امین، امانت‌دار وقت شما...1403-01-10
اشتراک گذاری:

اُمیکرون در کودکان

ثابت شده که اُمیکرون تاکنون سرایت‌پذیرترین گونهٔ کووید19 در پاندمی کروناست. تفاوت اصلی اُمیکرون با دیگر گونه‌های کووید19، تعداد رو به افزایش بچه‌هایی است که به این بیماری مبتلا می‌شوند.

با توجه به اینکه خیلی از بچه‌ها هنوز واکسینه نشده‌اند، ابتلا به امیکرون در میان خانواده‌ها نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. وقتی بچه‌ها هنوز واکسن نزده‌اند یعنی سیستم ایمنی آن‌ها در برابر این ویروس به‌خوبی مجهز نیست. ضمناً آناتومی و فیزیولوژی خاص بچه‌ها باعث می‌شود خیلی از بیماری‌ها در آن‌ها شدیدتر شود.
امیکرون نه‌تنها بی‌نهایت مُسری است بلکه طبق گزارش‌ها علائم آن نسبت به دیگر گونه‌های کووید – 19 بسیار متفاوت است. یک مسئله واضح است: عفونت امیکرون در میان بچه‌ها به‌سرعت در حال افزایش است.

علائم اُمیکرون در کودکان

علائم اُمیکرون در کودکان شامل موارد زیر می‌شود که می‌تواند با علائم بزرگسالان مشابه باشد:
. تب و لرز
. سرفه
. تنگی نفس یا مشکل در تنفس
. خستگی
. بدن‌درد
. سردرد
. از دست دادن حس چشایی یا بویایی (به میزان کمتر)
. گلودرد
. گرفتگی بینی یا آبریزش بینی
. تهوع و استفراغ
. اسهال
بچه‌هایی که به اُمیکرون مبتلا می‌شوند ممکن است دچار خروسک (croup) نیز بشوند که به معنی سرفه‌هایی با صدای گوش‌خراش است.
خروسک معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می‌شود و در پاییز و زمستان شایع‌تر است. اُمیکرون باعث عفونت سیستم تنفسی فوقانی می‌شود و سرفه‌ها صدایی گوش‌خراش خواهند داشت. ازآنجایی‌که راه‌های هوایی فوقانی در بچه‌ها باریک‌تر از افراد بزرگسال است، حتی التهاب و تورمی خفیف هم می‌تواند علائم خروسک را ایجاد نماید.

علائم خروسک در بچه‌ها را چگونه درمان کنید؟

. هوای اتاق کودک را خنک کنید. این کار باعث می‌شود التهاب و تورم راه‌های هوایی کودک کمتر شده و تنفس برای او راحت‌تر شود.
. در اتاق کودک دستگاه بخور روشن کنید. هوای گرم و مرطوبی که بخور تولید می‌کند، تارهای صوتی کودک را نرم و راحت می‌کند.
. کودک را در حمام بخار نگه دارید. حمام بخار هم مشابه دستگاه بخور عمل می‌کند. بخار گرمی که از دوش آب داغ پخش می‌شود، سرفه‌های کودک را تسکین می‌دهد.
. سعی کنید کودک را آرام نگه دارید. وقتی کودک آرام است و گریه نمی‌کند معمولاً بهتر نفس می‌کشد.

توصیه‌هایی برای مراقبت و پرستاری از کودک

به‌عنوان پدر و مادر به کودک بیمارتان این اطمینان را بدهید که به‌زودی خوب خواهد شد. ابتلا به کووید – 19 می‌تواند برای کودکان و نوجوانان ایجاد وحشت کند. به سؤال‌های کودک متناسب با سن و سال او جواب بدهید.
درمان اُمیکرون شامل استراحت، نوشیدن آب و مایعات فراوان، خوردن غذاهای سالم، مصرف ایبوپروفن و استامینوفن با دوز مناسب سن کودک جهت کاهش تب و بدن‌درد می‌شود. دستگاه بخور نیز به رفع گرفتگی بینی کودک نیز کمک می‌کند.
با مشاهدهٔ علائم مشابه سرماخوردگی فرض را بر این بگذارید که کودکتان به اُمیکرون مبتلا شده، چون احتمال ابتلا به سرماخوردگی بسیار بسیار کمتر است.
کارشناسان توصیه می‌کنند مایعات گرم فراوان به کودک بدهید و اگر بالای دو سال دارد به پشت و سینه‌های او کمی ویکس مخصوص کودکان یا روغن گیاهی مانند روغن بنفشه بمالید. رعایت تمام پروتکل‌های مربوط به کووید – 19 برای تمام اعضای خانواده ضروری است: حفظ فاصله، مکرراً شستن دست‌ها، ماسک زدن و عدم استفاده از وسایل مشترک. ضمناً هوای خانه را به‌خوبی تهویه کنید و کودک را تا جایی که امکان دارد در خانه نگه دارید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر بچه‌ها علائم خفیف تا متوسط اُمیکرون را تجربه می‌کنند اما درصورتی‌که موارد زیر وجود داشت حتماً کودک را به پزشک برسانید:
. نوزادان (زیر دو ماه) با تب بالای ۳۸ درجه
. درد شدید سینه، مشکل در تنفس، غش و بی‌حالی شدید، سرفه با خون
. حملات شدید آسم
. دهیدراسیون شدید (کودک بی‌حال است، لب‌ها و دهانش خشک‌اند، ۴ تا ۶ ساعت است که ادرار نکرده، استفراغ و اسهال دارد)
. واکنش‌های شدید آلرژیک (تورم و مشکل تنفسی)
. تغییرات ناگهانی عصبی مثلاً تغییر در وضعیت روانی (کودک به‌سختی از خواب بیدار می‌شود یا وقتی شما بیدارش می‌کنید گیج و پریشان است)، تشنج، تب بالا همراه با سردرد و گرفتگی گردن، تغییرات ناگهانی در تکلم، بینایی، راه رفتن یا حرکت کردن.
. کبودی لب‌ها یا صورت

این نیز بگذرد!

طبیعی است پدر و مادرها نگران سلامت فرزند بیمار خود باشند و احساس خستگی و ناتوانی کنند اما نگران نباشید، بچه‌ها مقاوم‌اند و طی این دو سال پاندمی کرونا، پیشرفت‌های بسیار زیادی در برابر کووید – 19 حاصل شده است. شاید اُمیکرون علائم نسبتاً شدیدی در بچه‌ها ایجاد نماید؛ اما بیشتر بچه‌ها با استراحت و مراقبت این دوره را به سلامت پشت سر می‌گذارند.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *