امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

سردرگمی معامله گران بازار ارز

در حالی قیمت دلار هفته هاست در کانال 24 هزار تومان جا خوش کرده است که به عقیده برخی فعالان اقتصادی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترمز رشد قیمت ها کشیده خواهد شد. یک کارشناس بانکی می گوید: قیمت دلار در بلندمدت تابع تورم، نقدینگی و رشد اقتصادی است. ایمان اسلامیان افزود: در صورت روی کار آمدن هر کدام از کاندیداها در مقام ریاست جمهوری، اگر میانه روی و عمل گرایی چاشنی مدیریت شود ترمز گرانی دلار کشیده خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در حال حاضر در بازار ارز فاز انتظار حکم فرما شده و قیمت دلار هفته هاست در کانال ۲۴ هزار تومان ثابت مانده است. چشم همه خریداران و فروشندگان به برگزاری انتخابات است. اینکه چه کسی به عنوان ریاست جمهوری انتخاب می شود موجب شده تا معامله گرام دست از خرید و فروش بردارند. اکثریت فعالان در این بازار مشغول به قیمت گذاری فرضی دلار برای فردای پس از انتخابات هستند. این در حالی است که بسیاری از نوسان گیران نیز در مدت اخیر به دلیل متتظر بودن بازار تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ریزش قیمت ارز انجام داده اند. بنابراین معامله گران بازار ارز از هم اکنون در حال گمانه زنی درباره روند قیمت دلار پس از انتخابات هستند.

هرچند نمی توان پیش بینی دقیقی برای قیمت ارز در بازار داشت اما اگر مجموعه عوامل تاثیرگذار بر قیمت ها در این بازار به سرنوشت نهایی برسند شاید بتوان یک محدوده قیمتی برای این ارز در نظر گرفت.

به عقیده بسیاری از اقتصاددان ها برجام عامل تاثیرگذار مهمی است که حتی بعد از به پایان رسیدن انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور هم می تواند بر قیمت ها اثرگذار باشد. به گفته یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی، حصول نتیجه نهایی و توافق صد درصدی می تواند قیمت دلار را به ۲۸ تا ۲۰ هزار تومان کاهش دهد. اما در صورت عدم حصول توافق هم قیمت دلار به بیش از ۲۵ هزار تومان نخواهد رسید. زیرا دوران فشار حداکثری به پایان رسیده است.

هرچند نوسان گیران امیدوارند، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد. این عده اعتقاد دارند، بازارساز پیش از انتخابات با عرضه ارز، مانع از افزایش قیمت دلار شده است. ولی پس از برگزاری انتخابات، دیگر عرضه ارز در سطوح بالا ادامه پیدا نخواهد کرد و در نتیجه، اسکناس آمریکایی راحت تر در جهت صعودی به حرکت خود ادامه خواهد داد. همچنین با این که چند هفته‌ای است سعی شده جلوی رشد قیمت دلار و حتی ورود آن به کانال قیمتی ۲۴هزار تومانی گرفته شود، ظاهرا عموم مردم همچنان به بازار بدبین و منتظر صعود قیمت ارز هستند.

با این حال، شمار دیگری از تحلیل گران اعتقاد دارند، بازار به روند احتیاطی و آرام پیش از انتخابات ادامه خواهد داد. به باور این گروه تا زمانی که مذاکرات هسته ای در جریان است و امید به لغو تحریم ها وجود دارد،‌ خریداران بزرگ وارد بازار نخواهند شد.

آینده مبهم نرخ ارز

ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی

قیمت دلار در بلندمدت تابع نرخ تورم، میزان نقدینگی و رشد اقتصادی است. در صورت روی کار آمدن هر یک از کاندیداها اگر میانه روی و عمل گرایی همراه با مدیریت درست شود ترمز گرانی نرخ دلار کشیده خواهد شد. همچنین اگر نرخ تورم با همین روند پیش برود نمی توان به کاهش نرخ دلار امید داشت.

البته نرخ تورم در کشور ما سالهاست دو رقمی شده و کاشه نرخ تورم به زمان زیاد و اصلاح برنامه های اقتصادی نیز دارد. ایم موضوع تحقق کاهش نرخ ارز را دشوار می کند.

به هر ترتیب سرنوشت دلار به عملکرد بانک مرکزی دولت سیزدهم و تعاملات سیاسی با دنیا بستگی داردو مدیریت صحیح می تواند نرخ ارز را به حالت تعادل برساند و اگر مراودات بین المللی در مسیر درست خود و حصول نتیجه حرکت کنند، نرخ ارز کنترل خواهد شد. گشایش سیاسی و برقراری مجدد روابط بین المللی می تواند نرخ دلار را تا ۲۰ هزار تومان کاشه دهد. البته نرخ ارز ۲۰ هزار تومانی در بهترین حالت با کنترل تورم و سیاست های بانک مرکزی قابل حصول است.

برای ماندگاری نرخ ارز در این محدوده قیمتی- در صورت رسیدن به کانال ۲۰ هزار تومانی- بانک مرکزی باید سیاست گذاری ها خود را به درستی انجام و بازار عرضه و تقاضا این کالای مهم اقتصادی را به خوبی مدیریت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *