امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

ترفندهایی برای خوشمزه شدن آب دوغ خیار خانگی

آب دوغ خیار؛ غذایی سالم و سبک است و به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع کرده و از خستگی و رخوت ناشی از گرمای هوا تابستان کم می‌کند.

آب‌دوغ‌خیار یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است و مصرف آن در فصل تابستان؛ بخاطر ماهیت خنک و فوق العاده دلنشینی که دارد به عنوان یک غذای فصلی پرطرفدار محسوب می شود.

قدیمی‌ها عقیده داشتند هر فصلی غذای خودش را دارد! یعنی بسته به مواد خوراکی مثل سبزیجات و میوه‌های رسیده آن فصل تنوع غذایی هم تغییر می‌کند. یکی از این غذاها که درست کردن آن خیلی بستگی به فصل و آب و هوا دارد آب‌دوغ‌خیار است که غیر ایرانی‌ها آن را «سوپ سرد ایرانی با سبزیجات معطر» می‌نامند.

غذای شبیه به آن را در بلغارستان، ترکیه، مقدونیه، قبرس، آلبانی و ارمنستان نیز تهیه می‌کنند، ترکیبات اصلی این غذا شامل دوغ ترش، خیار رنده شده، سبزیجات تازه و بودار، یخ و نان است و از گردو، خامه، ترخون، ریحان، نعناء، کشمش و گوجه فرنگی رنده شده بعنوان اجزای فرعی استفاده می‌شود.

آب‌دوغ‌خیار به عنوان یک غذای محبوب در فصل گرما، یکی از سالم‌ترین غذاهاست که می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را تامین کند. نعناع و ریحان در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده هستند. ترخون آن معطر و اشتهاآور است، خیار موجود در آن دارای ویتامین C است و عطش را فرو می‌نشاند. ماست و دوغ که از مواد اصلی هستند، حاوی کلسیم و پروتئین هستند. کشمش و گردو در این غذا نیز سرشار از پتاسیم هستند.

آب دوغ خیار

فواید مصرف آب دوغ خیار  در تابستان

قدیمی‌ترها برای ناهار ظهرهای داغ تابستان شش روز از هفت روز هفته را آب دوغ خیار مصرف می‌کردند. این خوراکی سنتی و قدیمی به دلیل اینکه به صورت خنک سرو می‌شود، برطرف کننده عطش است، این غذای خوش طعم، ظاهری دلنشین و ارزش غذایی بالایی دارد.آب دوغ خیار یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین غذاهای فصل گرما است که به علت طبع خنکی که دارد، عطش را رفع می‌کند و از خستگی و رخوت ناشی شده از گرمی هوا می‌کاهد.بیشتر بخوانید:
طرز تهیه زیتون پرورده خانگی؛ مفیدترین دسر در کنار غذامواد مغذی موجود در این غذای ساده انرژی از دست رفته شما را تامین می‌کند و نه عوارض گوارشی دارد، نه ضرری به قلب می‌رساند و نه در میانه شب نفس ما را در سینه حبس می‌کند.

به دلیل دارا بودن منیزیم، مصرف آب دوغ خیار در وعده شام می‌تواند به رفع بی‌خوابی‌های شبانه کمک کند. این غذا از ترکیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، گردو و کشمش، انواعی از سبزی‌های تازه همچون ریحان، ترخون، نعنا و تربچه به همراه یخ و نان تهیه می‌شود.

مصرف سبزیجات در این غذا می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین کند. نعنا و ریحان موجود در آن ضد نفخ و ضد سوزش معده بوده و عوارض گوارشی ندارد.

تربچه آن سرشار از ویتامینC و ید می‌باشد و به دلیل وجود گوگرد خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد. ترخون موجود در آب دوغ خیار نیز اشتهاآور و معطر بوده و برای اعصاب بسیار مفید است.

خیار موجود در این غذا سرشار از ویتامین C است و بسیار خنک بوده و شدیدترین عطش‌ها را فوری فرو می‌نشاند و خواب‌آور خوبی هم به شمار می‌رود. تنها عیب خیار آن است که دیرهضم بوده و اگر خیلی رسیده و زرد باشد، باعث دل درد می‌شود، لذا برای کسانی که از ناراحتی گوارشی رنج می‌برند، بهتر است خیار را بسیار ریز رنده کرده، یا از آب آن در این غذا استفاده کنند.

ماست موجود در این غذا نیز تامین‌کننده کلسیم و پروتئین بدن و عاملی جهت رفع بی‌خوابی‌های شبانه به شمار می‌رود، لذا برای آنکه وعده غذایی شما کم‌کالری و کم‌چرب گردد، لزوما از ماست کم‌چرب استفاده کنید.

آب دوغ خیار

کشمش نیز در این غذا برای مزه‌دار کردن انتخاب مناسبی بوده و داروی رشد کودکان و نیرودهنده سالخوردگان می‌باشد. این میوه مغذی پرانرژی و کم‌چرب و کم‌سدیم است، ولی با وجود آنکه قند و کالری بالایی دارد، به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف آن را به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌کنیم.

استفاده از گردو نیز بسیار توصیه می‌شود، زیرا پتاسیم، فسفر و اسیدفولیک از شاخص‌ترین مواد مغذی آن به شمار می‌رود. این مغز پرچرب، کلسترول بد خون را کاهش داده و به علت غنی بودن از ویتامین‌ها منجر به رفع سستی و خستگی می‌شود.

در کل مخلفات گوناگونی که در این غذا به کار رفته، آن را به غذایی کامل تبدیل کرده و از همه مهم‌تر آن که در مقایسه با غذاهای دیگر نیاز به طبخ نداشته و عوارض ناشی از حرارت پخت را به همراه ندارد.

آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار خانگی برای روزهای گرم تابستان

مواد لازم:
– ماست چکیده   ۳۰۰ گرم
– دوغ                یک لیتر
– خامه               ۵۰ گرم
– خیار                ۲ عدد
– سبزی خوردن   ۳۰۰ گرم
– گردو               ۱۰۰ گرم
– کشمش           ۱۰۰ گرم
– نان لواش         به میزان لازم
– نمک               به میزان لازم

آب دوغ خیار

طرز تهیه:
برای تهیه آب‌دوغ‌خیار ابتدا سبزی خوردن را پاک می‌کنیم و می‌شوییم و آبکش می‌کنیم و روی تخته آشپزخانه سبزی‌ها را خرد می‌کنیم و در کاسه‌ای بزرگ می‌ریزیم و بعد خیارها را می‌شوییم و برش‌های عمودی و افقی روی آن ایجاد می‌کنیم و خرد می‌کنیم تا مانند سالاد شیرازی به صورت مربع‌های کوچک خیارها شوند و داخل کاسه می‌ریزیم.

در کاسه‌ای بزرگ ماست را می‌ریزیم و بعد خامه را می‌افزاییم و خوب هم می‌زنیم تا یکدست شوند و بعد دوغ را اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم اگر غلیظ بود مقداری آب به آن اضافه می‌کنیم و طعم آب دوغ را می‌چشیم و اگر نیاز بود کمی نمک به آن می‌افزاییم و سبزی و خیار خرد شده را به آب دوغ اضافه می‌کنیم و مواد را مخلوط می‌کنیم.

مقداری نان لواش را با دست به تکه‌های کوچک تبدیل می‌کنیم و داخل مواد می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم و گردو را با چاقو خرد می‌کنیم یا در آسیاب می‌ریزیم و پودرش را می‌ریزیم و کشمش را نیز می‌افزاییم.

مواد را زیر و رو می‌کنیم و آب‌دوغ‌خیار آماده شده را در یخچال می‌گذاریم تا خنک شود و (اگر می‌خواهید سریع مصرف کنید چند تکه یخ در آب‌دوغ‌خیار بریزید) بعد روی آن را با کشمش و گردو تزئین می‌کنیم.بیشتر بخوانید:
مرغ لواشکی؛ طرز تهیه مرغ ترش به خوشمزه‌ترین راه ممکن!نکته مهم: روش سرو این غذا به این صورت است که مقداری نان خشک را تکه تکه کنید، درون کاسه ای مقداری آب دوغ خیار بریزید و تکه های نان را به آن اضافه کنید و برای تزیین از گل محمدی و چند برگ نعنا تازه استفاده کنید.

آب دوغ خیار

طرز تهیه آب دوغ خیار ساده و خانگی

مواد لازم:
– ماست کم‌چرب                                 ۲۰۰ گرم
– دوغ                                               نیم لیتر
– خیار                                               ۲ عدد
– سبزی ساطوری(نعناع و پونه خشک)    ۲ قاشق غذاخوری
– کشمش                                           ۱۰۰ گرم
گردو خرد شده                                    ۱۰۰ گرم
– گل محمدی خشک                            به میزان لازم
– آب                                                 به میزان لازم

آب دوغ خیار

طرز تهیه:
ماست کم‌چرب را کاملا هم بزنید تا یکدست شود. در صورت تمایل به آن خامه اضافه کنید. آب را به ماست اضافه کنید و آرام هم بزنید.

گردو را خرد کنید و همراه کشمش، نمک و فلفل به دوغ اضافه کنید. (می‌توانید به جای ماست از دوغ‌های آماده طعمدار یا کفیر استفاده کنید.) خیار را نگینی خرد کنید و همراه سبزی و گل محمدی به بقیه مواد اضافه کنید.

اضافه کردن سبزی خوردن تازه و خرد شده به این غذا آن را خوشمزه می‌کند. می‌توانید به آب‌دوغ‌خیار پیاز و کمی یخ هم اضافه کنید تا در روزهای گرم تابستانی روحتان را جلا دهد.

آب دوغ خیار

فوت و فن های کاربردی برای خوشمزه تر شدن طعم آب دوغ خیار خانگی

– از نان خشک برای تهیه آب‌دوغ‌خیار استفاده کنید.
– بهتر است از ماست یا دوغ کمی ترش استفاده کنید.

– برای تهیه آب دوغ خیار می‌توانید از سبزیجات خشک نیز استفاده کنید.
– اضافه کردن کمی پیازچه خرد شده باعث خوشمزه‌تر شدن آب‌دوغ‌خیار می‌شود.

– اضافه کردن خامه اختیاری است و برای غلیظت بیشتر اضافه شده و قابل حذف است.
– برای خوش طعم تر کردن آب دوغ خیار می توانید کمی پودر یا برگ گل محمدیاضافه کنید.

– اگر طعم و مزه سیر را دوست دارید با پوره ۲ حبه به آب‌دوغ‌خیار طعم فوق العاده‌ای بدهید.
– برای خوش طعم شدن آب دوغ خیار، می توانید کمی ترپچه یا سیب گلاب  به مواد آن اضافه کنید.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *