امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-01
اشتراک گذاری:

انواع لمینت دندان و قیمت آن‌ها

لمینت دندان، پوسته‌های نازک، شیشه‌ای و در همان حال با دوام است که برای پوشش و بهبود لایه رویی دندان‌ها استفاده می‌شود. جنس لمینت‌ها از ماده‌های هم رنگ دندان ساخته می‌شود که معمولا برای درست کردن شکل، اصلاح رنگ بد دندان، فرم و طول دندان و یا درست کردن فاصله دندان‌ها و حتی برای اصلاح شکستگی‌ها و آسیب‌های دندان استفاده می‌شود. لمینت به صورت لایه نازک بر روی دندان‌ها قرار گرفته و اشکالات و ایراد‌های دندان را پنهان می‌کند.

لمینت دندان چیست؟

لمینت به روکش‌های دندانی با لایه‌هایی باریک از جنس ماده‌های متفاوت و شبیه به جنس دندان می‌گویند که برای پوشاندن سطح جلویی و رویی دندان‌ها استفاده می‌شوند تا دندان‌های شما را زیباتر کنند. این روکش‌ها به جلوی دندان‌ها وصل می‌شوند و در رنگها، شکل‌ها و اندازه و طول‌های مختلفی ساخته می‌شوند. این لایه که نازک است روی دندان‌های اصلی را گرفته و باعث محافظت از دندان در برابر پوسیدگی و آسیب‌های دیگر می‌شوند و در عین حال باعث زیباتر شدن دندان‌ها و لبخند فرد می‌شوند.

بیشتر مردم از جنس‌های مختلف لمنیت‌ها خبر ندارند، در طول چند سال اخیر تکنیک‌های ساخت لمینت‌ها پیشرفت زیادی را داشته و مارک‌های مختلفی از لمینت با جنس‌های مختلف به بازار عرضه شده که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی و خصوصیات متفاوتی هستند. در ادامه انواع لمینت دندان را برایتان توضیح خواهیم داد.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان در انواع متفاوتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • لمینت سرامیکی دندان (روش غیر مستقیم)

این نوع لمینت‌های پزشکی از جنس سرامیک ساخته می‌شوند و به نام پرسلن ونیر نیز شناخته می‌شوند. در اصل این نوع لمینت‌ها یک پوسته نازک سرامیکی یا همان چینی هستند که در لابراتور‌های مخصوص دندان سازی با قطر نیم میلی متر که دو برابر میزان ضخامت یک پوسته تخم مرغ است ساخته می‌شوند. بعد از ساخت به کمک انواع مختلف باند‌های رزینی روی سطح رویی دندان که قبل تراش خورده است چسبانده می‌شوند.

  • لمینت کامپوزیتی (روش مستقیم)

لمینت کامپوزیتی ماده‌های همرنگ دندان محسوب می‌شوند که در اغلب موارد در مطب‌های دندان پزشکی ساخته می‌شوند؛ و در بیش‌ترین زمان در یک الی دو جلسه با در نظر گرفتن سطح کار، میزان آسیب و بد شکلی دندان، فاصله‌های دندان روی دندان‌های فرد چسبانده می‌شود. این لمینت از جنس پلیمر ساخته می‌شود، به همین علت در بیش‌تر کشور‌ها به این نوع لیمنت‌ها به نام ترمیم‌های پلاستیکی شناخته می‌شود.

انواع لمینت دندان و قیمت آن‌ها

برای اعمال کردن این نوع لمینت‌ها احتیاجی به قالب گیری در لابراتور نیست و شاید احتیاجی هم به تراش دادن دندان‌ها نباشد و به طور مستقیم بتوانید کامپوزیت را با کمک اشعه روی دندان‌ها بچسبانید و به طور پوششی محافظ روی مینای دندان‌ها قرار بگیرد.

  • لمینت دندان بدون تراش

این نوع از لمینت‌ها آن قدر نازک هستند که برای نصب آن‌ها روی دندان احتیاجی به تراش دادن مینای دندان‌ها نیست. در اصل وصل کردن این نوع لمینت‌ها به دندان‌ها در حالت غیر تهاجمی انجام می‌شود. لمینت‌هایی که بسیار نازک هستند در کشور ایران ساخته نمی‌شوند، به همین خاطر رنگ و قالب انتخاب شده باید به وسیله لابراتور به نمایندگی کشور‌های همسایه انتقال داده می‌شود که ممکن است ساختن آن‌ها در حدود سه الی چهار هفته نیز وقت ببرد.

در این روش فرد احتیاجی به استفاده از لمینت‌های موقت نیست چرا که مینای دندان در این روش تراش داده نشده است، به همین ترتیب در جلسه دوم که به طور تخمینی یک ماه بعد از قالب گیری دندان‌ها است، لمینت‌ها روی دندان‌ها نصب می‌شود.

انواع لمینت دندان بر اساس جنس

انواع لمینت دندان بر طبق اجزای سازنده و جنس‌های مختلف به این ترتیب هستند:

  • سرامیک توده‌ای

برای ساختن این نوع از روکش ها، دندان ساز سرامیک را به صورت دستی روکش می‌زند تا بتواند شکل و رنگ و ویژگی مات بودن دندان‌های طبیعی را به این نوع روکش‌ها بدهد به طوری که با دندان‌های معمولی فرقی نداشته باشند. روکش‌های سرامیکی بسیار زیبا هستند و به طور دقیق طبق دندان‌های هر فرد ساخته می‌شوند، اما تنها عیب این روکش‌ها این است که به اندازه روکش‌های فشرده دوام و پایداری ندارند.

  • سرامیک فشرده

لمینت‌هایی که آن‌ها را با سرامیک فشرده می‌سازند، ضخیم‌تر از دیگر لمینت‌ها هستند و مراحل ساخت راحتی را دارند، ضخیم بودن آن‌ها موجب بالارفتن استحکام، پایداری و دوام آن‌ها می‌شود. از این طرف این ضخامت باعث می‌شود روند نصب این نوع لمینت‌ها وقت گیر‌تر از دیگر لمینت‌ها باشد.

  • دی سیلیکات لیتیوم

این نوع ماده معمولا برای افرادی پیشنهاد می‌شود که مشکل دندان قروچه دارند. روکش‌های لیتیوم دی سیلیکات بسیار قدرتمند و محکم هستند و با تکنولوژی ساخت با کمک کامپیوتر (CAM) و طراحی با کمک کامپیوتر (CAD) ساخته می‌شوند. این نوع ماده باعث می‌شود هنگامی که دندان‌ها روی هم ساییده می‌شوند و به اصطلاح دندان قروچه انجام می‌شود، دندان‌های فرد آسیب نبینند. پیشرفت‌های چند سال اخیر در زمینه زیبایی دندان‌ها باعث شده علاوه بر ایجاد روش‌های درمانی جدید، روش‌های آماده سازی تازه‌ای هم ایجاد شود.

  • زیرکونیوم

زیرکونیوم هم مثل روکش لیتیوم دی سیلیکات از دیگر روکش‌های سرامیکی محکم‌تر است و می‌تواند باعث بالا رفتن سطح دوام و استحکام دندان‌های شکننده و ضعیف باشد. ماده ساخته شده این روکش از ماده شبیه به تاج دندان ساخته شده است و به همین علت این ماده نیز مانند لیتیوم دی سیلیکات نسبت به سایندگی مقاوم است و جلوی آسیب ناشی از دندان قروچه را می‌گیرد. همچنین به خاطر جنس غیر شفاف این نوع روکش لمینت باعث می‌شود خرابی و آسیب‌های ظاهری زیرین لایه‌های دندان مشاهده نشود.

با این که این نوع روکش‌ها جزو بهترین گزینه برای لمینت دندان محسوب می‌شوند و باعث بالا بردن استحکام و دوام آن می‌شود، اما برای نصب آن‌ها معمولا مینای دندان باید از بین برود و هرکدام از آن‌ها دارای عمر معینی هستند و نمی‌توان گفت همیشگی هستند، به همین خاطر باید از آن‌ها به خوبی مراقت کنید و هر از چند گاهی آن‌ها را عوض کنید تا زیبایی و کارایی آن‌ها باقی بماند.

قیمت انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان می‌تواند بسته به نوع آن قیمت متفاوتی داشته باشد. معمولا لمینت‌ها دارای قیمت بالاتری نسبت به کامپوزیت‌های دندانی هستند، اما باید در نتظر داشته باشید که لمینت‌های دندانی ظاهر طبیعی‌تر و زیباتری به دندان‌های شما خواهند بخشید. پس اگر به دنبال راهکاری طبیعی برای اصلاح طرح لبخند خود هستید، انواع لمینت دندان مناسب شماست. برای آگاهی از قیمت انواع لمینت دندان لازم است ابتدا تحت معاینه دندانپزشک متخصص قرار گیرید و سپس با آگاهی کامل نسبت به هزینه‌های موجود تصمیم‌گیری کنید.

منبع: برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *