امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-31
اشتراک گذاری:

بیست نکته کلیدی درباره مقابله با بیماری کرونا

1-برای محافظت خودتان و دیگران و سلامت و  گذر از  بحران کرونا، به سفر نروید و حتما در خانه بمانید

2- حتی المقدور به بازار و فروشگاه ها و مراکز شلوغ نروید.

3- اگر فقط یک عضو خانواده برای مایحتاج ضروری به یک فروشگاه می رود حتما با ماسک و دستکش برود .

4- حتما فاصله تان را با همه افراد ( حداقل 1.5 متر) حفظ کنید

5- در خودپرداز ها از دستکش استفاده کنید و کارت خود را بعد از خودپرداز ها یا استفاده از پمپ بنزین ها و فروشگاه ها بلافاصله در پلاستیکی قرار دهید و در منزل با دستگاه ضدعفونی ، آن را ضدعفونی کنید.

6- در استفاده از پمپ بنزین ها سعی کنید خودتان پیاده نشوید و بنزین زدن را به متصدی ایستگاه واگذار کنید و اگر مجبور شدید حتما با دستکش دستگیره پمپ را بردارید.

7- تمامی وسایل و خرید های بیرون از منزل را در یک جای مشخص از درب ورودی منزل قرار دهید.

8- بلافاصله به شستن دست با آب و صابون یا ضدعفونی با ژل یا محلول الکلی یا …. بپردازید . روزانه چند بار موبایلتان را ضدعفونی کنید . اول خاموش کنید بعد با دستمال آغشته با ژل یا محلول الکلی یا … ضدعفونی و بعد از نیم ساعت آن را روشن کنید.

9- لباس بیرون از منزل را در آورید و در ابتدای ورودی به منزل در جایی از کمد یا … آویزان کنید و در صورت دارا بودن سشواردر حد 1 الی 2 دقیقه به آن گرمای بالا بدهید . اگر هم گرما ندهید بعد از چند ساعت ویروس احتمالی می میرد.

10- کلیه پلاستیک ها وسایل بیرونی را خارج و در سطل بیاندازید و وسایل را به سینگ ظرفشویی منتقل کنید.

11- تمامی لوازم و وسایل بیرونی حتی ظرف شیر و ماست و بیسکوییت و … را در سینگ ظرفشویی تان با دستمال آغشته به وایتکس (0.1 درصد) یعنی یک پیمانه وایتکس با 49 پیمانه آب سرد ضدعفونی کنید .

12- سعی کنید محترمانه به همه بستگام و فامیلان و آشنایان این پیام را برسانید که از پذیرش مهمان و نیز آمدن به مهمانی معذوریم . توجه داشته باشید بر اساس آخرین مطالعات ، حضور در تجمعات می تواند تا 83 درصد احتمال ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهد بنابراین از حضور در تجمعات جدا خودداری کنید .

13- اگر هم به ناچار عضو یا کسی از بیرون به منزلتان وارد شد از وی محترمانه بخواهید دست ها را با صابون بشوید یا با ژل الکلی ضدعفونی و ترجیحا کت یا پالتو  و … را در ورودی بگذارید و ضمن رعایت فاصله بعد از رفتنشان با دستمال آغشته آرام روی مبل بکشید تا ضدعفونی شود .

14- در منزلتان هم رعایت پوشش با دستمال برای عطسه و سرفه یا در صورت سرماخوردگی و … ماسک و دستکش استفاده کنید و مدام و مستمر دست ها را با آب و صابون بشووید  و به فاصله  هر 3 الی 4 ساعت دهان و گلو را با دهان شویه یا آب نمک قرقره کنید و بینی را با آب استشمام کنید .

15- در این شرایط هرگز از بیرون غذا تهیه نکنید و به رستوران ها نروید و در منزل تان غذا ی پخته مصرف کنید و رعایت بهداشت مواد غذایی را بکنید . حتی نان بیرون را با دستکش و رعایت گرم کردن نان موقع مصرف و در صورت امکان پخت نان در منزل در تابه ها و … مصرف کنید .

16- برای تقویت ایمنی بدن تان استفاده از مواد پروتئین پخته را ترجیح دهید و مایعات فراوان و مصرف میوه  ( ضدعفونی شده ) را فراموش نکنید

17- شیرینیجات و مواد قندی و شکر و شکلات دشمنان ایمنی بدن در  برابر کروناست . مصرفشان را به حداقل ممکن برسانید.

18- اگر در منزلتان فرد بیمار کرونایی یا حتی معمولی مشکوک به کرونا وجود دارد باید رعایت تمام اصول قرنطینه خانگی را رعایت کنید و استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی وسایل ایشان و رعایت فاصله و …. را کاملا مراعات کنید .

19- یادتان باشد یکی از راه های انتقال ویروس به بدن از طریق دست هاست .

پس مدام و مکرر بعد از دست زدن به هر چیزی در اولین فرصت دسترس ، دست ها را با آب  و صابون بشویید . هرگز با کسی دست ندهید و روبوسی نکنید . قانون 2020 را فراموش نکنید یعنی روزی 20 ربار و هر بار 20 ثانیه با کف صابون دست ها زا بشویید .

20- دستورات بهداشتی را از منابع معتبر مثل سازمان بهداشت جهانی یا مراکز معتبر دانشگاه یا متخصصین مورد اعتماد دریافت کنید  

تهیه کننده: سیده سمانه طاهری، کارشناس ارشد بهداشت محیط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *