امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-09
اشتراک گذاری:

روی صندلی عقب تاکسی نشسته بود، اما انقدر خودش را پهن صندلی کرده بود که انگار تمام صندلی را تصاحب کرده است، شلوارش پارگی زیادی داشت، قسمتی از بدنش را مشخص می کرد، با تیشرتی عجیب و چسبیده  به بدنش که رگ های بازونش پیدا بود، به بیست و پنج سال نمی رسید، پسر جوانی که موهایش را تا ته تراشیده بود،  از ماشین که پیاده شدم، مرکز شهر بودیم، خیابانی همیشه شلوغ، با ادم های متفاوت اما کمتر شبیه خودم می بینم، در چند سال اخیر پوشش ها بیشتر به سمت راحت تر شدن رفتند، مانتوها باز ، روسرها نصفه و نیمه، آستین ها تا آرنج و  شلوارها کوتاه تر شدند.

دختر با لباس های پسرانه با کلاهی آفتابی، پسری با لباسی که تا زانو کشیده می شد، خانومی با آرایشی غلیظ و.. نگاههای که این اوضاع برایشان عادی شده است، در حالی که اتش زیرخاکستر است، هویتی که امروز کمتر ان را در خیابان ها و فضای مجازی می بینیم

امنیتی کلید واژه زندگی

امنیت یکی از کلیدوازه های  مهم در زندگی اجتماعی است، حس اطمینان و آرامش که برای ثبات در شرایط خواه امنیت جانی باشد یا اقتصاد، غذایی، زیست محیطی و یا امنیت اجتماعی که کمتر به ان توجه می شود و متاسفانه مغفول مانده است، تصور کنید خانواده ای دختراشان را به باشگاه برای تیم فوتسال می برد، وقتی با لباس ها و طرز برخورد دیگر بازیکنان را می بیند، استرس و نگرانی خاصی بر او وارد خواهد شد.

سمیه طوسی مدیرکل امور بانوان مازندران در گفت و گو با خبرنگار سفیرهراز با اشاره به نوع پوشش افراد جامعه، گفت: به وسیله پوششی که انتخاب می کنیم در کنار رفتاری که داریم به نوعی حد و مرز خود را به اطرافیان اعلام می کنیم با توجه سخن معروفی که می گویند، حجاب  مصونیت است، محدودیت نیست.

وی با بیان اینکه در هر جامعه ای باید به قوانین آن احترام گذاشت، عنوان کرد: حجاب یکی از این معقوله های است که باید براساس قانون مورد توجه و الزام واقع شود، براساس  دینی که معتقد هستیم، حجاب هم جزء این موارد است.

مدیرکل امور بانوان مازندران آسیب قرار نگرفتن را یکی از کارکردهای حجاب دانست و اظهار کرد: درست است که در کشورما حجاب اختیاری نیست، اما اگر براساس مدلی که از کودکی تعریف شده در محیط اداری و شخصی رعایت کنیم مورد اسیب واقع نخواهیم شد.

حجاب محدودیت است؟؟

وی ادامه داد: اگر واقع بینانه نگاه کنیم در حجاب در ظاهر محدودیت است، قطعا کسی که پوشش ازادتری دارد راحتر از فردی که محجبه است، خواهد بود، بعنوان مثال در مسابقات ورزشی خانمی که پوشش دارد در مقابل خانوم بدون حجاب برایش مشکل تر است؛ اما می خواهد بعنوان یک زن مسلمان و دارای توانمندی خود را معرفی کند، با پذیرش حجاب سعی می کند که توانمندی اش بیشتربه چشم بیاید، نه پوشش اش، در عین محدودیت ظاهری که ایجاد می کند زنان جامعه ما توانمندی و استعدادشان برجسته تر است ونشان ی دهند، کشورهای بیگانه برای بهره برداری خاص خود اینطور نشان می دهند که بهای به زن داده نمی شود، نخواهد بود.

طوسی امنیت روانی را نتیجه عفاف و حجاب دانست و خاطرنشان کرد: نقش عفاف و حجاب خود باعث پیشرفت نمی شود، بلکه مدلی که در حجاب انتخاب خواهد شد، باعث پیشرفت می شود، سبک زندگی که در کنار حجاب و حفظ حریم هاست، به اسیب ندیدن خود و خانواده مان منجر می شود و برای خود و خانواده مان امنیت روانی ایجاد می کند، به همین دلیل است که حجاب در کنار سایر عوامل می تواند باعث پیشرفت می شود.

وی از الگوی اش در حجاب گفت: مادرم بوده است، نوع حجاب و پوششی که داشته، عفت و حیای که از مادرم دیدم، حرمت داشتن به بزرگت ها، سبک زندگی و مدلی که انتخاب کرده عامل بوده تا برایم الگوی عملی باشد.

مدیرکل امور بانوان مازندران وضعیت موجود را حاصل عملکرد دستگاها و متولیان فرهنگی کشور دانست بیان کرد: به دور از انصاف است که به تنهایی عملکرد یک نهاد خاص یا قوه مجریه را محاسبه کنیم در حالی که بسیاری از عومل دیگر نیز دخیل هستند، بعنوان مثال وقتی اقتصادی متغییر است و ثبات ندارد پوشش چادر اولویت خانواده نخواهد بود و اگر وارد کننده محصولی ماند چادر باشیم باعث افزایش قیمت محصول تمام شده خواهد شد و خرید برای خانوادده سخت می شود.

وی ادامه داد: همه در وضعیت موجود سهم داریم، برای تاثیر گذاری حجاب قطعا باید به سوالات جوانان در این زمینه، پاسخ درستی داده شود و عقاید و تفکراتی که دارند و براساس انچه که هستند بپذیریم، تاثیر گذاری عفاف مقدم تر از حجاب است، وقتی حیا از جامعه برچیده می شود، حجاب نیز کم رنگ می شود.

طوسی با بیان اینکه در عفاف و حجاب نباید ضربتی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: موسومی عمل نکنیم، با عامل بودن بخش عمده ای از این معقولات برطرف می شود، ساز و کار درست را باید از مدارس با دوره های خوبی که می ببیند آموزش داد ومهارت های درستی از جمله مهارت خویشتن داری باید جزء مهارت های فردی در زندگی اجتماعی افراد باشد.

وی به ضرورت نظارت اصناف و متولیان امر به بازار تاکید کرد و افزود: لباس مناسبی در بازار کمتر است، نه اینکه تولید نشود، بلکه تولید براساس خواست مشتری و اکثریت مردم جامعه تولید نمی شود و در اینجا نقش اصناف و نهادهای مربوطه در پوشش اراسته و درست یرای تمام اقشار وجود داشته باشد.

طوسی در پایان خاطرنشان کرد: مهارت های فردی و خویشتن داری قبل از ورود به اجتماع باید داده شود تا در دوره اموزشی متوسطه، ورود به دانشگاه و..مهارت ها بکارگیری شوند و همچنین مهارت های استفاده در فضای مجازی باید داده شود که مجموعه این عامل باعث کمرنگ شدن حجاب می شود.

روزی به نام حجاب

مریم  محمدیان در ادامه با اشاره به روز حفاف و حجاب گفت: 21 تیر 1314 مصادف با سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و شهید شدن بیش از 2000 نفر توسط رژیم پهلوی است، برای ارج نهادن به  شهدای این واقعه و اهمیت مسئله حجاب و عفاف روز ملی عفاف و حجاب نامگذاری شد و هفته  حجاب و عفاف از 20  تا 26 تیر می باشد.

وی  با بیان اینکه عادی انگاری بی حجابی یکی از مشکلاتی است که باید جدی بگیریم، عنوان کرد: در خیابان های هراز و برخی خیابان های دیگر شهر که مساعد برای پیاده رویی می باشد بی حجابی بیشتر رواج پیدا کرده که به تبع این موضوع شاهد تغییر دکورمغازه ها و لباس و غذا شدیم .

کارشناس مذهبی تصریح کرد: باید ازعادی شدن بی حجابی جلوگیری کنیم ، به دشمن بگوییم هواسمان جمع است که چه می کند همه زنان و دختران این شهر دارای ویژگی عالی هستند، اما اندکی در متراژ و ظاهر لباس نمی تواند تفرقه ای بین ما زنان بیاندازد امیدوارم که به زودی شاهد فرهنگ صحیح حجاب و عفاف در بین بانوان شهر باشیم.

وی از مشکلات کم حجاب در خانواده ها خاطرنشان کرد: با لا بردن سطح امید جامعه به تعالیم جامعه اسلامی، حفظ حریم خانواده، آگاهی دادن به مردم برای آسیب های بد حجابی و بی حیای که مستقیما خانواده ها را درگیر می کند و از هم پاشیده شدن خانواده ها و با لا رفتن طلاق خواهد شد.

فساد، مقابل حجاب

اکبریان ادامه داد: یکی اهداف دشمن رواج بی حیای  و فساد است و هزینه های زیادی خرج می کند، ولی قلب این مردم به اهل بیت و چادر خاکی حضرت فاطمه زهرا متصل است.


فرشته قبادی ،مشاور مذهبی ، عضو بانوان فریخته ی استان ،11 سال کارشناس فرهنگی ،محقق نمونه دانشگاه امام صادق (ع) ،عضو و دبیر کمیته ناظربر نشریات دانشگاه شمال ،موسس انجمن معلولان ذهنی ومدرس دانشگاه  در ادامه در تعریف حجاب گفت: پوشش وحیا نه تنها برای زنان بلکه برای  مردان نیز هست ،عفت جز ذات هر انسان قرار دارد.

وی بهترین پوشش را چادر خواند و بیان کرد: خداوند زیبایی را در زن جلوه کرد و هر زیبایی نیاز به محافظت دارد و حفاظت جز با پوشش امکان پذیر نیست.

قبادی به حجاب در قبل از اسلام اشاره کرد و افزود: در همه ادیان پوشش و حجاب وجود داشته است ،اما امروزه به آن اجرا نمی شود ؛از زمانی که اسلام وارد ایران شد زن بها و منزلت بیشتری همراه با چادر یافت.

حجاب راهی برای ارامش

وی پوشش را بهترین راه آرامش دانست  وتصریح کرد: پوشش امنیت می آورد ،عفت بدن پوشش است همانطور که عفت زبان ،عفت رفتار ،عفت چشم داریم ؛اینکه می گویند .

کارشناس فرهنگی در خصوص تاثیر حجاب بر بنیاد خانواده بیان داشت: بیشتر زندگی های مشترکی که روز به روز شاهد تحلیل آن هستیم از بین رفتن حریم میان زن و بیگانه و همچنین مرد و بیگانه است که منجر به بسیاری از فسادها ،ناهنجاری ها می شود و عشق میان یک خانواده را از بین می برد.
وی ادامه داد: باید تابلوی ورود ممنوع داشته باشیم و حد و مرزهای را برای خود مشخص کنیم تا به راحتی هر فرد بیگانه ای در ما نفوذ نکند.

این مدرس دانشگاه  تاثیر رسانه را بیشتر از کتاب و دیگر راه انتقال فرهنگ حجاب دانست و خاطرنشان کرد: صدا و سیما داثر قابل توجهی در انتخاب الگو ها و انتقال مفاهیم دارد و می تواند به راحتی فرهنگ پوشش مناسب را در جامعه ارتقا بخشد و زمینه تربیتی مناسبی باشد.

وی به الگوبرداری از زنان محجبه و موفق اشاره کرد و بیان داشت : حجاب بنظر بسیاری از افراد سخت بنظر می آید ،اما در حالی که اینطور نیست و باید اعتقاد در این زمینه داشته باشیم و اصول زندگی مان بر پایه خدا باشد ؛من در کوهنوردی ها هم با چادر هستم و این که می گویند بدون چادر راحت هستیم معنای واقعی حجاب را نفهمیده اند.

فرشته قبادی ریشه ی بی حجابی را عدم آگاهی خواند و عنوان کرد: عدم معرفت ،هم رنگ جماعت شدن ،آزادی را برهنگی دانستن ،تجمل گرایی که عواقب آن برای فرد و جامعه گاهی جبران ناپذیر است.

روایت عشق

وی از وصیت نامه شهدا گفت و تصریح کرد: در تمام وصت نامه ها سفارش به حجاب و عنوان چادر شده است؛ چقدر به حجاب و چادر برایشان اهمیت داشته است که در وصت نامه ها تاکید شده است.

با دخترجوان آملی دانشجوی کارشناسی ارشد ، بانوی  24 ساله ای که حدود یکسال و یک ماه است محجبه شده است به گفتگو پرداختیم و پای درد و دلش می نشینیم.

این بانوی جوان از چادری شدنش گفت: مسبب چادری شدنم استادم بود ،از طریق یکی از اقوام در مراسمی شرکت کردم که  استادم سخنرانآن مراسم بوند .

وی ادامه داد: از برخورد خوب استاد ،خانم قبادی خیلی احساس خوبی کردم و به مصمم شدنم در کلاس هایش شرکت کنم و همین منوال طی می شد و در کلاس هایش حضور پیدا می کردم .

این بانوی آملی از حرف های استادش گفت و بیان کرد: همیشه میگفتند نامه اعمال ما هرروز صبح و غروب به دست امام زمان می رسد و ان حضرت می بینند و در خصوص سوره نو و احزاب که در مورد حجاب بود خیلی صحبت می کردند و تاکید می کردند اگر حضور در کلاس ها موجب تحولتان نمی شود نیایید .

چادر؛ تصمیم جدی زندگی

وی از روزی که تصمیم به محجبه شدن گرفت اشاره کرد وعنوان داشت: بعد از کلاس به استاد گفتم دوست دارم چادری شوم،ولی می ترسم ،ممکن است دوستانم مسخره ام کنند ؛خانم قبادی به من گفت : برای مردم زندگی نکنم  و کاری را انجام دهم که خدا خوشش بیاید.

این دختر جوان در خصوص حرف های تاثیرپذیر استادش گفت: در آن دنیا هرکسی جوابگوی اعمال خودش است ؛.از تو خواهند پرسید چرا حجاب نداشتی ؟ مخاطبشان تو هستی نه هیچکس دیگری !

وی از تاثیر قرآن در خصوص حجاب بیان کرد و افزود: فردا ان روز میلاد آقا امام حسین (ع) بود ،با آقا عهد بستم که چادری شوم و او کربلا را نصیبم کند ،اصلا نمی دانم چرا این  را خواستم بدون انتظار قبلی این درخواست را کردم و در ماه سال قبل این زیارت حضرت نصیب ام شد.

این بانوی آملی از واکنش دیگران به خودش تعریف کرد: از خدا خواستم که در این راه به من کمک کند و بتوانم برخورد دیگران را تحمل کنم ؛واکنش شاگردان استادم و اقوام نزدیک خیلی خوب بود ؛چرا که در یک خانواده مذهبی بزرگ شدم و با چادری شدنم مشکل نداشتند ، مادرم آرزویش این بود که من روزی چادری شوم و خوشحالم که آن  برآورده کردم.

وی در ادامه بیان کرد: دوستان نزدیکم با تعجب برخورد کردند اما در کل مشکلی نداشتند ،بچه های دانشگاه،عده ای خندیدند، عده ای گفتند خواب نما شدی؟ عده ای گفتند :جایی میخواهی استخدام شوی؟ یکی می گفت خواهر زینب ،یکی گفت به اسلام رو آوردی ؟! ،یکی گفت حوزه میروی؟ ولی من فقط لبخند زدم چون تنها خدا برایم مهم بود .

این بانوی محجبه از حس و حال این روزهایش گفت :حس خیلی خوبی دارم ،لحظه ای که  چادر گذاشتم آرامشی جسم و روحم را فرا گرفته بودم ، احساس کردم خیلی چادرم را دوستش دارم و از خدا خواستم کمکم کند ،این چادر برای همیشه روی سرم باشد.

وی در پایان به ارامش درونی اش اشاره کرد و عنوان داشت: چیزهای زیادی را بدست آوردم که مرا به خدا نزدیک تر کرد و آرامش که هر انسانی به دنبال بدست آوردنش است ، گاهی از گذشته ام خیلی پشیمانم و افسوس می خورم که چرا زودتر متوجه نشدم ،البته خدارا شاکرم که مرا از این خواب غفلت بیدارکرد.

قانونی برای حجاب

در پایان با حسین زاده، کارشناس حقوق با اشاره به حجاب در قانون گفت: ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم میگردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
تبصره – زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای‌ نقدی محکوم خواهند شد.

وی تصریح کرد: این ماده در رسانه ها به قانون حجاب اجباری شناخته می شود، که با وجود اینکه یکی از مشکلات قوانین ما تفسیر بودن آن است، در این ماده نیز همین اتفاق می افتد که پوشش دقیق مشخص نشده است.

این کارشناس حقوق با بیان اینکه حجاب را سیاسی می کنند، خاطرنشان کرد: مثل خیلی از قوانین در خصوص حجاب که در دیگر کشورها وجود دارد، این هم یک قانون است، اما از اینکه این موضوع سیاسی می کنند، به اعتقاد من بیشتر از اینکه جنبه حمایتی به زن داشته باشد، هدف دیگری دارد.

بی حجابی در جهان روز به روز به وضع اسفباری نزدیک می شود که باعث فراگیر شدن فساد و بی بندو بارهای زیادی در تمام کشورهای دنیا و معضل های بسیاری در این خصوص هستیم و این در حالی است که برخی گمان می کنند حجاب مخصوص دین مقدس اسلام است ؛ در حالی که این توهم نادرست می باشد و در تمام ادیان پوشش با کم و کیف های مختلف وجود داشته است.

نقش‌ها و كتیبه‌های بر جای مانده از هزاران سال پیش، گواهی می‌دهند كه نیاکان ما ، نسبت به بسیاری از هم عصران خویش معتقدتر و پایبندتر به حفظ ارزش های آسمانی بوده‌اند. از دوران باستان پوشش ،را نه تنها برای زنان بلکه آن را از ویژگی‌های اهورایی مردان نیز می دانستند و برهنگی و بی بند و باری را اهریمنی می پنداشتند ؛بعد از ورود اسلام به ایران نجابت بانوی ایرانی ادامه یافت و کامل تر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *