امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-30
اشتراک گذاری:

روزه بگیرید تا سرطان نگیرید + ویدئو!

دانشمندان کشف کرده اند که نرسیدن کالری به بدن در بیش از 16 ساعت می‌تواند منجر به ایجاد فرآیندی در بدن به نام اتوفاژی شود. این فرآیند می‌تواند سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و به سلامت بدن کمک کند.

اتوفاژی چیست؟

اتوفاژی یک فرآیند تخریب لیزوزومی یا در واقع یک روش محافظتی برای از بین بردن سلول‌ها و اندامک‌های آسیب دیده می‌باشد. هرگونه اختلال در اتوفاژی می‌تواند منجر به شروع بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان و بیماری های عصبی به ویژه در سنین بالاتر شود. محدودیت کالری منجر به افزایش طول عمر و همچنین سلامت در سنین بالاتر می شود.

اتوفاژی و سرطان

سرطان یک بیماری می‌باشد که عامل آن تقسیم غیر کنترل شده سلول‌های غیر نرمال در بخشی از بدن می‌باشد. اگر به این سلول‌های معیوب و سرطانی اجازه تکثیر بی‌ رویه داده شود، آنها میتوانند توده ای به نام تومور ایجاد کنند. در گذر زمان، این امر میتوانند اختلالات زیادی را در فرایند‌های بدن ایجاد کند و در نهایت میتواند منجر به مرگ شود. همه ما دارای سلول‌های سرطانی در بدن خود هستیم، اما در اکثر موارد بدنمان قادر به شناسایی و نابودی آنها قبل از ایجاد هرگونه مشکلی‌ می‌باشد.

در بسیاری از موارد، این سلول‌های سرطانی در طول فرایند اتوفاژی حذف میشوند. به همین دلیل است که دانشمندان فکر میکنند که اتوفاژی میتواند به ما در مقابله با سرطان از سه طریق زیر کمک کند :

  • افزایش سلامتی‌ سلول‌ها و بنابراین کاهش احتمال ایجاد سرطان در همان گام اول
  • تجزیه و بازیابی سلول‌های سرطانی
  • کاهش اثر سلول‌های سرطانی روی سلول‌های سالم اطراف آنها

به عنوان مدرکی‌ در این زمینه، برخی‌ تحقیقات حیوانی نشان داده‌اند هنگامی که ژن‌های مسول افزایش اتوفاژی نابود شوند، رشد تومور‌ها افزایش میابد. در یک تحقیقی که اخیرا در دانشگاه سونچانهیانگ سئول در مورد اتوفاژی و سرطان انجام شد دانشمندان آنجا نیز کم و بیش به همین نتیجه رسیدند : یکی‌ از راه‌های اصلی‌ بدن برای نابودی سلول‌های سرطانی قبل از تکثیر و گسترش آنها از طریق اتوفاژی می‌باشد.

این امر بسیار خوب می‌باشد، اما متاسفانه همانند پیری و بیماری‌های نوروژنیک، تا کنون هیچ راه قابل اتکایی برای دستکاری در فرایند اتوفاژی به منظور مقابله با سرطان کشف نشده است. البته ما میتوانیم روی زندگی‌ سالم از طریق تغذیه خوب، رژیم، ورزش، عادات خواب مناسب، کنترل استرس و از این دست موارد تمرکز کنیم، اما فراتر از این، در حال حاضر هیچ راه قابل اتکایی به منظور بهبود و تقویت اتوفاژی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *