امین، امانت‌دار وقت شما...1403-09-03
اشتراک گذاری:

عدم امکان اخذ اجازه ی ولیّ میت برای دفن
سؤال۳۷ . آیا در صورتی که امکان اخذ اجازه ولی میت نیست یا اجازه دفن در آن منطقه مورد نظر امدادگران را نمیدهد و از طرفی هم امکان نگهداری نیست، میتوان جنازه را به طور موقت دفن نمود تا بعدا رضایت او را جلب کرده یا اینکه نبش قبر نموده و جنازه را به مکان مورد نظر ولی میت انتقال داد و دقن نمود؟
ج. اگر چاره‌ای جز دفن در آنجا نبوده و ولیّ هم از دفن کردن و نیز اذن دادن به دیگران در دفن امتناع می‌ ورزد بنابر اقوا اذن ساقط است، هرچند احتیاط مستحب آن است که از ورثه های رتبه متأخر، اذن گرفته شود و اگر دسترسی به ولیّ میّت وجود ندارد می‌بایست از حاکم شرع اذن گرفته شود.
عدم امکان اخراج اجساد از زیر آوار
سؤال۳۸. اگر در برخی مکانهای آسیب دیده بیرون آوردن اجساد از زیر آوار موجب از بین رفتن جان امدادگران شود، آیا باز هم واجب است جنازه ها را بیرون آورده و غسل داده و کفن نماییم یا میتوان به همان صورت دفن شده حساب کرد و بر خاک آنها نماز خواند؟
ج. اگر امکان خارج کردن جنازه وجود ندارد و یا خوف خطر جانی معتنابه متوجه امدادگران باشد،، وظیفه ای در خارج کرده آن ندارند ولی در صورت امکان لازم است نماز میت بر او خوانده شود.
نگهداری میت در الکل و یا مومیایی کردن
سؤال ۳۹.
الف) آیا نگهداری میت در الکل جایز است؟
ب) آیا مومیایی کردن جنازه جایز است؟
ج.
الف) بعد از فوت شخص مسلمان، تجهیز جسد و دفن ان واجب است، بنابراین نگهداری ان با این نیت که آن را دفن نکنند جایز نیست. و همچنین اگر نگهداری جسد موجب هتک شود جایز نیست.
ب) اگر منظور این است که اعضای فساد پذیر میت خارج شده و بعد مومیائی انجام می‌گیرد، جایز نیست و در هر صورت دفن میت مسلمان واجب است.
دفن کافر در قبرستان مسلمانان
سؤال ۴۰. اگر جنازه ای در قبرستان مسلمانان دفن کنیم و بعدا معلوم شود کافر بوده است، آیا باید نبش قبر نمود و سپس او را در جای دیگر دفن کرد یا وظیفه دیگری داریم؟
ج. باید نبش قبر شود، مخصوصاً اگر قبرستان وقف برای مسلمین باشد.
تلقین دسته جمعی
سؤال ۴۱. در مناطق و مکانهایی که ناچار به دفن دسته جمعی اموات هستیم، تلقین آنها چگونه است؟
ج. تلقین یک امر مستحبی می‌باشد و در صورتی که می‌خواهند این مستحب را عمل کنند برای هر کدام از اموات یک تلقین جداگانه خوانده می‌شود.
نبش قبر
سوال ۴۲. با احتمال ضعیف به زنده بودن میت، آیا نبش قبر جایز است؟
ج. اگر احتمال عقلائی به زنده ماندن در میان نباشد، نبش قبر جایز نیست.
سوال ۴۳. آیا برای شناسایی و تعیین هویت میت یا برای شناسایی و تشخیص آثار جرم، نبش قبر جایز است یا خیر؟
ج. اگر ضرورت اقتضا کند که نبش قبر صورت گیرد (مثل این که برای اثبات حقی از حقوق ورثه، مجبور به رؤیت جسد گرددند)، اشکال ندارد ولی اگر ضرورت نباشد، باید این کار ترک گردد.
دفن اموات بدون اذن ولی
سؤال ۴۴. در وضعیت بحرانی پس از زلزله یا سیل که بسیاری از اموات بدون اذن ولی دفن شده اند، ولی آنها اصرار دارد میت را به محل دیگری انتقال دهند، آیا در اینگونه موارد نبش قبر جایز است یا خیر؟
ج. اگر با امکان دسترسی به ولیّ بدون اجازه او دفن کرده‌اند، ولیّ می‌تواند قبر را نبش کند البته در صورتی که برای دفن میت در مکان دیگر غرض عقلائی داشته باشد.
دفن میت بدون حنوط
سؤال۴۵. اگر میت بدون حنوط دفن شده باشد آیا نبش قبر برای حنوط کردن جایز است یا خیر؟
ج. اگر متمکن از حنوط بوده و بدون آن دفن شده است، چنانچه برای تدارک آن در صورتی که محذوری (از قبیل هتک حرمت میّت به خاطر آن که جسدش تباه شده و از قبیل حرج و مشقّت بر افراد زنده، به واسطه بو یا تجهیز او) نباشد، واجب است نبش قبر شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *