امین، امانت‌دار وقت شما...1403-02-08
اشتراک گذاری:

احکام روزه طبق فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

سوال: حکم افطار پیش از حد ترخص چیست؟

جواب: مسافری که از شب قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمیتواند تا قبل از رسیدن به حد ترخص روزه خود را افطار کند ودر صورتی که پیش از آن افطار کند ،بنابر احتیاط کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب است . البته چنانچه ار حکم مسئله غافل بوده ،کفاره ندارد.

سوال: حکم روزه مسافر هنگام رسیدن به وطن چیست؟

جواب: هرگاه مسافر پیش از ظهر وارد وطن شود یا به جایی برسد که قصد دارد ده روز توقف کند ، اگر کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد،باید روزه بگیرد واگر مبطلی انجام داده ، باید بعدا قضا کند ولی اگر بعدازظهر وارد شود ، نمیتواند روزه بگیرد.

سوال: حکم مصرف اسپری تنفسی برای روزه دار چیست؟

جواب: استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمیشود.

سوال: بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع میکنند، آیا گفته این پزشک حجت است یا خیر؟

*حدترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمیشود.

جواب: اگر پزشک امین نباشد و گفته او اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود یا مکلف با تجربه دریافته باشد روزه ضرر ندارد ،گفته او اعتباری ندارد و در غیر این صورت نباید روزه بگیرد .

سوال: اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند آیا باتوجه به اینکه بعضی از پزشکان اطلاعی از مسائل شرعی ندارند، عمل به گفته او واجب است؟

جواب: اگر مکلف از گفته پزشک اطمینان پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد ویا از گفته وی ویا منشا عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود ، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.

سوال: حکم روزه در سفر معصیت چیست؟

جواب: اگر در سفر معصیت، بعد از ظهر از نیت معصیت برگردد، روزه اش صحیح است، اگرچه احتیاط مستحب آن است که روزه را تمام کرده و بعدا هم قضا کند.

سوال :حکم روزه مسافر چیست؟

جواب: مسافری که نباید روزه بگیرد، اگر از روی علم و عمد، برخلاف وظیفه روزه بگیرد، روزه اش باطل است و اگر ماه رمضان باشد، قضای آن واجب است ولی اگر به دلیل جهل به اصل حکم، روزه گرفته باشد، روزه اش صحیح است.

سوال: حکم ندانستن مقدار مسافت شرعی چیست؟

جواب: اگر مسافر به دلیل جهل به موضوع ، روزه بگیرد ،مانند اینکه رفتن به محلی را قصد کند که در واقع به اندازه مسافت شرعی است ولی به دلیل جهل به مقدار مسافت ، روزه بگیرد ، روزه اش باطل است.

سوال: اگر مسافری در مسیر ورود، به فاصله بین حد ترخص و وطن (یا محل اقامت)برسد ،چگونه نماز بخواند و روزه بگیرد؟

جواب: نماز در فاصله بین حد ترخص *و وطن، تمام است اما در فاصله بین حد ترخص و محل اقامت ده روزه، بنابر احتیاط واجب باید جمع خوانده شود و در هر دو صورت روزه، صحیح نیست مگر آنکه پیش از اذان ظهر، به آنجا وارد شود.

طبق تحقیقات انجام گرفته حدترخص از آخر شهر حدود 1350متر میباشد.

سوال: از آنجا که مبتلایان مرض قند مجبورند هر روز یک یا دوبار آمپول انسولین تزریق کنند و نباید در وعده های غذایی انها تاخیر و فاصله بیفتد، زیرا باعث پایین امدن میزان قند خون و درنتیجه نوعی تشنج و بیهوشی میشود،لذا گاهی پزشکان به آنها توصیه میکنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمندیم نظر شریف خود را درباره روزه این افراد بیان فرمایید.

جواب: اگر بدانند که خود داری از خوردن و آشامیدن از طلوع فجر تا غروب ، به آنان ضرر میرساند یا خوف ضرر داشته باشند ، روزه گرفتن بر آنها واجب نبوده و بلکه جایز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *