به افرادی که در موقعیت‌های حساس مشغول کار هستند را داشته باشند تا در موقعیت مناسب و لزوم احساس از آنان بتواند به کمک گروهها و تیم‌های عملیاتی در سایر نقاط بشتابند.

هر وضعیت تاکتیکی باید در ابتدا مورد ارزیابی قرار گیرد و سپس پشتیبانی شود. این پشتیبانی ممکن است حرکت دادن خطوط حمله اضافی برای تهیه آب بیشتر برای خطوط جلویی، یا فراهم کردن افراد بیشتر برای شاخه داخلی، یا مامور کردن خدمه نردبان به همکاری با یک ماشین‌ آتش‌نشانی که توسط یک مانع از حرکت ایستاده است، باشد.

 9- کنترل عملیات

آیا فرمانده عملیات، فرماندهی مؤثر درعملیات را ایفا می‌کند؟

سؤالات زیر می‌تواند برای ارزیابی اینکه آیا فرمانده عملیات، فرماندهی واقعی را عهده‌دار می‌باشد یا خیر مطرح شود:

      آیا قادر به کنترل خود می‌باشد؟

      آیا او قادر به حفظ مدیریت مؤثر می‌باشد؟

      آیا می‌‌داند چه چیزی در حال جریان است؟

      آیا طرحی برای عملیات دارد؟

      آیا افراد تحت امرش به فرامین و دستورات گوش می‌دهند؟

      آیا گروههای تحت اختیارش از دستورالعمل‌های او پیروی می‌کنند؟

      آیا مؤثر بودن عملیات را ارزیابی می‌‌کند و تصمیم‌گیری لازم را انجام می‌دهد؟

      آیا می‌تواند وظایف محوله را تغییر دهد و یا می‌‌تواند موقعیت‌ها و چگونگی منابع را تغییر دهد؟

      آیا می‌‌تواند در خواست کمک کرده و آن را دریافت کند؟

      آیا می‌تواند طرح خود را قبل از شروع، در حین عملیات و پس از آتش‌سوزی به جریان اندازد؟

      آیا مسئولیت تمام عواقب و نتایج کار را می‌پذیرد؟

چنانچه جواب موارد بالا « بلی‌» باشد بیان کننده این واقعیت است که او کاملاً کنترل عملیات را در دست دارد. جواب « خیر » نشانگر این واقعیت است که کنترل عملیات کاملاً از دست رفته است.

10- منابع کافی و کامل

آیا فرمانده عملیات منابع موجود را با مشکلات تاکتیکی متعادل می‌کند؟

هر تجدید نظری شامل یک ارزیابی از منابع موجود که در صحنه حادثه قرار دارد، می‌‌باشد. بعضی از شرایط تاکتیکی به کندی حرکت می‌کند، در صورتی که دیگر موارد مشابه به سرعت حرکت می‌‌نمایند. فرمانده عملیات باید برنامه‌ای را برای غلبه بر زمان و نرخ حاصل از آتش‌سوزی داشته باشد.

آماده‌سازی و به کارگیری از منابع قبل از آتش‌سوزی برای عملکرد در مراحل بحرانی و حساس و زمانی که افراد به طور مستمر درحال عملیات اطفایی می‌باشند و ممکن است که در اثر شدت آن به بیرون رانده شوند، جلوگیری می‌کند (هدف این است که آتش را تحت کنترل در آورد نه اینکه او ما را کنترل نماید).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *