امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-19
اشتراک گذاری:

امر به معروف و نهی از منکر مسئولان

امر به معروف و نهی از منکر مسئولان

یک مصداق مهم در امر به معروف و نهی از منکر مسئولین و افراد تأثیرگذار در جامعه هستند. اگر منکری از آنها سر بزند، اثرش در جامعه بسیار زیان بارتر است. حضرت علی(ع) با وجود این که به درجه عصمت رسیده اند اما مردم را موظف میکنند که تا حاکم خود را نهی از منکر کنند. زیرا حضرت میداند که اگر این کار در جامعه نهادینه نشود، ممکن است برخی افراد به اسم اسلام معروف ها را زیر پا بگذارند و منکر را ترویج کنند و کسی هم اعتراض نکند. همچنان که چند سال بعد این اتفاق رخ داد و مردم در قبال منکرهای آشکار یزید سکوت کردند.تنها کسی که اقدام به این کار کرد ابا عبدالله الحسین بود. ایشان هنگامی که به منزلگاه بیضه رسیدند در جمع یاران خود و سپاه حرّ پس از حمد و ثنای الهی چنین فرمودند:
« أَيُّهَا النَّاسُ : إِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلى الله عليه وآله) قالَ: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً جَائِراً مُسْتَحِلاً لِحُرْمِ اللَّهِ، ناكِياً لِعَهْدِ اللَّهِ ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ ، يَعْمَلُ فِي عِبادِ اللهِ بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ فَلَمْ يُغَيِّرُ عَلَيْهِ بِفِعْلَ، وَلَا
قَوْل ، كَانَ حَقًّا عَلَى اللَّهِ أَنْ يُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ :
ای مردم پیامبر خدا فرمودند: هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده پیمان الهی را شکسته و با سنت رسول خدا مخالفت ورزیده در میان بندگان خدا به ستم رفتار میکند و او با زبان و کردارش با وی به مخالفت برنخیزد سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *