امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

رفتار اقتصادی عقلانی در شوک‌های قیمتی

۱- چند روز صبر کنید و مصارف غیر فوری خود را به تاخیر بیاندازید. اگر بازارها شلوغ شود (که می دانم شده است) قیمت چند روز آینده، از آنچه انتظار دارید گرانتر و غیرقابل کنترل تر خواهد شد.

۲- به شایعات در مورد قیمت ها توجه نکنید. شایعه سازان از هرج و مرج قیمتی بیشتر، منفعت بیشتری می برند.

۳-برای نیازهای فوری، کالا را بیش از حد معمول خریداری نکنید. بلکه تلاش کنید کمتر از آن تهیه کنید. چون به هر ترتیب بسیاری از مردم به دلیل نگرانی، تذکرات ما را توجه نمی کنند و فشار تقاضای بالایی را ایجاد می کنند.

۴- به عنوان فعال اقتصادی، برای جبران اختلالی که در فعالیت اقتصادی شما ایجاد می شود (مثل افزایش قیمت مواد اولیه) کمی صبور باشید و چند روز مهلت دهید که گرد و غبار سفته بازان بخوابد تا درست تصمیم بگیرید.

۵- سعی کنید خود را اندکی به تغافل بزنید. در بحث های اقتصادی کمتر شرکت کنید و فوروارد کردن پیام های سیگنال دهنده قیمت های بالاتر را متوقف کنید.

۶- دیری نخواهد پایید که قدرت خرید دوباره تعدیل می شود و به وضعیت قبل از شوک باز می گردد. دولت هم با یارانه کمک می کند که این زمان با سرعت بیشتری طی شود. لذا تصمیماتی که اثرات بلندمدت دارند را به سرعت اتخاذ نکنید. علی الخصوص تصمیماتی که منتهی به تعطیلی کسب و کار می شود.

۷- اگر چه فاصله قیمتی کالای ایرانی و خارجی کم می شود، اما این کم شدن را بهانه مناسبی برای خرید کالای خارجی قرار ندهید.

ادامه دارد…

می دانم اجرای این پروتکل ها سخت است. اما اجرا نکردن آن ها وضعیت را ناهنجارتر می کند.
دکتر حمیدرضا مقصودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *